Avatar billede js26 Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

UTF-16

Er der nogen der kan sige mig, hvad der er galt med nedenstående xslt. Jeg danner et nyt xml ducument, men det jeg får ud af det, er i UTF-16 format.
Derud over går det galt hvis der er æøå i input-xml\'en.

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>
<xsl:stylesheet version=\"1.0\" xmlns:xsl=\"http://www.w3.org/1999/XSL/Transform\">
<xsl:output method=\'xml\' encoding=\'UTF-8\'/>
<xsl:template match=\'/\'>
<ROOTFOLDER>
<FOLDER NAME=\"Import\">
  <xsl:apply-templates select=\'ROOTFOLDER/DL/H3\'/>
</FOLDER>
</ROOTFOLDER>
</xsl:template>

<xsl:template match=\'H3\'>
<FOLDER NAME=\'{text()}\'>
  <xsl:apply-templates select=\'following-sibling::DL[1]\'/>
</FOLDER>
</xsl:template>

<xsl:template match=\'DL\'>
<xsl:apply-templates select=\'H3\'/>
<xsl:apply-templates select=\'A\'/>
</xsl:template>

<xsl:template match=\'A\'>
<LINK>
  <URL><xsl:value-of select=\'@HREF\'/></URL>
  <TEKST><xsl:value-of select=\'text()\'/></TEKST>
</LINK>
</xsl:template>

</xsl:stylesheet>
Avatar billede stigc Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:24 #1
ÆØÅ med denne encoding

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\"?>
Avatar billede janegil Nybegynder
01. oktober 2001 - 15:16 #2
Hvis du fåt UTF-16 ut av et stylesheet som spesifiserer encoding=\'UTF-8\', så er det prosessoren som er feil, ikke stilarket.

Hvilken prosessor bruker du?
Avatar billede js26 Nybegynder
01. oktober 2001 - 22:08 #3
MSXML3
Avatar billede janegil Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:36 #4
Ja, det ser ut til at MSXML3 insisterer på UTF-16 output. Ser i hvert fall i min http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/prisliste/prisliste.xml at MSXML3 føyer til sin egen &lt;META http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=UTF-16\"&gt;

Antar at du tranformerer på serveren, og at du gjør det for at fx. Netscape 4 skal kunne lese sidene dine? Men N4 forstår godt nok ikke UTF-16, bare UTF-8. (Som er standard-tegnsett for XML). Bill Gates Strikes Again!

Kanskje du skal finne deg en annen prosessor. Men jeg er ikke kommet langt nok til å anbefale noen. Vet bare at jeg ikke vil anbefale JRun (fordi den ikke kan overstyre PARAM-elementer).

Hvis du kan tillate deg å transformere på forhånd, med en .bat-fil, vil jeg anbefale Sablotron fra www.gingerall.cz. Den pleide å være bundet til UTF-8 output. (I nyeste versjon skal man visstnok kunne velge tegnsett.)
Avatar billede js26 Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:51 #5
Her er mit scenario:
Jeg agerer som server og vil gerne importere min clients browsers favoritlinks.
Min client exporterer dem inde i MIExplore til en fil som jeg importerer.
Derefter vil jeg have den omdannet til en xml-fil.
Først redigerer jeg via JavaScript til en well-formed XML-fil.
Derefter vil jeg tranformere denne fil via en XSLT til en valid XML-fil af mit eget format.
Her går det galt. Hvis der er æøå i dokumentet melder xslt\'en fejl.
Hvis der ikke er æøå\'er, laver den den UTF-16 fil. Når jeg returnere fra xslt\'en, kan jeg dog overskrive utf-16 med utf-8. Og det fungerer, omend jeg ikke bryder mig om løsningen.
Så mit største problem er faktisk min æøå\'er.
Avatar billede janegil Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:18 #6
stigc\'s løsning - å angi tegnsett til \"ISO-8859-1\" i den XML inputfila som inneholder ÆØÅ - virker ikke den?

Hvis ikke, så skulle jeg tror javascriptet ditt kunne bytte om iso-8859-1 \"Æ\" med UTF-8 \"Æ\" osv?

(Prøv å se hvordan avsnittet ovenfor ser ut når du skifter mellom iso-8859-1 og UTF-8?)
Avatar billede janegil Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:24 #7
(Virker ikke å skifte tegnsett her, fordi eksperten - klokt nok - skriver non-ASCII som &AELIG; og &ATILDE;)
Avatar billede js26 Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:58 #8
Min xslt accepterer ikke iso-8859-1.
Men løsningen er nok at bruge &aelig;&oslash;&aring; for æøå.
Avatar billede janegil Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:42 #9
Ja, så lenge resultatet av tranformasjonen er HTML, er utvilsomt &aelig;&oslash;&aring; en smartere måte å skrive æøå enn å hacke UTF-8 ut av javascript.

Men i annen XML-output enn HTML vil &aelig; etc. være udefinerte entiteter, hvis ikke du har definert dem selv. I XML-sammenheng vil kanskje &#x00E6;&#x00F8;&#x00E5;&#x00C6;&#x00D8;&#x00C5; være mere å stole på.

En ting jeg ikke forstår: Du har bare IE-klienter, de forstår da UTF-16, så hva er problemet med UTF-16?
Avatar billede js26 Nybegynder
03. oktober 2001 - 23:42 #10
Nu har jeg fået rettet til utf-16 alle steder. Dvs. i xml og xslt declarationen. Og jeg har fået gemt både xml og xslt dokumenterne som utf-16 dokumenter. Det var det der skulle til. Så du har derfor ret i at der ikke er noget problem med utf-16.
Jeg fandt iøvrigt følgende artikel, der går i dybden med emnet.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/en-us/dnxml/html/xmlencodings.asp
Avatar billede janegil Nybegynder
04. oktober 2001 - 09:35 #11
Ja, det er visst litt viktig å ha samme encoding gjennon hele dokumentet sitt. Ute i verden strir folk med lignende problemer: Lycos avansert søk etter \"ære\" leverer en herlig blanding av ISO-8859-1 og UTF-8 i resultatet:
http://lycospro.lycos.com/srchpro/?aloc=sb_init_content&first=1&lpv=1&query=%E6re&t=all&type=advwebsites&x=16&y=5