Avatar billede ncbr Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

dmin function ??? hvordan gør jeg

jeg skal have vores database til kun at vise den laveste opnåede tid for hver disciplin for hver deltager

Avatar billede jens-peter Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:54 #1
SQL-sætningen:

SELECT Tabel.Navn, Tabel.Diciplin, Min(Tabel.Tid) AS MinOfTid
FROM Tabel
GROUP BY Tabel.Navn, Tabel.Diciplin;

skulle løse problemet. Jeg har her antaget at alle 3 felter Navn, Disciplin og Tid findes i samme tabel (Tabel), men det er selvfølgelig ikke nødvendigt.

I designvisning for forespørgsler kan du lave forespørgslen ved under menupunktet \"vis\" at vælge \"totaler\", og derefter vælge \"Grupper efter\" for felterne Navn og Disciplin og vælge \"Min\" for feltet \"Tid\".

mvh/Jens-Peter
Avatar billede ncbr Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:00 #2
denne SQL-sætning virker fint, men hvis jeg tager datoen for den opnåede tid med viser den alle poster. Hvorfor?

SELECT Disciplin.DisciplinID, Disciplin.titel, Disciplin.distance, Min(Tider.tid) AS [Bedste tid]
FROM Disciplin INNER JOIN Tider ON Disciplin.DisciplinID = Tider.DisciplinID
GROUP BY Disciplin.DisciplinID, Disciplin.titel, Disciplin.distance;
Avatar billede jens-peter Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:07 #3
Når du laver en GROUP BY samler den alle de poster, der er ens, og blandt disse laver den så den ønskede beregning.

I dit tilfælde finder den altså først alle de poster, hvor DisiplinID, Titel og Distance er ens, og blandt disse findes den mindste tid.

Hvis du tager Datoen med i GROUP BY vil der ikke være ens poster, fordi datoen er forskellig.

mvh/Jens-Peter
Avatar billede jens-peter Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:16 #4
Det du kan gøre for at få datoen med er, at lave en ny forespørgsel baseret på den foregående samt tabellen, hvor du så linker DisciplinID, Titel, Distance mellem forespørgsel og tabel, og desuden linkes [Bedste tid] med [Tid].

Det lyder måske lidt knudret, men jeg håber du forstår.

mvh/Jens-Peter
Avatar billede ncbr Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:17 #5
Så er jeg på den, har du en ide om hvordan jeg skal ændre min tabelstruktur for at det kan lade sig gøre at få datoen med ???
Avatar billede ncbr Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:32 #6
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede jens-peter Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:24 #7
Jeg tror ikke du behøver at ændre din tabelstruktur. Jeg har ikke tid lige nu, men kan du angive din nuværende struktur, så skal jeg forsøge at hjælpe i aften

mvh/Jens-Peter
Avatar billede ncbr Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:54 #8
Hej Jens-Peter,
din løsning virkede fint, jeg skulle blot husk at koble Hjenen til.

/ncbr
Avatar billede jens-peter Nybegynder
06. oktober 2001 - 23:00 #9
Hej ncbr (interessant navn iøvrigt)

Ja, det hjælper jo ofte at få den koblet til, men det glæder mig, at dit problem er løst.

mvh/Jens-Peter