Avatar billede limemedia Nybegynder
09. oktober 2001 - 14:19 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Backup af filer og db

Jeg har nogle scripts jeg gerne vil bruge til backup af data på min FreeBSD kværn og også på en Sun Cobalt maskine

Det jeg kører er
/usr/bin/mysqldump --opt --all-databases --user=xxx --password=xxx > /home/sites/home/backup-file.sql
og den virker fint og kører dagligt.

Filbackup skal være noget lign
tar uvf test.tar /usr/local/apache/htdocs
gzip --best test.tar

det virker meget rimeligt, men jeg kan ikke få det her til at spille ?
tar uvf test /usr/local/apache/htdocs | gzip --best > sitebackup-file.tar.gz

burde det ikke give det samme ?

Når det så er sagt, vil jeg endvidere gerne at der først tages en kopi af de to respektive filer til _bak version og så original overskrives. Det hele pakker jeg ind i et shell script der skal køre om natten vha. cron...

Gode råd og visdomsord modtages med kyshånd

/ LJ
Avatar billede morw Nybegynder
09. oktober 2001 - 15:10 #1
har du set den option der er til tar?

    -Z, --compress, --uncompress
              filter the archive through compress
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. oktober 2001 - 15:11 #2
morw >> har intet andet gjort end ovenstående (og utallige forsøg)

vil gerne se \"hele\" linien jeg skal bruge
Avatar billede mdr Nybegynder
09. oktober 2001 - 18:51 #3
tar uvf sitebackup-file.tar /usr/local/apache/htdocs;gzip --best sitebackup-file.tar

tar -Z -cf sitebackup-file.tar.Z /usr/local/apache/htdocs
Avatar billede mdr Nybegynder
09. oktober 2001 - 18:54 #4
tar -z -cf sitebackup-file.tar /usr/local/apache/htdocs;gzip --best sitebackup-file.tar (gzip)
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:15 #5
ja det var noget af det, med mindre tilretninger... men ikke noget med _bak m.v. ?
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:05 #6
Prøver du at benytte den samme syntaks på både din freebsd og din solaris? Du siger at du bliver nød til at lave tilretninger.. de tar linier jeg gav dig virker self. kun på gnu tar. Du skal jo ikke bruge sun\'s tar, og regne med at det saa virker.

Enten maa du downloade gnu tar, og compile det til solaris, eller bruge synopsisen:

tar cf sitebackup file.tar /usr/local/apache/htdocs ; gzip --best sitebackup-file.tar

Det er nogle ekstremt simple og trivielle spm. du stiller... ikke noget med noget hokus pokus. Det kan da ikke være mere end 5 mins. du har prøvet det her selv.. og har du overhovedet læst manual siderne til tar? Der står præsis hvordan man skal gøre.
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:42 #7
mdr >> jeg har prøvet mere end 5 minutter og fik en løsning delvis op at stå, men ikke en jeg vil deploye i et driftmiljø, og ja, jeg har kun installeret min freebsd og er komplet newbie i unix.

Jeg skal blot give en tidligere kunde et godt råd og hader at give en delvis løsning hvis jeg kan få en hel og det var det jeg prøvede på.

Fx. anede jeg ikke at gnu tar og sun tar ikke var det samme. Sun maskinen er lidt værre at man tar på da manualen derpå er japansk, godt nok kan jeg nogle ord og fraser, men til at læse tar man siderne *hmmm*

Så hvis du virkeligt mener det her ikke tager mere end 5 minutter forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke ligger det kommenterede og klare shellscript klar til mig der håndterer min navngivning problematik, overskrivninger af filer uden output osv osv... Jeg tror jeg kunne lære en del af det :)

Hvorfor min egen sammenskrivning af to links ikke virker men to seperate linier har jeg ikke helt forstået, der er ingen der forklarede hvad det var der var gjort galt... Blot en løsning. Forklaring er langt mere en halvdelen af løsningen - især når man prøver at bruge den til noget
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 14:50 #8
Læs man siderne. Jeg vil ikke kunne se nogen logik i at side og bruge 1 time på at forklare dig, hvordan og hvorledes tar virker, og hvorfor din synopsis er forkert, når du efter at have læst man siderne, vil have en langt større forståelse for hvordan du opbygger et script hvor tar indgaar.

Hvis man siderne på din sun er på japansk (hvilket jeg ikke forstår) saa må du gå ind på sunsolve.sun.com og finde en løsning.

Hvis jeg skulle side pg lave dit script for dig, og måske bruge 1 time på dette, saa må du gaa ind på http://www.sharksforum.com og stille dit spm.
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. oktober 2001 - 15:04 #9
mdr >> *suk* nok noget at gøre med at min tidligere klient er japansk ! og *surprise* han anvender PSINet som host, der har hostcenter i Tokyo og *endnu mere surprise* så er der installeret en Japansk version af Raq4 serveren !

nå ja, og ville jeg betale penge for var jeg nok ikke på eksperten ! hvad laver du på eksperten hvis det primære i dit svar er at sige \"det er nemt, tager 5 min\" for derefter at sige \"stil spørgsmålet i hajbassinet\"...

Lukker spørgsmålet og finder et mere seriøst sted at spørge om små retningslinier... Hvis du lagde mærke til og læste spørgsmålet kan du se at jeg har fattet lidt af tar - ellers kunne jeg nok ikke pakke en biblioteksstruktur ned med
tar uvf test.tar /usr/local/apache/htdocs
og tilmed gzipper den med
gzip --best test.tar

Opstillingen jeg prøvede
tar uvf test /usr/local/apache/htdocs | gzip --best > sitebackup-file.tar.gz
med så jeg i manualen på nettet med gnutar og det virkede ikke ... nå nå, så spørger jeg på eksperten, der er nok en der kan fortælle mig det guldkorn om hvor problemet ligger.

Så, hvis du læser spørgsmål igen kan du se at jeg forhåbentlig ikke er helt tabt bag en vogn selvom jeg er en håbløs *nix newbie.

/ Lars
- hvordan er det sket at eksperten er blevet så useriøs at ingen synes at svare på noget som helst der ikke har med CS eller en HTML popup at gøre ?!?
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 15:05 #10
Btw. saa har heg på intet tidspunkt sagt at det tager mindre end 5 mins. blot at det umiddelbart ikke så ud til at du have brugt ret meget tid på det selv, inden du stillede spmet her, da det hele står i man siderne.

Du vil have meget bedre forståelse for det, og det færdige script, hvis du har brugt den tid det tager at sætte sig ind i det på, for det er det eneste du skal gøre for at komme frem til en løsning der funker, det er at bruge lidt tid på det.

Grunden til at jeg får lidt nedturen over nogle spm. er at folk ikke gidder at bruge tid på det selv, og regner med at folk sætter sig ned og laver en komplet løsning.

Jeg har intet imod at afhjælpe folk, men de spm. folk stiller skal sku ogsaa være af en vis kvalitet.
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. oktober 2001 - 15:05 #11
Du får point, selvom det strider mod min overbevisning, men du prøvede... Du gav et halvt svar og får halve point. Er det for lidt, meld mig til admin.

shikata ga nai
Avatar billede mdr Nybegynder
14. oktober 2001 - 19:34 #12
heh