Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

verificering af email adresse

hej

Jeg benytter i øjeblikket følgende i mit php-script til at tjekke om variablen $email (sendt via en formular)indeholder en korrekt email adresse:

if(!ereg(\"^[A-Z, a-z, 0-9,_]+\\.{0,1}[A-Z, a-z, 0-9,_]+\\@[A-Z, a-z, 0-9,_]+\\.[A-Z, a-z, 0-9,_]+\",$email)) {

print \"Du har ikke indtastet en gyldig email adresse\";

}

problemet er at hvis brugeren indtaster en emailadresse der indeholder bindestreg før eller efter snabel a\'et. Tæller det som en ugyldig adresse. hvordan kan ovenstående ændres så bindestreger er tilladte?

/Kenneth
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:14 #1
må jeg foreslå
    function verify_email($email) {
        list($user,$host) = split(\"@\",$email,2);
        if(!$user || !$host || !checkdnsrr($host,\"MX\") || !getmxrr($host,$mxhosts)) {
            return false;
        }
        return true;
    }

funktionen der ikke kun verificerer korrekt mail, men går direkte ud og ser om hosten også reelt set findes eller ej... :)

/ LJ
Avatar billede morw Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:18 #2
// Check epost for fejl
if ( eregi(\"^[0-9a-z]([-_.]?[0-9a-z])*@[0-9a-z]([-.]?[0-9a-z])*\\\\.[a-z]{2,3}$\",$epost) == 0 ) {
$fejl++;
$fejlbesked[] = \"E-mail er ikke gyldig\";
}
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:21 #3
if(!ereg(\"^[A-Za-z0-9,_-]+\\.{0,1}[A-Za-z0-9,_-]+\\@[A-Za-z0-9,_-]+\\.[A-Za-z0-9,_-]+\",$email)) {
  print \"Du har ikke indtastet en gyldig email adresse\";
}

for at tage udgangspunkt i dit eget script
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
06. oktober 2001 - 14:10 #4
ljweb -> jeg brugte dit svar, så du får point.

morw-> tak fordi du gjorde et forsøg :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. oktober 2001 - 14:12 #5
:o)
Avatar billede morw Nybegynder
06. oktober 2001 - 14:13 #6
;-D