Avatar billede kedde65 Praktikant
03. oktober 2001 - 16:29 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Java Certificeringer

Hejsa

Jeg påtænker inden for den nærmeste tid at tage en Java certificering, er der nogle der har erfaringer med disse.
Hvilken rækkefølge skal man tage dem i, hvordan skal man forberede sig til det, Osv.

Kedde
Avatar billede thomaz Nybegynder
03. oktober 2001 - 17:26 #1
Den form for certificering du nok søger er en Java certificering fra Sun. Der findes b.la. en certrificering for alm forståelse for Java, en slags RMI certificering og en J2EE certificering. Jeg ved bl.a. at nogle af disse certificeringer/test\'s består af en skema med cirka 70 spørgsmål, hvor du så skal svare rigtig på x antal rigtige spørgsmål.  Jeg vil forslå at du går ind på suns hjemmeside java.sun.com for at finde hvem der udbyder disse certificeringer i Danmark og tag kontakt til disse
Avatar billede kedde65 Praktikant
03. oktober 2001 - 20:38 #2
Jeg er selv ansat et sted hvor vi udbyder disse test, fra Prometric i Holland. Problemet er bare at der er ikke nogen der ved noget om disse test. Jeg er egentligt mere interesseret i at høre om folks erfaringer i disse test.

Kedde
Avatar billede logical Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:12 #3
Hvis du kigger på Suns test er er pt 4 forskellige:
Sun Certified Programmer (310-025)
Sun Certified Developer (310-027)
Sun Certified Web Component Developer (310-080)
Sun Certified Enterprise Architect (??)

Programmer er en 70 spørgsmål, 61% for at bestå, multiple choice. Som forberedelse kan varmt anbefales en af flere certificeringsbøger, som gennemgår de enkelte emner i fht. certificering. Jeg brugte \"The Complete Java 2 Certification Study Guide\" ISBN 0-7821-2700-2. Prøven kræver faktisk en god del forståelse for at programmere java, men ellers er det meget paratviden ud i mange hjørner, som er formålet. Emnerne er Language Fundamentals, Threads, java.lang & java.util, awt (layout, event, components, painting) samt i/o.

Der ligger et par forskellige test certifierings programmer som ligner lidt, med nogle ok spørgsmål rundt omkring på nettet.

Web Component Developer er lidt det samme, 59 spørgsmål, 61% for at bestå, multiple choice. Emnerne her er hele specifikationen for servlets 2.3 og jsp 1.2 (dvs. de nyeste specs, men det er også en helt ny test). Kan selvfølgelig tages uafhængigt at programmer, men den anden er jo fundamental :-)

Developer er en programmeringsopgave. Du får udleveret en lille smule kode og en beskrivelse, og du skal så lave en distribueret client/server løsning med grafisk grænseflade, som bruger nogle selvdefinerede database klasser. Den assignment laver man (når man har lyst), og uploader. Derefter tager man en test, hvor man skal retfærdiggøre for en række problemstillinger, som man har måtte løse hen ad vejen.

Enterprise Arkitekt er ligesom det sidste step på vejen. Vent med den til senere :-)
Avatar billede disky Nybegynder
04. oktober 2001 - 08:34 #4
En virkelig god bog om Java Certificering er:

Programmer\'s Guide to Java Certification A Comprehensive Primer
http://www.bookshop.co.uk/ser/serdsp.asp?siteno=1&shop=20037&isbn=0201596148

Avatar billede mel2000 Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:37 #5
Jeg har lige været til Programmer Certificeringen.

Du har 2 timer (120 min) til testen.
Testen kan være 2 ting:

1. 59 spørgsmål (multiple choice) hvor du kan gå frem og tilbage i alle 59 spørgsmål og markere de spørgsmål du vil se på igen eller du er i tvivl om.

2. 35 spørgsmål hvor, når du har trykket dig til næste spørgsmål, IKKE kan gå tilbage. du kan heller ikke markere spørgsmål. Denne testform fungerer således at hvis du svare rigtigt på et spørgsmål om f.eks. java.io packagen får du et lidt sværer spørgsmål om \"io\" eller måske et spørgsmål om java.lang, java.util eller noget andet. Denne test fungerer \"point mæssigt\" sådan at du starter på noget under \"bestået\". hvis du svarer forkert falder du lidt i point og rigtigt stiger du. Dette medfører også at hvis du svare forkert på de 5-6 første spørgsmål kan du ikke bestå lige meget om du så svarer rigtigt på resten.

fordelingen på test nr1 og test nr2 er:

1 = 75 % af gangene
2 = 25 % af gangene

passingscore = 61 % dvs. 36 - 37 spørgsmål.

en god \"træning\" er at tage nogle prve tests.

ellers kan du prøve http://brainbuzz.cramsession.com
men det er ikke nok til at bestå.

held og lykke!

<mel2000>
Avatar billede disky Nybegynder
05. oktober 2001 - 08:50 #6
dit link er død
Avatar billede mel2000 Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:05 #7
sorry!! jeg skrev forkert!!! den rigtige addresse er:

http://cramsession.brainbuzz.com/

<mel2000>
Avatar billede kedde65 Praktikant
05. oktober 2001 - 23:58 #8
mel2000: du siger at Cramsession ikke er nok, hvad kræver det mere, hvis man kender til alle de ting der står i Cramsession, burde man så ikke kunne bestå? Jeg har selv brugt Cramsession til MCSD certificeringen og der var de fleste ganske fornuftige, som en tjek liste over ting man skulle kunne.

Kedde
Avatar billede kristianp Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:50 #9
Jeg har selv taget Sun Certified Java Programmer og Sun Certified Java Developer.

Programmer er en multiple choice test med 59 spørgsmål, her er det meget grundviden og udenadslære. Her skal du svare rigtigt på 61%.

Jeg brugte disse to bøger til forberedelse.
Den sidste er den bedste, den første er alene ikke nok.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0782128254/qid=1002745605/sr=2-2/ref=sr_2_7_2/102-9104214-3015302

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0201596148/qid=1002745807/sr=1-2/ref=sr_1_7_2/102-9104214-3015302

Developer foregår på den måde at du downloade en opgave hos sun, i mit eksempel skulle der lavet et system der kunne reserve flypladser på forskellige ruter, en del af mine kollegaer har fået samme opgave, men de kan godt variere en smule. Når man så har lavet opgaven færdig uploader man den til sun. Herefter skal du tage en lille test hvor der bliver stillet 5 - 10 spørgsmål ( alle jeg kender har fået 5 ), den skal egentlig bare bevise at det er dig der har lavet opgaven, så her skal dine svar gerne stemme overens med din dokumentation.
Så går der op til 4 uger før du får besked om du har bestået, du skal score min 124 point ud af 155 mulige.

Her http://dir.groups.yahoo.com/dir/Computers___Internet/Programming_Languages/Java
kan du finde forskellige groups der omhandler java certificeringer, de er meget gode, her kan man diskutere alt muligt.

jeg brugte denne her en del
http://groups.yahoo.com/group/scjd

Hvis du er interesseret kan jeg sende min developer opgave til dig, men du kan ikke være sikker på at det er den samme du får, men bare så du kan danne dig et indtryk af den.

Hilsen (også en) Kedde

Avatar billede kedde65 Praktikant
10. oktober 2001 - 22:55 #10
Ja det ville være meget interessant!!!! Send den på kedde65@odense.kollegienet.dk og ck@targetgruppen.dk jeg er nemlig ikke lige pt. sikker hvaffor en jeg kan hente :-)))

Kedde
Avatar billede disky Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:03 #11
kristianp:

Jeg vil også godt se den hvis muligt disky@hotmail.com er stedet du gerne må sende den til.

Jeg er helt enig med at bog #2 er klart den bedste, men skal man købe den skal man ikke bestille fra www.amazon.com pga. moms osv.

Linke jeg har postet tidligere er til samme bog bare hos et engelsk firma :-)
Avatar billede kedde65 Praktikant
08. november 2001 - 22:06 #12
Tak for hjælpen allesammen....