Avatar billede vanggaard Nybegynder
26. maj 1999 - 12:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opstille datoer fra en db i en "kalender"

Hej
Jeg har en masse datoer med en tilhørende værdi som er i en db.
Nu vil jeg gerne udskrive dem i en "kalender". Dvs. jeg vil gerne lave en tabel, hvor der i den første række står  1 til 31 (dvs datoen), i den næste række vil jeg så gerne skrive alle værdierne fra min db under den rigtige dato (der er ikke tal til alle datoerne). Er der en der har en ide til hvordan jeg får det til at virke.

Hilsen Mads
Avatar billede sone Nybegynder
26. maj 1999 - 12:52 #1
Hej Mads

Du skriver at der ikke er tal i alle datoerne - hvordan ser de så ud ??
Avatar billede vanggaard Nybegynder
26. maj 1999 - 13:05 #2
i min db har jeg måske følgende oplysninger
1/2-99  5
3/2-99  6

og det jeg så gerne vil have ud på skærmen er en tabel hvor alle datoerne fra 1/2-99 til den 31/2-99, men det står kun tal under de datoer som har en værdi i db'en.

Jeg prøver lige at tegne et eks.

1/2    2/2    3/2    4/2    5/2    6/2  7/2  osv
5            6                        osv

Håber det er lidt mere klart hvad jeg mener
Avatar billede emborg Nybegynder
26. maj 1999 - 13:24 #3
Vent lige, så laver jeg lige en kode til dig.

(-:
Avatar billede vanggaard Nybegynder
26. maj 1999 - 13:28 #4
jeg venter....
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
26. maj 1999 - 13:55 #5
Prøv at checke http://www.asp101.com
De har en masse kanon source code

...bl.a. en kalender.

Skriv hvis du ikke finder noget....så kender jeg at par andre gode steder
Avatar billede emborg Nybegynder
26. maj 1999 - 14:03 #6
Nedenstående ASP kode skulle klare problemet:

<HTML>

<%
Dim Connect, Db, Query

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Connect.Open "Datobase"
    Query = "SELECT * FROM datobase ORDER BY Dato"
    Set Db = Connect.Execute(Query)

NoResults = True
Do While Not Db.EOF
%>

<br>
<%=day(Db("Dato")) & "/" & month(Db("Dato")) & "  " & Db("Nr") %>

<% Db.MoveNext
Loop %>

</HTML>

I tilknytning til denne kode har jeg lavet en Access database med tabellen "Datobase", denne tabel indeholder 3 kolonner:

1) ID - som er sat som primærer nøgle, med autonummerering
2) Dato - sat som datofelt.
3) Nr - nummerfelt sat som talfelt (husk du skal sætte standart værdien til "ingen ting" for at undgå O 'null' i de tomme felter).

Husk at lav' en ODBC tilslutning.

Hvis jeg skal maile koden + databasen til dig, må du lige fyre din mail@adr afsted.

Go' fornøjelse
Avatar billede vanggaard Nybegynder
26. maj 1999 - 15:04 #7
Tak for koden, men jeg tror ikke helt du har forstået mit problem. Jeg vil også gerne udskrive de datoer som ikke er i databasen. Dvs. Jeg vil gerne lave en vandret linie med alle datoerne i et måned, og så i en række nedenunder have en række med tal. Jeg prøver med et eksempel: Min database har f.eks. følgende værdier 1/5-99 5  4/5-99 2 7/5-99 7 og ikke mere. Så vil jeg gerne lave en vandret linie med alle datoerne i det 5 måned og så under den 1. , 4 og 7 skal der stå 5 , 2 og 7 og under alle de andre datoer skal der ikke stå noget.

Avatar billede emborg Nybegynder
26. maj 1999 - 17:04 #8
Hvis ikke det er flere hundrede datoer, så kan du anvende denne kode.

Det står godt nok ikke vandret, men det kan du nok selv tilpasse med en <TABEL> o.s.v.

<HTML>
<DODY>

<%
Dim Connect, Db, Query, DatoStart, DatoAntal, DatoVis, Count
DatoStart = datevalue("10-06-99")
DatoAntal = 50

For Count = 0 to DatoAntal
DatoVis = DatoStart + Count
%>

<br>

<%=day(DatoVis) & "/" & month(DatoVis)%>

<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Connect.Open "Datobase"
    Query = "SELECT * FROM datobase WHERE Nr <> 0"
    Set Db = Connect.Execute(Query)
%>

<%Do While Not Db.EOF%>

<%If db("Dato")=DatoVis Then%>
<%=" " & Db("Nr")%>
<%End If%>

<%Db.MoveNext
Loop%>

<%Next%>

</BODY>
</HTML>

La' mig bare sige det, jeg ved den kan laves smartere.
Avatar billede vanggaard Nybegynder
26. maj 1999 - 17:34 #9
Det var mere i den stil som jeg havde tænkt på. Så tak for koderne emborg her er dine point. Nu vil jeg igang med at bruge min nye viden til at få lavet "kalenderen" som jeg havde tænkt mig.