Avatar billede jarimark Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:16 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Stort og småt i username...

Jeg har et lille problem. Jeg har lavet en side som henter information i en database. Den henter informationen på baggrund af det username man bruger til at logge in på siden.
Problemet er at hvis man skriver username med småt kommer man ind på de første informationer i databasen...

Username er gemt med stort...

Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg virkelig ikke forstår hvad det er der sker...?
Avatar billede mipe1 Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:54 #1
dvs. du tjekker dit username op mod et eksisterende username
måske et eller andet lig

String indtastetBrugernavn =\"bruger\";
String gyldigtBrugernavn =\"BRUGER\";
//test for brugernavn
if(indtastetBrugernavn.equals(gyldigtBrugernavn)){
//ok
}

hvis det er noget lig det der er tilfældet kan du istedet bruge
if(indtastetBrugernavn.equalsIgnoreCase(gyldigtBrugernavn)){
//ok
}
Avatar billede jarimark Nybegynder
06. oktober 2001 - 11:43 #2
Okay, men jeg tror mere problemet ligger i at den side jeg går hen til efter username er godkendt, bruger det navn som brugeren har indtastet. På den måde som jeg har lavet det nu taget den det navn brugeren indtaster og sender det med videre. Så det jeg egentlig har brug for er en måde hvor jeg kan få den til at lave det første bogstav om til stort... Hvis det ikke er stort...
Avatar billede disky Nybegynder
06. oktober 2001 - 17:03 #3
Denne rutine går det for dig

public String convertFirstLetter(String in)
{
    return out=in.substring(0,1).toUpperCase()+in.SubString(1);
}

Avatar billede jarimark Nybegynder
06. oktober 2001 - 17:26 #4
Okay, der er bare en ting. Jeg skal ind og lave en variabel om. Altså første henter jeg teksten fra et input felt og derefter skal det første så lavess om til et stort bogstav. Det er sikkert logisk nok hvordan men alligevel kan jeg ikke lige få den til at fungere
Avatar billede disky Nybegynder
07. oktober 2001 - 22:25 #5
hvad er det som drille ?

at hente fra basen, ellers fra login siden ?
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:55 #6
poster du din form til en servlet eller en jsp-side?
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:05 #7
At hente fra username feltet og ændre det første bogstav til stor. Det jeg gør er at sætte navnet ind som en del af henvisningen, altså :
String MM_redirectLoginSuccess=\"Eone-update.jsp?name=\"+MM_valUsername;

Så er det bare at MM_valUsername er hentet fra det felt brugeren indtaster brugernavn i.

-mipe1 Jeg poster til jsp...
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:29 #8
Skal du så ikke bare på modtager siden konvertere parametren først?
Noget med
....
String username = request.getParameter(\"name\");
username = username.substring(0,1).toUpperCase()+username.SubString(1);
//herefter kan du så bruge de manipulerede brugernavn
...
Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad problemet er, men vi skal nok få det løst
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:59 #9
Jubii, endelig fik jeg det til at virke.
Nu et andet problem, points. Jeg vil egentlig sige at I begge fortjener dem. Blandt andet fordi det er lidt af det som disky skrev tidligere der bliver brugt i sætningen. Men jeg ved ikke hvordan og hvorledes I mener det er bedst... Eller hvad der er normal praksis, jeg vil nødig går noget forkert, da jeg mener pointsne er mere end fortjent..

Jeg er i hvert fald meget glad for jeres hjælp og tid.
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:04 #10
Fordel du pointene som du finder rimeligt.
Uanset hvad kommer jeg ikke bagefter og himler op omkring at jeg er blevet snydt.

Men fedt at du fik løst dit problem
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:11 #11
Okay, men i hvert fald skal du have mange tak mipe1. Det var lige den lille sætning med username her til sidst der fik mig på det rette spor :)

Jeg er sikker på jeg stødder på flere problemer hen af vejen, har stadig et par af dem stående her på eksperten :)

/jarimark
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:13 #12
Doh, disky når du engang kommer på gidder du så ikke lige skrive. Det var meningen at i begge skulle have points, men jeg lavede en fejl...
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:23 #13
Ups ikke meningen jeg ville stjæle alle pointene ;-)

Jeg kan godt lige oprette et spm og give Disky sin andel af pointene
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:25 #14
Nej det er okay. Jeg synes nu I skal have 45 hver. Så virker det mere rimeligt. Derfor vil jeg oprette et til disky så han kan få dem. Men hvor og hvordan gør man det? :)
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:28 #15
Tjaa ved ikke folk plejer bare at oprette et spm. a la
\"point til disky\"

Og du kan vel bare gøre det i denne kategori som det oprindelige spm. er oprettet i, men husk at indsætte en reference til det spm.(http://www.eksperten.dk/spm/117680) som han skal have point for, ellers er der nogen der himler op om snyd
Avatar billede jarimark Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:48 #16
Ok, så disky. Hvis du vil have dine points så gå ind på spørgsmålet til dig...
Avatar billede disky Nybegynder
09. oktober 2001 - 08:23 #17
mange tak :)