Avatar billede andersen Nybegynder
16. februar 2000 - 20:23 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Hvilket back-up medie bør jeg vælge ?

Jeg står og mangler et godt og hurtigt back-up medie, som helst ikke må koste over 1500-2000 kr. Jeg har overvejet at købe en cd-brænder, men ville godt høre om der findes andre billige alternativer. De skal helst kunne opbevare 200-300 mb som minimum pr. enhed.

Med venlig hilsen

Henrik Andersen
Avatar billede fætterguf Nybegynder
16. februar 2000 - 20:26 #1
Personligt synes jeg ikke der findes noget mere optimalt medie en CD'ere til små datamængder. Kombineret med f.eks. PQ DriveImage er det helt fænomenalt - både til backup af data og filer, men også til hele systemer.....med windows, boot og hele svineriet.
Avatar billede andersen Nybegynder
16. februar 2000 - 20:34 #2
Hvad er PQ DriveImage og hvad består produktet af, og hvilke evt. fordele har det i forhold til en cd-brænder ?
Har det eksempelvis større lagerkapacitet?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. februar 2000 - 21:19 #3
DriveImage tager et "billede" (et Image) af en HEL partition på din harddisk, som du så kan smide ned på en tom harddisk og vupti, har du et fuldt kørende system igen... (virker dog kun med Windoze).
Generelt er det svært at anbefale andet end CD-brænder...
Tape back-up var state-of-the-art for en del år siden, men er både for langsomt og dyrt nu!
Avatar billede koep Nybegynder
16. februar 2000 - 21:49 #4
Det kan godt være det er langsomt, men hvis det skal bruges til backup på 1 maskine eller netværk så er tape backup MEGET bedre og kan fås for billige penge.

Kontakt mit firma for pristilbud
http://www.kp.computer-service.dk/
Avatar billede stroehm Nybegynder
16. februar 2000 - 22:54 #5
Jeg har et zip drev på 250 MB -
det er ok - og så kan jeg tage det med mig !
Men til prisen ærger det mig at jeg ikke fik en ny brænder, de er hurtige , billige i omkostninger, og alle kan læse dem !
køb en brænder !
Avatar billede hobbez Nybegynder
16. februar 2000 - 23:33 #6
Spørgsmålet du skal stille dig selv er:

* Hvad tager du backup af (hele harddisken, hele biblioteker, udvalgte filer)?
* Hvor tit?
* Hvor automatisk skal det foregå?
* Hvor længe vil du gemme backup?
* Er det backup af filer du derefter sletter, og håber du ikke skal bruge igen (projekter)?
* Hvis du skal køre restore, er det så alle data der skal restores, eller kun enkelte filer?

osv.

Hvis du kun gemmer en eller to backup og så overskriver dem skiftevis, behøver du ikke kigge så meget på medieprisen, men hvis det er en backup pr. uge som du vil gemme 'til evig tid', så kan du hurtigt få mange medeir liggende.

Hvis du kører backup med det formål at slette filerne fra harddisken bagefter, og kun gemmer backup 'for alle tilfælde', og i givet fald vil ind og lede efter en enkelt fil eller to, så taler meget for et diskbaseret medie (f.x. cd-rom) og mod tape-typen.

Tilsvarende kan en cd-rom fungere som en (meget langsom) harddisk, og du kan derfor til nød kører direkte fra cd-rom (datafiler), mens tapebackup måske skal restores (uden at overskrive nyere versioner af samme filer) før de kan anvendes.

Men ud fra det du skriver, taler meget for cd-rom. Du får GARANTERET brug for mere plads end de 250 Mb, og der er lidt luft op til 640 Mb. Medierne er latterligt billige osv.

Og endnu en vigtig ting: Du kan umiddelbart udveksle medierne med andre (forudsat de har et ikke-oldgammelt cd-rom drev), uden at bekymre dig om de nu kan læse dette eller hint tape-format.

/Rob
Avatar billede Eigil Hansen Nybegynder
17. februar 2000 - 08:51 #7
Bare et eksempel til orientering.

Jeg har netop installeret en HP CD-Writer Plus 5210i.
Den var på tilbud i Bilka og dækker fint mit behov for backup.
Der medfølger udmærket softvare. Og der er mulighed for at benytte det i de varianter hobbez beskriver.
Eiha
Avatar billede andersen Nybegynder
19. februar 2000 - 13:54 #8
Hej allesammen!

Jeg vil godt sige tusind tak for alle indlæggene. Jeg tror jeg vælger mig en cd-rom-brænder, for jeg vil for det meste kun bruge den til back-up af grafik, HTML-sider, m.m. Til gængæld vil jeg nok lave en back-up min. 1 gang om ugen.

Venlig hilsen

Henrik Andersen
Avatar billede stroehm Nybegynder
20. februar 2000 - 14:45 #9
er det til www er a-drevet da helt fint!
Avatar billede hobbez Nybegynder
20. februar 2000 - 17:44 #10
stroehm: Jada, og det kan jo snildt være på 100 - 200 disketter, når han skriver at han skal "kunne opbevare 200-300 mb som minimum" :o)

/Rob
Avatar billede stroehm Nybegynder
20. februar 2000 - 19:24 #11
undskyld !
*LOL*
det er jo lige det !