Avatar billede fon_freak Nybegynder
29. september 2001 - 13:08 Der er 20 kommentarer

Hjælp til PHP

Hej eksperter!

Når jeg skriver et meget simpelt PHP script som
<html>
<body>
PHP vil gerne sige noget:
<?
echo \"Hej Eksperter\";
?>

</body>
</html>

Kommer der ikke en skid frem i browseren! Det er ligemeget om jeg gemmer det som .php eller .html der sker ingenting!

Håber i kan hjælpe!

- FreaK
Avatar billede mckim Nybegynder
29. september 2001 - 13:10 #1
Har du husket at starte din server. Eller har du en adresse?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 13:13 #2
<?
echo (\"Hej Eksperter\");
?>
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
29. september 2001 - 13:16 #3
bbs <<<

Har ikke noget at sige.

fon_freak <<<

Som mckim siger, har du en server kørende??? Skriver den bare php\'en ud som en tekst eller ..?

::sunlock.dk::
Avatar billede bbs Nybegynder
29. september 2001 - 13:16 #4
Sunlock->
ICQ?!
Avatar billede madd Nybegynder
29. september 2001 - 13:28 #5
det lyder som om PHP ikke er inst. korrekt på serveren!
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. september 2001 - 14:10 #6
prøv at tjekke installationen følg denne vejledning:

http://www.thorsnet.dk/?side=opsat
Avatar billede myplacedk Nybegynder
29. september 2001 - 14:33 #7
\"Hjælp til PHP\"?
Genialt emne, i et php-forum... ;-)

Der er i øvrigt 117 fejl, det passer til beskrivelsen \"Kommer der ikke en skid frem i browseren\".
Prøv fx. denne test i stedet:

<html><head><title></title></head><body>
<!--
Der er noget galt med PHP-installationen. Ignorer de følgende tekster.
--><!--<?php
//-->PHP virker ikke, eller er ikke installeret.<!--
echo \'--\'.\'>PHP virker korrekt.<!\'.\'--\';
?>-->
</body></html>

Nu er der fire muligheder i stedet for bare \"virker/virker ikke\", så er det en del nemmere at fejlsøge. :)

/Niels Andersen
Avatar billede fessor-jakob Nybegynder
29. september 2001 - 15:31 #8
skriv

<?

echo (\"Hej Eksperter\"); #husk ( )

?>
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. september 2001 - 15:43 #9
AAAAAAh nu må i stoppe!!!

echo \"Hej Eksperter\"; eller

print \"Hej Eksperter\";

myplacedk >> den er god nok, jeg har den liggende i min scripts-samling.
Avatar billede yaief Nybegynder
29. september 2001 - 16:03 #10
er echo (\"bahbah\") en gammel måde at bruge echo \"bahbah\" på eller hvad? Noget der var krævet i PHP 3 eller måske 2?? Så længe man har en PHP=>4 så burde den da vist virke hva\'...
Avatar billede yaief Nybegynder
29. september 2001 - 16:05 #11
Desuden - på den smule vi får fra fonfreak kunne han jo faktisk bare være ved at prøve at få IE til at udføre et PHP script uden hverken at have Apache eller PHP ... det er da en typsik fejl for nybegyndere ... så mon ikke det ville være en begyndelse at høre om han kører scriptet lokalt eller \"ude i byen\" på en server ... og hvad han i så fald har til at køre PHP ...
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. september 2001 - 16:05 #12
måske 2 ikke 3
Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. september 2001 - 16:06 #13
jeg tror han arbejder med denne her

http://www.thorsnet.dk/?side=opsat
Avatar billede milpoer Nybegynder
29. september 2001 - 16:58 #14
Prøv at lave en lille php side som denne..

HVis denne ikke vises er det ikke startet/installeret rigtigt

<?php

PHPINFO();

?>

Avatar billede mortenfn Nybegynder
29. september 2001 - 17:02 #15
om scriptet hedder phpinfo() eller echo \"Hej verden\" gør nok ingen forskeld - tror du ?

;O)
Avatar billede yaief Nybegynder
29. september 2001 - 17:44 #16
Begge dele er vist så simple at det ikke er meget der kan gå galt =)
Avatar billede kvanque Nybegynder
29. september 2001 - 19:14 #17
hvad med at kalde den .php3 eller .phtml.

den skal ihvertfald ikke hedde .html
Avatar billede repsac Nybegynder
29. september 2001 - 19:26 #18
For at køre PHP skal du (1) have en webserver kørende på din maskine og (2) have PHP kørende på din maskine.

Hvis du er nybegynder skal du muligvis revidere din opfattelse af hvad ordet \'server\' betyder. En \'server\' er ikke en \'maskine\', men et \'program\'!

En webserver er et \'program\' som du skal have startet (og selvf. først installeret) på din maskine. Webserveren gør i princippet det kan når du spørger om http://localhost/ (eller http://127.0.0.1/) så smider den en side i hovedet på din browser lige præcis som når du surfer rundt på nettet. Forskellen er bare at webserveren er din egen maskine ...

For at få PHP til at køre (hvilket der er krævet for at kunne benytte PHP-kode) så skal du have PHP installeret selvfølgelig, men du skal også have en webserver kørende.

Du skal altså installere en webserver på din lokale maskine og installere PHP. Ændre lidt ved webserveren så den ved hvor PHP ligger, så når du starter din webserver - så starter PHP også.

Du kan også undgå at installere både webserveren og PHP, men så skal du uploade det du laver for - populært sagt - at få PHP til at \"virke\" ...

Jeg vil anbefale dig at læse videre på www.webcafe.dk hvor du finder installationsvejledninger til alskens ting og sager - der i blandt Apache (en rigtig god webserver) og PHP.
Avatar billede repsac Nybegynder
29. september 2001 - 19:35 #19
Først når ovenstående er gjordt kan du begynde at lege med selve PHP-koden ... :)

Det finder du også hjælp til på www.webcafe.dk men der er også andre PHP-sider!
eks:
www.mbn.dk
www.phpcenter.dk
www.phpuniverset.dk
www.razor.dk
og selvfølgelig PHP\'s egen side med dokumentation: www.php.net - denne side kommer du helt sikkert til at bruge rigtig meget når du har lært det mest grundlæggende og ca. har fået styr på syntaksen (\"hvordan\" man skriver sagerne (med ; til slut osv.)).

Håber det alt sammen hjælper dig ... held og lykke med PHP!

/Casper
Avatar billede myplacedk Nybegynder
29. september 2001 - 21:51 #20
mortenfn >> Hva\'? Hvad har du i din script-samling? Den kode jeg kom med er lavet til lejligheden.
I øvrigt er den stump vist så kort, at det ikke giver den store mening at putte den i en script-samling. :)