Avatar billede none Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

crossbrowser mouseover

Hjælp ønskes.........det er sikkert ganske ligetil for så\'en nogle kloge hoveder (-:

jeg har dette lille script:
<script>
function Mon(td){
if(document.getElementById||(document.all && !(document.getElementById))){
td.style.backgroundColor=\"#AE3A3A\";
}
</script>
det virker i både IE5 og NS6...
MEN kun hvis jeg skriver sådan her i min TD:
onMouseOver=\"Mon(this);\"

det jeg gerne ville er at skrive id\'en på en anden celle i parantesen, men det virker ikke i NS og det skal det altså............
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:17 #1
hvis du vil skrive det i en <td kommando kan det ikke blive crossbrowser.

NS4.7 reagerer ikke på mousover i en tabelcelle.

sidste del af dis spørgsmål lyder dog som du blot vil kunne styre en anden celle (i samme browsere)

<script>
function Mon( tdID ) {
  if ( document.getElementById || document.all ) {
      if ( document.getElementById )
          var td = getElementById( tdID )
      else
          var td = document.all[ tdID ];
      td.style.backgroundColor=\"#AE3A3A\";
  }
</script>

aktiveres med:

    onmouseover=\"Mon( \"id_paa_den_tabelcelle_der_skal_styres\" );\"

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
06. oktober 2001 - 12:18 #2
Prøv at kigge under jakoba\'s besvarede spørgsmål, han har løst problemet ved at iterere gennem objekterne, altså noget med at finde parentElement (altså <tr>) evt. også finde dets parentElement (altså <table>) og derfra vha. element.children finde frem til den aktuelle <tr>/<td>.

hth
jes
Avatar billede none Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:44 #3
det skal ikke virke i NS4.7

dette her resultere i at et objekt var ventet.....

det script jeg startede med virkede fint så længe jeg kun vil skifte farve i samme celle som jeg laver mouseover i - problemet er bare at jeg også vil skifte farven i 2 andre celler....
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:04 #4
Må vi se koden som den ser ud nu?
Avatar billede none Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:18 #5
den er meget simpel lige nu da det jo lige skal virke inden jeg udbygger det........

<script>
function Mon(tdID) {
  if ( document.getElementById || document.all ) {
      if ( document.getElementById )
          var td = getElementById(tdID)
      else
          var td = document.all[tdID];
      td.style.backgroundColor=\"lime\";
  }
</script>

</HEAD>
<BODY BGCOLOR=\"#FFFFFF\" TEXT=\"#000000\" LINK=\"#0000FF\" VLINK=\"#800080\">

<table width=400 height=20 border=1 bordercolor=#000000 id=tabel1 cellspacing=0>
    <tr>
        <td id=celle1 onMouseover=\"Mon(\'celle2\');\">celle1</td>
        <td id=celle2 style=\"background-color:red\">celle2</td>
    </tr>
</table>
</BODY>
</HTML>

ps: jeg får ikke kigget mere på det idag desværre...men i morgen tidligt er jeg klar til at forsøge jeres/din løsning (-:
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. oktober 2001 - 14:03 #6
her er funktionen udvidet så den kan skifter baggrund i flere navngivne html-elementer:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp117849.html

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2001 - 19:10 #7
<ole>
jakobas første virker i princippet fint nok...han har blot glemt \'document\' i linien her:
  var td = document.getElementById(tdID);

En anden ting er, none: Det er ikke alle steder, man må udelade gåseøjne omkring attributter. Hvis du ikke ved, hvor - bør du enten checke det grundigt ud hos W3C *samt* checke hvilke browsere, der overholder dette...eller skrive gåseøjne om alle attributter. Jeg vil helt klart anbefale det sidste - og jeg er rimelig sikker på, jakoba vil det samme  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. oktober 2001 - 19:59 #8
Olebole >> Jeps. og nute og erikjacobsen or, og, og, ...

Allesammen i kor:
      Sæt altid  \"  eller  \'  om parameterværdier i html!
Avatar billede none Nybegynder
07. oktober 2001 - 11:26 #9
VILDT - tak skal du ha´ jakoba (igen-igen)... jeg tror sørme jeg laver et lille hjemmmealter (-:
Avatar billede none Nybegynder
07. oktober 2001 - 11:27 #10
hov - nu kan jeg jo ikke give dig pointene...det var ikke så smart.
Giv mig lige en chance mere.
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. oktober 2001 - 11:44 #11
Du har da allerede givet mig pointene (se øverst i spm)

takker.
Avatar billede none Nybegynder
07. oktober 2001 - 11:50 #12
hold da op, så var det da godt du også gav mig det helt rigtige svar til sidst (-: