Avatar billede ab Nybegynder
14. februar 2000 - 20:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Aflæsning af pixel

Hvordan kan jeg aflæse farve-værdien af en pixel på et billede? Jeg har prøvet med Picture1.Point(x,y), men det virker ikke hvis den ikke har focus:( Er det muligt at lægge billedet i en variabel og derfra kalde en point-lignende funktion i f.eks. API?
Avatar billede sjensen Nybegynder
15. februar 2000 - 00:08 #1
Du skal bruge API kaldet GetDIBits. Når du kalder denne funktion med en pointer til en tom buffer får du BITMAPINFO strukturen udfyldt med aktuelle data vedr. det pågældende bitmap.

Denne fortæller bl.a. antallet af bits pr. pixel og dermed farvedybden/værdien.

Du kan også kigge på API-kaldet getpixel der skal bruge en handle til billedet og x og y coordinaterne for den pågældende pixel og som returnerer RGB værdien for den pågældende pixel.

sjensen
Avatar billede ab Nybegynder
15. februar 2000 - 06:41 #2
Sjensen, kan du vise et eksempel? Jeg er ikke helt med på hvorfra jeg får den handle, men det ser ud som om det lige er hvad jeg mangler!
Avatar billede knto2104 Nybegynder
15. februar 2000 - 11:56 #3
Sæt picture1.visible=false og picture1.autoredraw=true..

That's it!!
Avatar billede ab Nybegynder
15. februar 2000 - 15:46 #4
Virker, men ikke med getpixel...