Avatar billede agony Nybegynder
01. oktober 2001 - 18:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

compile java filer i dos

oki

hvis jeg i dos skriver: javac *.java
så skulle den gerne compile de java filer som er i det blibliotek som jeg netop står i, men den skriver forkert kommando. Hvad mangler jeg ????
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:00 #1
Du skal jo også befinde dig et det bibliotek hvor programmet \"javac.exe\"  ligger... TROR JEG! :))

Sådan plejer jeg at gøre det :D - dog ikke med \"javac\"
Avatar billede birkis Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:04 #2
Du må legge stien til der hvor javac.exe ligger, inn i din PATH-variabel i Autoexec.bat.
Avatar billede nute Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:04 #3
du skal legge stien \'[drev]:\\jdk1.x\\bin\' i din PATH

/nute
Avatar billede birkis Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:10 #4
Altså;

Din PATH i Autoexec.kan f.eks. se ut som SET PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND

I slutten legger du til ;X:\\jdk1.3.0_01\\bin

hvis du har nyeste versjon Java.  X er det drev hvor du har installert din Java.

Forrige innlegg var forøvrig ment å være et svar...  :)
Avatar billede nute Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:16 #5
birkis >> eller kun å nøyes med å legge inn stien til \\bin direkte inn i system variabelen

/nute
Avatar billede agony Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:20 #6
SET PATH=C:\\PROGRA~1\\ULTRAE~1;%PATH%;C:\\jdk1.3.0_01\\bin

sådan ?? for det virker ik
Avatar billede birkis Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:22 #7
nute >>  Usikker på om jeg følger deg helt...  Utdyp litt, er du snill.
Avatar billede birkis Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:24 #8
agony >>  Det burde virke.  Har du genstartet conmputeren etter du endret i Autoexec?  Ligger din Java i mappen \"jdk1.3.0_01\"?
Avatar billede agony Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:33 #9
siten er korrekt og jeg har genstartet men samme problem

forkert kommando eller filnavn
Avatar billede nute Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:34 #10
birkis >> system variablene ligger \"gjemt\" under system properties. Jeg er litt usikker på hvordan man finner dem under andre OS\'er enn NT og w2k, men du gjør følgende:

høyreklikk på \'min computer\' og velg egenskaper/properties
Velg fanebladet Avanceret/advanced
Under det midterste feltet (husker ikke hva det heter på dansk)/Enviroment variables, så klikker du på tilhørende knapp.
Du får nå en liste over system variabler. Finn den som heter PATH og legg til overnevnte, fx \';C:\\jdk1.3.0_01\\bin\'

Legg merke til at man er nødt til å sett på et semikolon *før* stien

/nute
Avatar billede agony Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:53 #11
birkis  >> virker ik.

nute  >> kan ikke lige finde det du snakker om :-| Jeg bruger win98

Avatar billede nute Nybegynder
01. oktober 2001 - 19:58 #12
agony >> oki, men svaret på ditt spørsmål er \"Du er nødt til å legge folderen med dine javerelaterte .exe filer inn i din PATH\". Men hva mener du ? kan du ikke finne *noe* av det jeg har beskrevet ?

Avatar billede johanls Nybegynder
01. oktober 2001 - 20:47 #13
i W9x brug kør fra startmenu og skriv sysedit, her finder du autoexec.bat!
Avatar billede birkis Nybegynder
01. oktober 2001 - 23:16 #14
agony >>  Kan vi få se din Autoexec.bat?

nute >>  Selvfølgelig...  (Hvor dum kan man være?)  Det er jo det jeg gjør hver gang jeg har re-installert Win2k...  :)  Men man kan vel ikke gjøre det på den måten i Win9x?

Har du forresten bodd i Stavanger noen gang?
Avatar billede nute Nybegynder
02. oktober 2001 - 00:25 #15
birkis >> ehh....ja, jeg kommer fra Stavanger...why ?
Avatar billede agony Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:44 #16
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys

SET PATH=C:\\PROGRA~1\\ULTRAE~1;%PATH%;C:\\jdk1.3.0_01\\bin;

Avatar billede birkis Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:56 #17
agony >>  Hjelper det om du fjerner det siste \';\' sånn at der bare står \'\\bin\' ?

nute >>  Jeg tenkte om vi kanskje har gått i samme klasse.  Gikk du på St. Svithun vgs.?
Avatar billede nute Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:44 #18
birkis >> hehe...jeg gikk på svithun. russ -94. gikk i E klasssen
Avatar billede kristianp Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:06 #19
Jeg har ikke lige læst alle indslag, så det kan være jeg gentager.

Når du skriver javac *.java i prompten skal den gerne kunne finde javac kommandoen.
Systemet leder efter javac kommandoen i alle de stier der er defineret i den system variabel der hedder PATH. Så du skal altså fortælle systemet hvor den kan finde javac kommandoen.
Hvis du f.eks har installeret jdk1.3 i roden (c:) vil stien til alle java komandoer ligge i c:\\jdk1.3\\bin
feks i Windows 2000 sætter du lettest path variabelen ved at gå til Control Panel -> vælger System -> vælg fanebladet Advanced -> vælg Enviroment Variabels -> find path i System variabels -> vælg Edit -> tilføj stien til bin kataloget, alle stier er adskilt med ;

Gem det hele, husk at starte et nyt kommando vindue op for at ændringer træder i kraft, det er ikke nødvendigt at genstarte hele maskinen