Avatar billede bondekongen Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:19 Der er 10 kommentarer

Overlay ?

Hejsa..

Jeg vil gerne vide hvordan jeg får et billede (layer) om bag et billede...f.eks :

Jeg har et billede af en stol som er selve hovedbilledet..
Jeg har et billede af en hund :)
Hunden vil jeg på en måde gerne have om bag stolen så måske kun halen eller hovedet stikker undenfor..
Jeg ved godt at jeg bare kan klippe i det, men der må være en anden måde !

Jeg bruger PSP 7.0 og Adobe Photoshop 6.0
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:28 #1
Du er nødt til at fritlægge stolen!
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:30 #2
Du kan gøre det på flere måder!

Du kan bruge tryllestaven eller lassoen og så slette det der skal være gennemsigtigt!

Du kan også lave en path, som du kan lave om til en udvælgelse og så igen slette det, med den undgår du tit hakker!

Og også extract!
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:37 #3
øhm ok
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:38 #4
ups forkert spm!
Avatar billede prodic Mester
03. oktober 2001 - 16:54 #5
I Photoshop 6.0 kan du bruge Extract-metoden. Og på den vis fjerne stolen fra dit første billed.
Det skal du så have indsat i et nyt layer, og placeret hunden i et seperat layer imellem de 2 første.

Det er grundprincippet, men du kommer til at \"klippe/klistre\" en del i begge billeder.
For der er ingen nem genvej - beklager.
Avatar billede siggi2001 Nybegynder
03. oktober 2001 - 21:00 #6
du laver hunde til en layer og stolen til en layer

f.eks hunden er layer 1 og stolen er layer 2.
så kan du se dem ned i din layer menu...så rykker du layer 2 (stolen øverts på listen og så layer 1 (hunde) nederst...hvis din stol er et background billed skal du doble klikke på layern og så bliver den til en laer du kan rykke rund på...det er nem måde synes jeg
Avatar billede msonne Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:49 #7
Hvis ikke du har prøvet layermask, så prøv det her:

Læg hunde-laget øverst og stolen-laget nederst.

Vælg hunde-laget - vælg Layers->Add layer mask -> Reveal all

Så fremkommer der en såkaldt layermask i dit hund-lag. Det klikker du på en gang, så der kommer en ramme om. Herefter kan du male med en alm. pensel eller airbrush - hvis du maler sort i layermask\'en bliver dit hunde-lag gennemsigtigt der, hvis du maler hvidt kommer det tilbage igen.
Det geniale er at du ikke sletter noget...

Tryk \"d\" for at få default farver sort og hvid
Herefter kan du bruge \"x\" til at skifte i mellem for og baggrunds farve. Mal lidt med begge og se hvordan det virker - når du lige får fornemmelsen af det er det meget nemt at bruge. Du kan bruge lasso til at vælge større områder og så fylde sort  el. hvid i selection\'en.

mmmm...hjalp det??
Avatar billede msonne Nybegynder
26. oktober 2001 - 00:35 #8
mmmmm....hjalp det???!!!
Avatar billede prodic Mester
03. november 2001 - 14:50 #9
Skal vi snart lukke?