Avatar billede simperfive Nybegynder
30. september 2001 - 23:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

hmm skudaar

Mere er der ikke i denne omgang. Derimod er der et par opgaver mere . Her skal du i opgaven med skudår bruge modulus operationen.
til 25, og når tallet 20 nås skal der udskrives at nu er der 5 tilbage.

opgave 3.    Et år med 366 dage kaldes et skudår. Et år er et skudår hvis det kan divideres med 4. D.v.s. hvis året modulus 4 er 0. (eks. 1980). Dog er det ikke et skudår hvis det kan divideres med 100. (året modulus 100 er 0). Undtaget er dog hvis året kan divideres med 400 – så er det et skudår.( eks er år 2000 et skudår.) husk de logiske operatorer  &&  betyder og  ||  betyder eller.

Opgaverne afleveres senest lørdag kl. 12.00 uge 41 på

Prøv på egen hånd at opsøge oplysninger omkring

(operatorerne && ,  ||  og deres anvendelse.
Operatorerne skal bruges i sidste opgave)

oven stående er den stillede opgave men jeg kan ikke helt finde ud af mener han at jeg skal bruge både || og && eller hvad ? forid jeg ved ikke helt hvordan jeg kan få || ind i det !

jeg har løst opgaven på følgende måde

public class skudaar
{
public static void main(String[] args)
    {
    double aar = 1900;

    if (aar%4 == 0 && aar%400 == 0)
  System.out.println(\"det er et skud aar\");
    else
    System.out.println(\"det er ikke skud aar\");
    }

ka man gøre det anderledes ? og i så fald hvordan ?

Avatar billede nute Nybegynder
30. september 2001 - 23:27 #1
hva med bare å bruke metoden

isLeapYear(int)

som ligger i GregorianCalendar ??

http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/java/util/GregorianCalendar.html#isLeapYear(int)

/nute
Avatar billede simperfive Nybegynder
30. september 2001 - 23:27 #2
hmm ups

til 25, og når tallet 20 nås skal der udskrives at nu er der 5 tilbage.

skulle ike have været der !! det er en opgave jeg har lavet !
Avatar billede mora Nybegynder
30. september 2001 - 23:28 #3
Jeg har ikke lige JAVA inde, da jeg har haft formateret, men mon ikke dette virker ?

public class skudaar
{
public static void main(String[] args)
    {
    double aar = 1900;

    if (aar%4 != 0 || aar%400 != 0)
    System.out.println(\"det er ikke skud aar\");
    else
  System.out.println(\"det er et skud aar\");
    }
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 23:28 #4
if (aar%4==0 && ((!(aar%100==0)) || (aar%400==0)))

du mangler modulus 100
Avatar billede nute Nybegynder
30. september 2001 - 23:29 #5
hmmm...strengt tatt så er vel definisjonen på et skuddår:

(aar%4==0&&aar%100!=0)||(aar%400==0)

/nute
Avatar billede simperfive Nybegynder
30. september 2001 - 23:30 #6
hmm jtaa nute det kunne jeg self. godt !
men nu lydder opgaven altså på at jeg skal bruge
modulus
til at beregne det med
Avatar billede simperfive Nybegynder
30. september 2001 - 23:32 #7
craaaaaap jeg er bare for langsom til det lort her !
Avatar billede mora Nybegynder
30. september 2001 - 23:33 #8
ja
Avatar billede simperfive Nybegynder
30. september 2001 - 23:36 #9
de 30 points går til nute tak for hjælpen
Avatar billede nute Nybegynder
30. september 2001 - 23:37 #10
anytime :)
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 23:38 #11
nute>> At kalde den en definition er nok lige i overkanten! \"Alogitmen\" er jo ikke fremtidsikret......
Avatar billede nute Nybegynder
30. september 2001 - 23:48 #12
stigc >> nja...definisjonen på \"definisjon\":

\"En uttalelse som uttrykker den essensielle natur av noe\". En definisjon er ikke tidbestemt. Er definisjonen på \"utlending\" fremtidssikret ? Hva er en \"utlending\" om 20 elller 2000 år ? Det er mange definisjoner som ikke er \"fremdtidssikret\"...er de så fullveerdige definisjoner ?

Definisjonen for et skuddår (litt forkortet):
\"Et år i den gregorianske kalender som inneholder 366 dager hvor 29. februar er den ekstra dag\"

En \"definisjon\" som har holdt seg siden 1400 tallet....

/just my 2 cents

/nute
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 23:50 #13
:)
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 23:51 #14
ja netop så når du skriver at strengt taget er definitionen er

(aar%4==0&&aar%100!=0)||(aar%400==0)

så kommer der en anden og siger

(aar%4==0)

:)
Avatar billede nute Nybegynder
30. september 2001 - 23:55 #15
ehhh...ikke forstått. er det noen som påstår at \"definisjonen\" på et skuddår er (aar%4==0) ???

Et skuddår kan da enkelt *regnes* ut. Så sant man ikke finner opp en ny tidsregning, så kommer et skuddår alltid til å \"oppføre seg på samme måte\" !!

/nute
Avatar billede stigc Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:06 #16
Det handler om at skudår at indført fordi, at jorden ikke er et rundt antal dage om at dreje rundt om solen.
(aar%4==0&&aar%100!=0)||(aar%400==0) giver skudår på en række år frem i tiden, men hvis vi følger den uden at justere ydeligere vil kaldenderen ikke passe med jordens rejse rundt om solen..
Avatar billede nute Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:09 #17
stigc >> vi er nok fullstendig enige :) Diskusjonen har nok kommet inn på noe som kan ligne en tanketorsk :)
Avatar billede stigc Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:13 #18
:)