Avatar billede lille_fix Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:07 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er bedst ?

Jeg opretter spørgsmålet i dette \"forum\" fordi det jeg har planlagt at lave kommer til at foregå via php.
Jeg er lige begyndt at lære om php, mysql og apache.

Jeg har en meget stor database i hovedet og vil vide hvad der skal til af ren hardware.

Som sagt skal databasen være meget stor, op imod 100.000 poster.hvor hver post skal indeholde 18 oplysninger hvoraf 1 oplysning er \"fritekst\" fra bruger, en skal indeholde 1 billede.

hvad kræves der typisk af hardware og hvilken software anbefales .. ???
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:08 #1
En linux vil være at anbefale. Find en distribution med Apache, PHP og Mysql.

Hardwarekrav er ikke voldsomme... en 400mhz maskine, med 256mb ram vil være rigeligt. Harddisk efter behag (SCSI hvis IO er meget vigtig).

NanoQ
Avatar billede myplacedk Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:21 #2
Det vil i hvert fald lette en hel del på det, hvis du holder billedet uden for databasen. :)
Det man normalt gør er, at give billedet et navn efter rækkens id, eller lægge filnavnet i rækken.
Det er sjældent der er en god grund til at placere billedet i databasen.

Men ellers er det rigtigt nok. Én tabel med 100.000 poster er ikke særlig voldsom, og kræver ikke den store maskine. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget der skal læses i databasen. Der der læses meget, og mange forskellige poster, en en god sjat ram guld værd.

/Niels Andersen
Avatar billede lille_fix Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:21 #3
Hvad er en \"stor\" database ???

Som sagt skal der være 18 oplysninger i hver post.
hvis man konverterer det til brugerprofiler i ord:

1 bruger har 16 ting bruger skal udfylde og gemmer + navn og pass. ...og et dertilhørende hi-res billede i pas foto format. ???

Point vil blive uddelt i morgen, da jeg ikke er ved computeren mere idag ;)
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:58 #4
ét id-felt og 18 tekst-felter, 100.000 rækker
=>
Intet problem. Jeg ville ikke bekymre mig.

At du vil putte billedet i databasen, DET bekymrer mig. Overvej om der overhovedet er grund til at gøre det. Det er der sjældent.

/Niels Andersen
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. oktober 2001 - 11:01 #5
Problemerne med større databaser opstår vel egentlig først, når der er flere store tabeller, der skal joines og ting og sager.

Altså, 100.000 rækker er intet problem. Men hvis du joiner den med en på 50.000 og en på 25.000, så får du en midlertidig tabel på 125.000.000 rækker. Nu begynder jeg at bekymre mig. OG hvis du har et (hi-res) billede i bare halvdelen af de 100.000 rækker, så dræber du sikkert serveren med en \"SELECT *\".
Avatar billede trasher Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:37 #6
MySQL kan håndter storemængde data. Har selv en database på 2Gb til at ligge og ved at den kan klare over 4Gb data. Køre på en debian linux på en 300Mhz maskine med PHP 4.0.5 og 512 Mb ram samt SCSI Hd 2 * 20Gb i en raid spejling.
Jeg har ingen problemmer, har gjordt som Myplacedk siger at ligge billeder udenfor databasen da de kan være giftige at arbejde med.

Lidt om database den indeholder ca. 6 tabeller hvor 2 af den er på ca. 200.000 poster hver, som jeg nogle gange joiner, for at få alle data ud, responstiden er under 0.5 sekund.

Så jeg vil ikke være bekymmeret hvis du bare holder bilder uden for databasen.

/Trasher
Avatar billede lille_fix Nybegynder
03. oktober 2001 - 19:06 #7
Undskyld at det først kommer nu, men jeg har haft travlt ;)

Tak for hjælpen alle, glad for at i er enige, det er et godt tegn ;)