Avatar billede bunjiboys Nybegynder
08. oktober 2001 - 11:07 Der er 1 løsning

Traffic shaper problemer

Hej,

Jeg har en firewall som jeg gerne til have begrænset traffikken på med
Traffic Shaper (shaper.o). Både shaper pakken og kernen er ordnet så
understøttelsen er i orden. Mikt problem består i at når jeg tilføjer de
route\'s som skulle køre traffikken igennem mit shaper modulet, iflg. man /
doc siderne til shapecfg programmet, kan ingen af mine LAN klienter komme i
kontakt med firewall.

Mit netværk ser sådan ud:

                            ______
    172.16.0.1 ----|  GW  |---off. IP
                            |_____|

på LAN siden har jeg nettet 172.16.0.0/16. firewall\'en har på LAN siden

flg. kommandoer bruger jeg:

    modprobe shaper
    shapecfg attach shaper0 eth1
    shapecfg speed shaper0 512000
    ifconfig shaper0 172.16.0.1 netmask 255.255.0.0 broadcast 172.16.255.255
up
    route add -net 172.16.0.0 netmask 255.255.0.0 dev shaper0

jeg har ikke lige kunnet se hvad problemer skulle være, men som sagt, så
snart at jeg tilføjer route\'n kan jeg på ingen måde komme i kontakt med min
firewall fra LAN siden. Firewall\'en kører på en Debian 2.2r3 stable
(potato), som sagt med en 2.4.10 kerne.

/Asbjørn
Avatar billede bunjiboys Nybegynder
09. oktober 2001 - 02:02 #1
Fandt faktisk selv svaret :)

efter en lille uges intens søgen på nettet efter dokumentation, fandt jeg endelig en news group hvor svaret lå.

Hvis man skal bruge shaper devicet så må der _IKKE_ være aktiveret rp_filter på det interface som man attacher sit shaper device til. I Debian gøres det sådanne:

echo \"0\" > /proc/sys/net/ipv4/conf/ethX/rp_filter

hvor X svarer til det interface nummeret :)

Hvis der er andre der har problemer med traffic shaper devicet skal jeg gerne hjælpe jer, da jeg ved hvor stressende det kan være :). skriv endelig på bunjiboys@linux.eucsyd.dk hvis i har problemer med shaper devicet :)