Avatar billede jan123 Nybegynder
11. oktober 2001 - 15:20 Der er 20 kommentarer

Statusbar og disktjek

Jeg har lavet et program i c++ som ved tryk på knap kopiere en fil til en diskette (med hjælp fra eksperten)
Nu vil jeg gerne have en statusbar for kopieringen af filen til diskettedrevet
Er der nogle, som kan hjælpe mig med dette. Jeg er ikke så erfaren i Borland c++ builder, så det ville være rart med et eksempel eller et stykke kildekode.

Yderligere vil jeg gerne have at programmet tjekker om disketten er fuld, skrivebeskyttet eller ikke sidder i drevet.
Dette skal vises i en messagebox med knapperne \"afslut\" og \"forsøg igen\"
Også her ville det være rart med et eksempel eller et stykke kode.

/Jan123
Avatar billede borrisholt Novice
11. oktober 2001 - 15:23 #1
jan >> Har du tænkt på om ikke nærmer du vil have sådan noget Windows agtigt noget du ved præcis magen til det din explore gør ?

JEns B
Avatar billede Peter Praktikant
11. oktober 2001 - 15:47 #2
hvis du kører windows kan du jo bare højreklikke og trykke send to > a:\\
Avatar billede borrisholt Novice
11. oktober 2001 - 16:18 #3
http://borrisholt.com under fileIO kan do downloade sådan noget filhåndterings npget der kalder windows og der look and feel like the real stuff ... Eksemplet hedder FileHandling ..

Jens B
Avatar billede jan123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 10:41 #4
Hej Borrisholt
Jeg er ved at lave et helt idiotsikkert program, nogle kolegaer, uden den mindste forstand på en computer, kan kopiere nogle disketter.

Derfor vil jeg gerne vise visuelt, hvorlangt kopieringen er nået.
Ligesom det ville være rart, man fik af vide hvis man havde glemt at putte en diskette i drevet.

/Jan123
Avatar billede borrisholt Novice
12. oktober 2001 - 10:43 #5
Derfor vil jeg også anbefale at du bruger Windows til at kopiere med fordi så er det hele som det plejer ..

Jens B
Avatar billede jan123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:05 #6
Jeg har lavet et program, med din hjælp, til mine kolegaer så de kun behøver at sætte en diskette i drevet og trykke på en knap.
i Programmet er der lavet ca. 20 knapper, disse knapper kopiere nogle forskellige *.exe filer ud til disketten.
Som sagt, er der nogle af kolegaerne, som er totalt computer-mongoler eller ældre mennesker.
Disse skal ikke kunne eksekvere filerne, hvis de kommer til at trykke på venstre istedet for højre musetast.
Og jeg tør væde med, at hvis jeg forklare dem hvordan de skal gøre, har de glemt det om en time.

Jeg bruger Borland C++ builder, og hvis man laver en knap her, så kan man dobbeltklikke på denne, og herefter skrive et stykke kode til knappen.
Men hvis man laver en progress-bar, kan man ikke gøre dette, så derfor kan jeg ikke få den til at være afhængig af diskettedrevet.

/Jan123
Avatar billede borrisholt Novice
12. oktober 2001 - 11:08 #7
Jan123 >> Læs nu hvad jeg skriver og prøv det før du begynder at brokke dig .... Tag nu og downlopad det eksemple og fortæl mig om det kan bruges eller ej !

Jens B
Avatar billede soepro Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:30 #8
Lav følgende handler til den enkelte knap:

void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject* Sender)
{
  CopyFiles(\"filnavn fra C:\", \"A:\\*.*\");
}

hvor CopyFiles er det FANTASTISKE interface Jens B har lavet.
Avatar billede soepro Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:32 #9
og \"filnavn fra C:\" selvfølgelig er det sæt filer som knappen skal kopiere. (Hvis du er rigtig fræk skriver du filerne i \"Hint\" propertyen, og bruger den i din eventhandler vha. \"static_cast<TButton *>(Sender)->Hint\");
Avatar billede soepro Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:34 #10
Jens B >> Virkeligt smart - lige hvad jeg har ledt efter til en lille synchronize utility jeg skal have lavet, når jeg får tid. (Selektiv kopi af filer fra bærbar til desktop og vice versa - med automatisk oprydning af slettede/renamede filer.)
Avatar billede borrisholt Novice
12. oktober 2001 - 13:39 #11
soepro >> Takker for komplimemtet .... Det er altig rart at lave noget andere kan bruge ...

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
15. oktober 2001 - 12:07 #12
Jan123 >> Er du stadig blandt os ?

Jens B
Avatar billede soepro Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:17 #13
Jens B >> Jeg synes ikke jeg kan få det til at virke - selvom jeg giver fuld \"path\" til filen og sender den til fuld path + \"\\*.*\", får jeg fejlen \'fil kunne ikke kopieres. Den angivne fil blev ikke fundet. Kontrollér at stien er korrekt.\'

Nogen ideer ?
Avatar billede borrisholt Novice
15. oktober 2001 - 13:56 #14
og du har husket dobbelt \\ ?

Jens B
Avatar billede soepro Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:00 #15
Yeps !
Avatar billede jan123 Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:19 #16
Ja jeg er her men har haft travlt med alle mulige andre ting.
Jeg må nok indrømme at jeg er stået af, med hensyn til hvad \"soepro\" skriver.
Som sagt har jeg ingen kendskab til c++.
Hvis i skal hjælpe mig skal i give mig et konkret eksempel til at få denne statusbar eller progress bar til at være afhængig af floppy drevet.

>> Borrisholt, jeg har prøvet at downloade dit eksempel i delphi, men kan ikke få det til at virke. Jeg ved heller ikke hvordan du havde tænkt at jeg skulle bruge dette.

/Jan123
Avatar billede borrisholt Novice
17. oktober 2001 - 11:21 #17
Jan123 >> Jeg har ikke lige ot. mulighed for at lave et C++ Eksemple til dig ... Kan et Delphi Eksemple gøre det ?

JEns B
Avatar billede jan123 Nybegynder
17. oktober 2001 - 13:55 #18
JA JA et delphi program kan sagtens bruges.

Men kan du ikke fortælle mig hvad den egentlige forskel er på c++ og delphi.

Så vidt jeg ved koder man da c++ i delphi.

/jan123
Avatar billede borrisholt Novice
17. oktober 2001 - 13:59 #19
jan123 >>
  Nej du koder ObjectPascal i Delphi ... Og DET er netop DEt der er forskellen på C++ Builder og Delphi

Jens B
Avatar billede soepro Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:36 #20
jan123 >> C++ Builder og Deplhi deler den samme VCL (Visual Component Library), dvs. en TButton i Deplhi er NØJAGTIG den samme som en TButton i C++ Builder - med samme properties, methods og events.