Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 00:57 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside??

Hej Eksperter..
Jeg har længe TÆNKT over hvorfor folk siger det er så FANDENS godt at bruge \"Tabeller\"
Jeg kan ikke se hvorfor det er godt?
Kan i ikke fortælle mig det?

- På forhånd tak
Domaz
Avatar billede Beach Mester
30. september 2001 - 01:00 #1
Tja, du kan da i hvert tilfælde få min mening om tingene:-)
Hvis du vil lave et bookmark / tilføj til fortrukne og senere klikker dig ind på samme side, så får du kun en af disse fandens frames at se, da framesaættet jo ikke bliver loadet!

//Beach
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:03 #2
Øhm, kan du uddybe lidt?
Du mener at hvis jeg bruger Tabeller, så vil jeg ikke kunne se hele siden eller hvad? (Hvis jeg Bookmaker)
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:03 #3
man ka kun lave det til en opløsning, for i andre størrelser kan det se totalt fucked ud, og der er mange flere muligheder i frames.. man kan sætte mange flere ting sammen.. se evt her:
http://www.42-.subnet.dk/test2/
er lavet i frames, og det ville være umuligt at lave i tabbeller :o)

/MN
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 01:03 #4
at printe en side baseret på frames er heller ikke nemt!
Avatar billede superib Nybegynder
30. september 2001 - 01:03 #5
Med tabeller har du mulighed for at sætte siden op som du vil ha det... Hvis du vil sætte teksten op til at stå på midten af siden, og ikke være mere end      500 piksel bred, gøres det nemmest med tabeller... Måske lidt overfladisk, men jeg er lige kommet hjem fra byen... :o)
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:03 #6
domaz>> ja det er rigtigt, for den tar kun selve index siden

/MN
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:05 #7
ikke sagt at man ikke kan mixe tabeller og frames

/MN
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 01:05 #8
og hvorfor skulle man ikke kunne lave din side uden brug af frames?
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:07 #9
I mener altså at lave en side i tabeller ikke er smart?
Er der en som vil tage ansvaret for at hjælpe mig med en hjemmeside, jeg står nemlig med designet, og skal til at lave det...altså kode i HTML / ASP
Dem der vil/tør kan bare stikke mig deres ICQ nr.

//Domaz
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 01:08 #10
beach -> jeg tror han mener tabeller, og ikke frames.

En af fordelene ved at bruge tabeller er at du kan give dit indhold en relativ placering. Hvis du f.eks. har en vandret menu med 5 ord/links. Hvis du så bare skriver det med almindelig tekst, og laver et vist antal mellemrum mellem hver ord...så vil der være det antal mellerum, uanset hvilken opløsning brugeren har på sin skærm. Så hvis du har lavet det så det passer perfekt i bredden til 800x600, så vil det se grimt ud i 1024x768.

Hvis du derimod laver en tabel, med en celle til hvert ord/link, og definere tabellens bredde til en relativ størrelse på 100%....så vil dine ord i menuen blive jævnt fordelt uanset hvilken opløsning brugeren har på sin skærm.
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 01:08 #11
Skulle selvfølgelig have været et svar
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:08 #12
prøv du endelig at gør det :o)... vil jeg sq godt se.. men det er SÅ MEGET nemmer med frames..

/MN
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:10 #13
domaz>> jeg er frisk på at prøve bare kig under mit navn efter icq :o)

/MN
Avatar billede master_nemo Nybegynder
30. september 2001 - 01:11 #14
ups.. sorry skrev sq forkert.. alt for træt.. bare kald det jeg har kaldt tabeller for frames og omvendt.. sq træt :o) *GG* LOL

/MN
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:11 #15
Master Nemo << Din side er OK, men jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan lave den i tabeller...

Jensb << Det du skriver er OK, men nogle steder er det svært at forstår om du mener det er tabeller eller frames der er godt
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 01:11 #16
det jeg mener kan du eventuelt se på www.humvee.dk  prøv at se siden uden at din browser er i fuldscreen....så vil du se at menuen tilpasser sig din opløsning...

(jeg er godt klar over siden ikke er så køn...men det forklarer hvad tabeller kan bruges til)
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 01:11 #17
master_nemo>> Det er faktisk ikke svært. Din side ser foresten forkert ud i 800*600.....
Avatar billede Beach Mester
30. september 2001 - 01:12 #18
>>>domas
Uddybning:
Hvis du har et frameset der hedder index.htm med 2 frames, frame1 og frame2
Hvis der i frame1 er et link til en side kaldes side999.htm og jeg klikker på den så den åbner i frame2 er alt jo 10-4 gummi and.
Problemet er hvis jeg nu vil bookmarke side999.htm så går det galt.
Jeg kan vælge at bookmarke forsiden, da det jeg er den side der er loadet, eller vælge at åbne side999.htm i et nyt vindue og derefter boolmarke denne. Men så mangler jeg jo lige pludselig designet og frame1 og der er måske ikke så smart.

En anden ting, ALT kan laves i tabeller, det tager måske lidt længere tid at arbejde med det, men hvis man har mulighed for at bruge templates mm. så er det nu ikke så slemt:-)

//Beach
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 01:13 #19
domaz ->  jeg snakker kun om tabeller...og jeg anbefaler det.  Frames er noget helt andet, og burde ikke være blandet ind i dette emne.  Der er både gode og dårlige ting ved at lave en side i frames.
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:15 #20
jensb < Okay...Har du ICQ?
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:16 #21
Master Nemo << http://www.42-.subnet.dk/test2/ << Hvis jeg ser den i 1280 x XXX , så er hele siden i toppen, helt oppe i det hjørne...?
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 01:16 #22
nej, jeg har desværre ikke ICQ...

desuden er jeg stadig på Frontpage stadiet hvad hjemmesider angår....så jeg er nok ikke den rette til at hjælpe andre med noget mere avanceret
Avatar billede bjarte Nybegynder
30. september 2001 - 01:17 #23
www.bjarte-tvedt.com/darksouls se den.. bare tabeller og layers.. det er genialt å bruke layers
Avatar billede bjarte Nybegynder
30. september 2001 - 01:19 #24
master_nemo.... du kan lage den uten frames,... den subnet.dksiden.. ved litt dhtml..
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:19 #25
Bjarte << Layers?

PS. Det er PISSE irriterende at alle blander Layer\'s , Frames og alt det lort ind i dette spørgsmål, da jeg spurgte om hvorfor at det er godt at bruge tabeller!
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:21 #26
MasterNemo, smid lige dit ICQ nr herinde, eller add mig, mit nr er: 125824642
Jeg smutter offline nu...men kommer nok senere, eller imorgen...så svar bare videre
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. september 2001 - 01:22 #27
well skal man være helt ærlig så er tabeller jo egentlig ikke beregnet til at lave layout og positionering med. ;-)

Skal du lave pæn og \"rigtig\" kode så bør man udelukkende benytte tabeller til det de er beregnet til, nemlig at lave skematiske visninger af data på tabelform.

Alt hvad der hedder visning af tekst i spalter og lign, som tabeller bruges til idag, kan faktisk erstattes mere eller mindre af <div> og <span> containere samt lidt gennemtænkt CSS.

Og fordelen er så?

At man bruger HTML elementerne til det de oprindelig er beregnet til og samtidig adskiller en hel del af designet over i en ekstern fil, der gør det nemmere at ændre design på hele sitet.

Det kræver dog at man holder sig til IE 5+ og ns 6.x+, men det er jo også kun så småt 90%+ af den danske surfende befolkning, så mon ikke det går ;)

Der kan læses mere om finurlighederne her:

http://www.alistapart.com/stories/practicalcss

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2001 - 01:32 #28
domaz >> Det er jo ret svært at fortælle hvorfor tabeller er gode, uden at sammenligne det med alternativerne!
Avatar billede roenving Novice
30. september 2001 - 01:47 #29
Een af grundene til at bruge tabeller er jo netop den ovenfor omtalte, at links, kan gå til en frame, som mere eller mindre er uden rimelige oversigtsmuligheder (f.eks. fordi alle navigationsmuligheder findes i en menu- eller top-frame), men det kan du sagtens gøre noget ved:

I hver eneste underframe placerer du:

<head>
<script type=text/javascript>
if (top.location.href==location.href) top.location.href=\'dinTopSide.html\';//evt. udbygger du med en henvisnig, som din server/hjemmesideforstår: \'dinTopSide.html?frame=\'+location.href
</script>
</head>

hth
jes
Avatar billede domaz Nybegynder
30. september 2001 - 01:57 #30
Okay...
Jeg kan ikke finde rundt i det her mere...men størstedelen anbefaler Tabeller , eller hva??
Avatar billede roenving Novice
30. september 2001 - 02:12 #31
Næh ...

Egentlig så tror jeg at det vil afhænge utrolig meget af hvad du har tænkt dig:

Hvis du godt vil have noget nemt at lave om på med en hel stribe forskellige sider inde i din site, men med den samme navigationsmulighed, så skal du *kun* tænke i at lave det i frames.

Men hvis du vil have en rimelig overskuelig ting, hvor der kun er et par muligheder i indholdet, så kan det være at tabeller (muligvis med et par <div>s eller <span>s) kan være den rigtige løsning.

hth
jes
Avatar billede Kengun Praktikant
30. september 2001 - 10:13 #32
En av fordelene med frames er at du ikke trenger å loade inn alle sidene på nytt. Hvis du f.eks. har en meny i en fram på venstre side og en hovedside i en frame på høyre side. Hvis du så klikker på en link i menyen så loader ikke menyen på nytt. Dette sparer tid. Se f.eks. min side www.lyngdal.f2s.com - Min meny tar litt tid å loade på grunn av grafikk, mouseover, etc. Derfor ønsker jeg at den ikke skal loades på nytt. Dette sparer brukeren for tid.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. september 2001 - 10:15 #33
kengun>

Thjaa hvis du ikke ændrer på din menu, så burde browserens cache tage sig af den, således at den ikke bliver hentet igen, selvom du ikke bruger frames ;-)

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. september 2001 - 12:08 #34
Jeg vil til enhver tid og til ethvert formål anbefale at man undlader enhver brug af frames. Frames er noget rod - Bookmarks og søgemaskiner kan ikke finde ud af det... ligesom at folk med andre skærmopløsninger og mærkelige opsætninger ofte får et grimt resultat på deres skærm, hvis man har brugt frames.

Tabeller kan anbefales. Også til positionering/layout af grafik og tekst. Laver du et design, som du gerne vil have virker hos 99,9% af dine besøgende, så er tables løsningen... dog kræver det lidt øvelse og snilde at få skidtet til at virke i lidt ældre versioner af netscape.

CSS (Cascading StyleSheets) og layers er efterhånden blevet en god løsning til positionering og layout. Ikke alle browsere kan vise det helt godt, men produktionstiden nedsættes væsentligt. Desuden er de en del af HTML4 standarden, så det er kun et spørgsmål om tid, før alle har opgraderet deres browsere.

Konklusion: lad være med at bruge frames: det er både en grim og forældet metode. CSS og layers er godt. Tabeller er også godt.
Avatar billede jensb Nybegynder
30. september 2001 - 12:36 #35
For lige at uddybe det lidt...

Frames og tabeller er 2 forskellige ting. Eftersom spørgsmålet kun går på tabeller synes jeg at man skulle have holdt sig til det. Jeg tror problemet er at der er en der er begyndt at skrive om frames, og så er der nogen der ikke læser hele spørgsmålet, og derfor skriver videre om frames. Men nu vil jeg se om jeg kan få forklaret de to begreber.

FRAMES :  Frames er en måde at lave hjemmesidens overordnede design. Det virker ved at man i sin index.htm fil laver en kode der beskriver hvorledes siden skal opbygges...(hvordan opdelingen i frames skal være). Det kunne f.eks. være en top-frame, en frame i venstre side, samt et hoved/main-frame.  koden i index.htm fortæller blot hvor store hver enkelt frame skal være, samt hvilken side der skal startes op med i hver frame.  Herefter kan man så laves links til de sider man vil have på sin hjemmeside, og vælge hvilken frame de skal åbnes i. I det eksempel jeg nævnte, hvor man har tre frames, kunne man f.eks. have en navigations menu i den venstre frame, og når man trykker på links\'ne åbner de så i hovedframen.  Jeg har f.eks. lavet min side www.bjargum.dk i frames. Der er en topframe, en frame i venstre side, samt en hovedframe. Fordelen er at jeg kan have noget \"tung\" grafik i banneren, men stadig have en hurtig side...fordi banner-framen kun loades første gang man kommer ind på siden. Alle de underliggende sider er så hurtige, fordi de primært indeholder tekst.  Problemet er så, som det også er nævnt tidligere, at det er svært at lave et direkte link. Hvis jeg f.eks. vil have dig til at se mine feriebilleder, så bliver jeg nødt til at sige : \"gå ind på www.bjargum.dk , vælg \"fotoalbum\" i menuen, vælg derefter \"USA coast 2 coast - 2001\"  det er jo besværligt... Men hvis jeg giver dig et direkte link : http://www.bjargum.dk/usa2001/usa_2001_kyst_til_kyst.htm  så åbner siden ikke i framesettet som jeg gerne vil have.  (medmindre jeg så indsætter den kode på hver side som roenving foreslog...det må jeg få kigget på).  Problemet er også med søgerobotter som indekserer ale dine undersider. F.eks. kunne du hvis du søgte på \"usa, kyst til kyst\" risikere at søgemaskinen gav dig det samme direkte link so jeg skrev ovenfor....og derfor åbnes siden ikke i framesettet.  (men det kan åbenbart løses med roenving\'s script)

TABELLER : bruges normalt på de enkelte sider på dit site...og ikke nødvendigvis på dem alle. Helt basalt kan det være du har brug for at indsætte/opdele noget tekst i en tabel, og altså bare bruger tabellen til at give en grafisk inddeling...f.eks. en prisoversigt.  Tabeller kan også bruges designmæssigt, som jeg skrev i mit første indlæg. Altså således at tekst/grafik ikke får en absolut placering, men en relativ placering der tilpasser sig brugerens skærmopløsning.

Konklusion : frames og tabeller er 2 forskellige ting. Hvilket også betyder at du selvfølgelig kan bruge begge dele samtidig. Hvis du f.eks. ser på www.humvee.dk igen, så er selve siden opbygget i frames (de tre forskellige farver, er faktisk hver sin frame). derudover har jeg indsat menuen i en tabel, således at den tilpasser sig brugerens opløsning.

Jeg vil helt klart anbefale dig at prøve og rode lidt med tabeller. Det er selvfølgelig ikke alt du behøver at indsætte i en tabel, men f.eks. en menu som jeg beskrev i mit første indlæg.

Angående frames, ja så er der både gode og dårlige ting ved det, så det er op til dig selv om du vil lave din side i frames.

Avatar billede webrunner Nybegynder
30. september 2001 - 16:06 #36
Hvis man har brugfor at opdatere sin navigation ofte, kunne man vel opbygge siden med en template. Så slipper man for frames.