Avatar billede cellaneous Nybegynder
01. oktober 2001 - 22:50 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

frameborder og <noframes> - hvad er der galt?

Jeg prøver forgæves at få w3c validatoren til at acceptere mit framesæt, men

<frameset rows=\"14%,86%\" frameborder=\"no\" border=\"0\">

vil den ikke æde fordi den ikke vil have hverken frameborder eller border (og hvis jeg sletter de to bliver resultatet grimmere så det dur heller ikke), og det går helt galt når den kommer til

<noframes>
  <body>
    <p>Denne side bruger frames. Din browser understøtter ikke frames.<br>
      Brug <a href=\"menu.html\"> menuen</a> istedet.
    </p>
  </body>
</noframes>

kan man virkelig ikke bruger <noframes>?
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2001 - 22:53 #1
<ole>
HTML4.01 siger \"...ingen \'visuelle\' attributter i tags. De skal sættes med styles.\"
Jeg har ikke checket for <noframes>. Prøv selv at checke dokumentationen...det er da det nemmeste  =)
/mvh
</bole>
Avatar billede repsac Nybegynder
01. oktober 2001 - 22:54 #2
Du kan jo bare droppe frames ... det er i øvrigt noget hø ... :)
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2001 - 23:10 #3
...ikke, hvis man kan bruge dem  :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
01. oktober 2001 - 23:17 #4
<noframes> ... </noframes> skal stå indeni et <frameset> </frameste> par

<frameset cols = \"25%, 25%,*\">
  <noframes>Your browser does not handle frames!
  </noframes>
    <frame src =\"venus.htm\">
    <frame src =\"sun.htm\">
    <frame src =\"mercur.htm\">
</frameset>
Avatar billede cellaneous Nybegynder
01. oktober 2001 - 23:35 #5
olebole > hvordan vil du lave noframes og border=0 med styles? er ikke en ørn til at læse dokumentationen, fagsprog på engelsk er ikke min favorit læsning :-)

jakoba > super jeg flytter straks min noframes op, og der skal ikke laves en body tag så?
Avatar billede olebole Juniormester
01. oktober 2001 - 23:45 #6
\'noframes\' kan ikke sættes med CSS, men skal selvfølgelig, som jakoba ganske rigtigt siger, stå inde i frameset\'et  :)

<frameset style=\"border-width:0px;\">
Avatar billede jakoba Nybegynder
01. oktober 2001 - 23:58 #7
jo, imellem <noframes> og </noframes> mener jeg godt der må stå et body tag. men det er overflødigt for det er jo alternativet til <frameset.
Avatar billede cellaneous Nybegynder
02. oktober 2001 - 00:01 #8
Jeg har nu også prøvet det her, men får stadig grimme border kanter i IE5.5

<frameset rows=\"14%,86%\" style=\"border-width:0px\">
    <frame src=\"titel.html\" name=\"titel\" title=\"titel\" scrolling=\"no\">
    <frameset cols=\"23%,77%\" style=\"border-width:0px\">
      <frame src=\"menu.html\" name=\"menu\" title=\"menu\" scrolling=\"auto\" >
      <frame src=\"indhold.html\" name=\"indhold\" title=\"indhold\" scrolling=\"auto\" >
    </frameset>
  <noframes>
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2001 - 00:07 #9
<frameset cols=\"100,*\" style=\"border-width:0px 0px 0px 0px;\">
    <frame src=\"1.html\" frameborder=\"0\">
    <frame src=\"2.html\" frameborder=\"0\">
</frameset>

...\'frameborder\' må du sætte i frame-tag\'et. Tjahhh...så meget for HTML4.01\'s regel om \'Ingen visuelle attributter i taget\'  :)
/mvh
Avatar billede cellaneous Nybegynder
02. oktober 2001 - 00:26 #10
olebole > det er ikke helt uden border men tættere på :-) og uden fejl jeg er tilfreds nok og takker jer for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2001 - 01:09 #11
Ehhhhhhh......prøv lige at skifte mellem udkommenteringen af disse to. Fortæl mig så, hvilken der laver mest border  :)

<html>
<frameset cols=\"100,*\" style=\"border-width:0px 0px 0px 0px;\">
    <frame src=\"1.html\" frameborder=\"0\">
    <frame src=\"2.html\" frameborder=\"0\">
</frameset>
<!--
<frameset cols=\"100,*\" frameborder=\"no\" border=\"0\">
    <frame src=\"1.html\" frameborder=\"0\">
    <frame src=\"2.html\" frameborder=\"0\">
</frameset>
-->
</html>
Avatar billede cellaneous Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:21 #12
det er jo ligemeget hvad der kommer tæt på hvis ikke det bliver godkendt af validatoren?
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2001 - 14:48 #13
Nej....det er fløjtende ligegyldigt, om det bliver godkendt af validatoren, hvis det ikke bliver \'godkendt\' af brugernes browsere  :)
Der har desværre bredt sig en \'validator-feber\', der gør folk fuldstændig blinde for, at browserne ikke er perfekte. Du kan ikke kode til standarder, der er teoretiske. Du bliver nødt til at kende både standarden og browsernes måde at fortolke den på til bunds. Så - og først så - har du mulighed for at kode ordentligt.
/mvh
Avatar billede cellaneous Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:13 #14
Når jeg beder om hjælp til noget der skal virke i en validator ER det fløjtende ligemeget hvad der bliver godkendt af brugernes browsere! Det var noget andet hvis jeg bad om hjælp til hvordan jeg kunne få noget til at fungere i browser x og y...

Jeg har ikke spor brug for at kode \"ordentligt\" - brugerne har brug for ordentlige browsere og det er ikke mit problem.