Avatar billede poder Nybegynder
14. februar 2000 - 21:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Netværk Win98, Win95 og Unix

Vi har et netværk mellem 8 PC'ere med Win98 & Win95 i et peer-to-peer netværk, er der nogen måde hvorpå man kan få adgang til en Unix maskine, så man kan læse de filer der er på Unix'en?
Avatar billede jepper Nybegynder
14. februar 2000 - 21:45 #1
Du kan bruge samba (i hvertfald under Linux)
http://www.samba.org

Det er ret nemt at sætte op, og så er det også OpenSource.
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. februar 2000 - 22:34 #2
Hvis du bruger TCP/IP til netværket og Unix maskinen også bruger tcp/ip er det ikke noget problem. De resourcer der er uddelt på Unixmaskinen kan du bruge fra hhv. 95 og 98 maskinerne.

Du kan ganske vist ikke se maskinen i "netværk" men du kan bruge resourcerne med en doskommando: net use drevbogstav: \\unixmask\resource og fjerne dem igen med net use drevbogstav: /delete

Dette kræver ganske vist at Unixmaskinen kører med Lan Manager (også et MS produkt) men det tror jeg de fleste Unixmaskiner i netværk gør.

Men du skal være opmærksom på at de filer der findes på Unixmaskinen (og som er skabt af et unixprogram) benytter et andet karaktersæt end ASCII, så du kan ikke bare kopiere filerne over og bruge den på pc eller omvendt. Men hvis du bare bruger Unix maskinen som netværksdrev, hvor du gemmer og henter pc-filer, er der ingen problemer.

sjensen
Avatar billede poder Nybegynder
15. februar 2000 - 08:17 #3
På Unix maskinen ligger der et lagersystem, som jeg gerne ville "se" fra en PC, Kan man ikke køre som terminal på PC'en?
Avatar billede lrj Nybegynder
15. februar 2000 - 11:50 #4
poder, prøv at telnette til den (kører via tcp/ip):

telnet ip-på-unix-maskinen

Så får du mulighed for at logge ind på den, og køre programmer i et windue fra windows. Med windows følger et elendigt telnet program, men det er okay til at teste ideen med.  Var det det du ledte efter?
Avatar billede swamp Nybegynder
02. november 2000 - 02:47 #5
Den bedste måde er helt klart at bruge samba servicen (så dukker UNIX\'en også op under \"andre computere på win9x\'eren), nu ved jeg ikke hvilken unix variant i køre men i digital UNIX m.f. ligger servicen tilgængelig under kontrol panelet. du vil finde nogenlunde samme muligheder for at sætte samba op som der er i win9x. (host navn, delte filer etc.)
Husk at definere hvilken konto der skal bruges når en win9x forsøger at kontakte serveren (opret evt. SMB konto der kan bruges til dette formål).
Avatar billede swamp Nybegynder
02. november 2000 - 03:08 #6
--beklager den dobbelte post, men det her var vel egentlig et svar --
Den bedste måde er helt klart at bruge samba servicen (så dukker UNIX\'en også op under \"andre computere på win9x\'eren), nu ved jeg ikke hvilken unix variant i køre men i digital UNIX m.f. ligger servicen tilgængelig under kontrol panelet. du vil finde nogenlunde samme muligheder for at sætte samba op som der er i win9x. (host navn, delte filer etc.)
Husk at definere hvilken konto der skal bruges når en win9x forsøger at kontakte serveren (opret evt. SMB konto der kan bruges til dette formål).
Avatar billede lrj Nybegynder
06. november 2000 - 13:14 #7
swamp> Så kan du fx. bare skrive \"Skulle have været et svar\" og så lavet det til et svar :)
Avatar billede swamp Nybegynder
06. november 2000 - 13:52 #8
nårh ja, sorry ...
Avatar billede poder Nybegynder
15. november 2000 - 09:52 #9
Jeg har løst det ved at bruge et prg. fra Century der hedder TinyTerm. Det virker perfekt, jeg kommer til at køre som en terminal på Unix maskinen.
Avatar billede lrj Nybegynder
15. november 2000 - 16:22 #10
Poder> Lav selv et svar så og acceptér det, så det ikke står og fylder i listen over åbne spørgsmål :)
Avatar billede poder Nybegynder
03. april 2001 - 09:30 #11
Problem løst!!

Se ovenover
Avatar billede lrj Nybegynder
04. april 2001 - 20:07 #12
...på tide... :)