Avatar billede orthanc Nybegynder
26. september 2001 - 15:21 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

MySQL sammen med jRun

Jeg har skiftet JSP server fra Tomcat til jRun. Det gik fint nok med alle de ting der kun arbejde med JSP/JavaBeans. Problemerne opstår med de Beans der arbejder på MySQL. Tingene fungere udmærket i Tomcat og der er heller ikke problemer når jeg kører Beans’ne fra en dos-prompt i det direktorie de ligger i  jRun. Jeg laver udskrift til en log-fil, der når jeg kører det i jRun, viser SQLException: No suitable driver.
Jeg har naturligvis lavet en henvisning til driveren i Autoexec.bat, og det virkede i Tomcat. Kan det tænkes at jRun ikke kan bruge den driver jeg henviser til der (\'org.gjt.mm.mysql.Driver\' som jeg har hentet på \'http://www.mysql.com/\'), eller er der noget helt andet galt ?
Avatar billede disky Nybegynder
26. september 2001 - 15:24 #1
jrun\'s classpath er nok ikke sat korrekt op.
Avatar billede orthanc Nybegynder
26. september 2001 - 17:21 #2
Så vidt jeg kan se i dokumentationen til jRun skal der ikke sættes nogen classpath, og der er da heller ikke problemer med at finde klasserne til de applicationer der ikke bruger MySQL.
Avatar billede mipe1 Nybegynder
26. september 2001 - 21:04 #3
sikker på at org.gjt.mm.mysql.Driver ligger i Jrun\'s classpath og ikke bare de andre klasser?
Avatar billede orthanc Nybegynder
26. september 2001 - 21:26 #4
jRun har ikke noget classpath. Jeg har lagt driveren over sammen med de JDBC drivere der følger med jRun, men jeg forstår egentlig ikke at der er brug for et nyt classpath når der er en til driveren i forvejen, som tomcat kunne bruge og som også er godt nok når klasserne køres fra en dosprompt. For mig at se er det under alle omstendighedder java.exe der har problemet med at finde den. Den kode der kalder driveren ligger ikke i JSP, men i en helt almindelig Java-klasse. Jeg bruger kun JSP til at hente data i en Bean via <jsp:getProperty ...../>
Alt hvad jeg ellers har lavet, og også de eksempler der følger med jRun, kører fint nok.
Avatar billede mipe1 Nybegynder
26. september 2001 - 21:34 #5
skal du ikke placere mm.mysql-2.0.6.jar i web-inf/lib biblioteket for din web-applikation?
Avatar billede orthanc Nybegynder
26. september 2001 - 21:59 #6
Det var det der skulle til. Når jeg finder ud af hvordan jeg kan tildele dig dine velfortjente point skal du få dem. I mellemtiden ville jeg være rasende glad for at få at vide hvorfor det virkede :-)
Avatar billede logical Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:29 #7
Fordi hver webapplikation bruger deres egen classloader, som læser klasser fra:
1 java system klasser fra fortolkeren
2 evt. extensions i din fortolker
3 klasser i {webapp}/WEB-INF/classes
4 alle jars i {webapp}/WEB-INF/jar
5 Øvrige container specifikke placeringer

For jrun kan du hvis du skal bruge det fra mange web applikationer placere jar filen i f.eks. {jrunpath}/servers/{servername=default}/lib, eller i {jrunpath}/servers/lib hvis det skal gælde flere servere.
Det sidste anbefales af jrun
Avatar billede mipe1 Nybegynder
03. oktober 2001 - 22:42 #8
Fint det virkede og ja forklaringen har du ovenfor