Avatar billede torbenrohde Nybegynder
01. oktober 2001 - 11:50 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

SMS server (hvordan laves)

Hvis jeg vil sende e-mails fra fx asp-sider skal jeg bruge en mail/smtp server samt en komponent til at sammensætte mailen inde fra script-websiden.

Hvordan sender man tilsvarende en SMS. Hvilken software/server skal man bruge, og hvordan takseres det af teleselskabet, som man vel i sidste ende skal sende det igennem ?
Jeg går ud fra at det må være (relativt) simpelt, siden snart hver eneste lille side tilbyder brugerene at sende SMS\'er.
Avatar billede keysersoze Guru
01. oktober 2001 - 11:56 #1
du går ud og køber dig en smsc-gateway til nogle hundrede tusind kroner og laver al programmeringen eller tager kontakt til firmaer der yder denne service (fx SMS ApS) og ser hvad de tager af priser
Avatar billede verakso Nybegynder
01. oktober 2001 - 11:57 #2
De fleste af de sider du sikkert har i tankerne, sender SMS som en e-mail.

Før da nummerserierne var bundet til faste mobil operatører, var det nemt at se hvilken smtp server som SMS\'en skulle sendes til, eks. +45[mobilnummer]@note.sonofon.dk

Denne metode virker nogenlunde stadigt, men nu kan man jo beholde sit nummer, når man skifter teleselskab, så selv om man har et gammelt sonofon nummer, skal det måske i stedet sendes til @sms.tdm.dk.

I øvrigt har jeg læst et sted, at Orange helt har lukket for mail/SMS adgangen
Avatar billede keysersoze Guru
01. oktober 2001 - 11:57 #3
du kan sagtens lave sms\'en som en e-mail der bliver sendt afsted til \"nummer@udbyder.dk\" - men pga nummerportabilitet er dette efterhånden meget usikkert...
Avatar billede utah2000 Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:00 #4
Du kan sende gennem mobilix\'s mailserver
e2s.mobilixnet.dk

og så sende en mail til

ditnummer@sms.mobilix.dk

Så bliver mailen sendt som sms, lige meget om du har mobilix. Det er rimeligt simplet at lave i feks perl.
Denne metode er gratis, men du kan ikke være helt sikker på at sms\'en kommer frem mad det samme. Men jeg får dog mine inden for 1 minut.
Avatar billede utah2000 Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:01 #5
verakso> ? mit script der sender gennem orange virker stadigt.
Avatar billede verakso Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:06 #6
Well well, man forundres, jeg referede blot til hvad jeg havde læst.

Anyway, så er e-mail/SMS gateway noget der bliver ekstremt nedprioriteret af mobil operatørene. Der er jo ikke nogen mulighed for overtaktsering her.

Egenligt også lidt unfair at jeg skulle betale, hvis nogen e-mailer min telefon.

Men for at kører lidt videre i tråden, så har jeg leget lidt med en SMS SOAP/Webservice til at sende SMS\'er til en telefon. Ret smart faktisk.
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:08 #7
Jeg har ikke umiddelbart brug for at kunne overtaksere (hvis det ændrer noget på svarene (som der kom mange af hurtigt :-) ).
Avatar billede verakso Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:15 #8
Intet, det er blot et faktum at når man sende en SMS som en e-mail, kan der gå meget langt tid før den når frem.

Eks. så sendte Politiet en efterlysning ud via SMS, og den nåede først frem til mange da manden var fundet...

[http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=10688]

Avatar billede utah2000 Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:50 #9
verakso> Efter mine erfaringer med sms, får jeg sms\'en inden for 1 minut, når jeg sender via email(mobilix).
Men det er nok rigtigt at der kan går utroligt lang tid. Så man skal lige tænke over hvad man skal bruge sms-scriptet til.

Det skulle for øverigt ikke undre mig om orange lukker for sms via dem. Telefonselskaberne er kun med hvis der er penge i det.(øv)
Avatar billede verakso Nybegynder
01. oktober 2001 - 13:01 #10
Orange har tidliger sagt at de ville stoppe for SMS via e-mail
[http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=11773]