Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 16:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udtrak af tekst...

Jeg har et text-variable af variabel længde i en database. Jeg vil gerne kunne sætte de første 200 tegn på en side. Jeg har prøvet med \"substring\", men det går galt, hvis der ikke er 200 tegn eller mere i min text-variabel.

Indtil videre virker det på følgende måde:

<%=(((Recordset1_data = (String) Recordset1.getObject(\"text\"))==null || Recordset1.wasNull())?\"\":Recordset1.getString(\"text\").substring(0, 200)+\"...\")%>

Men her er der ikke taget højde for at teksten i databasen evt. kan være under 200 tegn...
Avatar billede logical Nybegynder
04. oktober 2001 - 17:01 #1
Prøv med:
<%
String s = Recordset1.getString(\"text\");
%>
<%= (s==null) ? \"\" : s.substring(0, Math.min(200, s.length())); %>
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 17:08 #2
Sådan, det virker. Nu har jeg siddet og bikset med det i lang tid.. :)
Tak!!
Forresten, er det muligt at tilføje \"...\" efter teksten, så man kan se at den ikke slutter der?
Avatar billede logical Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:50 #3
Ja, men så skal du gøre det anderledes:
<%
String s = Recordset1.getString(\"text\");
if (s == null) s = \"\";
if (s.length()>197)
s = s.substring(0,197) + \"...\";
%>
<%= s %>
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:23 #4
Okay, endnu engang mange tak for hjælpen!