Avatar billede zarathustra Nybegynder
29. september 2001 - 12:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fra ord i tekst til elementer i array

Først en problembeskrivelse:
Administratoren af en hjemmeside skal kunne oprette et \'fagligt emne\' med tilhørende \'relevante links\'. Dette foregår i et administrationsmodul, hvor hhv. emne og links bliver oprettet via textarea-formfelter.
Data gennems i to forskellige rækker i en mysql-database.

Når jeg skal trække disse informationer ud har jeg et problem med links\'ene. De ligger jo i én stor tekstklump. De skal deles op, så jeg på siden, hvor de vises, automatisk kan linke til de sider, der peges på.

Jeg formoder, at man her med fordel kan bruge arrays -enten inden man gemmer links\'ene i databasen eller når man trækker data ud af den. Er der noget om det?

Problemet i kort form:
Hvordan bryder man de enkelte ord i en tekstklump op i seperate elementer i en array?? Og derefter får gjort disse elementer til output, der kan vises i HTML.
Avatar billede limemedia Nybegynder
29. september 2001 - 12:50 #1
tror et eksempel vil være godt? (måske er jeg ikke den eneste der ikke helt fatter hvad du mener)
Avatar billede zarathustra Nybegynder
29. september 2001 - 13:17 #2
Ok, ok

Url, hvor problemet kan ses - under \'relevante links\':
http://www.minoriteter.dk/forskning.php?forsk_id=3

Indtil videre vises disse links med
echo \"<a href=\\\"http://$forsk_links\\\" target=\\\"_blank\\\">\".nl2br($forsk_links).\"</a>;  - hvor $forsk_links er tekst-data fra en database.

Denne tekst-data skal brydes op, så hvor link bliver et element i en array:
Noget i retning af:
$links = array(\"www.kaukasus.dk\", \"www.mtp.org\")

Dermed kan jeg udskrive dem som noget i retning af
echo \"<a href=$links[0]>$links[0]</a>\";
ehco \"<a href=$links[1]>$links[1]</a>\";

Så altså, problemet er, at jeg skal have brudt teksten op i array-elementer (...det må være til at forstå!!)
zarathustra
Avatar billede zarathustra Nybegynder
29. september 2001 - 13:32 #3
Egentligt var det bare explode, jeg ledte efter:

$links_array = explode(\"\\n\", $forsk_links);

resten klarer jeg nok også....