Avatar billede jespere Nybegynder
26. september 2001 - 10:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Netforbindelse til 3.12-server

Jeg har fået opgaven at komme i kontakt med en gammel Novell 3.12-server, hvor der ligger nogle data som skal ud. Problemet er, at jeg ikke kan få adgang, dvs. jeg kan ikke få min klient til at se serveren.
Problemerne begyndte efter et strømnedbrud.

Jeg fandt et defekt netkort (fysisk brændt af) i serveren. Jeg skiftede dette og startede serveren op.
Den booter fint op og loader alle drivere.
Når jeg loader en monitor kan jeg se, at der er aktivitet på netkortet (sender og modtager pakker).

Serveren er ikke patchet op (og bliver det heller ikke). Jeg har prøvet med nye klienter (win95 og dos) og nogle gaaamle klienter (dos) for at se om dette var problemet.

På min klientpc har jeg et snifferprogram. Med dette kan jeg se, at serveren broadcaster.
Når jeg forsøget at attache til serveren kan jeg se (i monitor på serveren) at der er forøget aktivitet på netkortet (men dette er måske bare broadcast igen).

Serveren kører IPX og jeg har prøvet diverse frametypes (ethernet_802.2, ethernet_802.3, ethernet_II) - alt uden held.

Sidder der en derude med en god ide til næste træk ?

mvh
Jesper
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 10:18 #1
Jeg går ud fra at du bruger det nye netkorts respektive drivere, ellers er det uden formål

Gylden
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 10:22 #2
dit netkorts drivere skal se sådan ud:

Load n100.lan slot=103 FRAME=ETHERNET_802.2 NAME=N100_1_E82
BIND IPX N100_1_E82 NET=E2714386

Gylden
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 10:22 #3
Glemte lige...

Værdierne er selvfølgelig kun som eksempel

Gylden
Avatar billede jespere Nybegynder
26. september 2001 - 10:52 #4
Hej Gylden

Ja, der er brugt nye drivere hørende til det nye kort.
Driverne bliver loaded og bundet på samme måde som du skriver.
Som jeg skrev så kan jeg også se at der er trafik på kortet.

Min mistanke går på, at den person der satte serveren op (for 6-7 år siden) har loaded nogle ting manuelt for at få den til at køre. Disse er så ikke blevet skrevet ind i autoexec.ncf og da serveren har kørt siden kommer problemerne ikke før nu, hvor den har været slukket.
Og nu er det altså sådan at jeg ikke har rodet med Novell de sidste 4 år. Og dengang jeg gjorde, kørte vi Token Ring.
Så derfor jeg nu i tvivl om der mangler noget for at få ethernet-tingene til at køre på serveren.

JEsper
Avatar billede ukdtom Nybegynder
26. september 2001 - 10:53 #5
Kontroller, at din arbejdsplads er låst på sit netkort til samme frametype som din server, og ikke til Autodetect.

mvh

UKDTOM
Avatar billede jespere Nybegynder
26. september 2001 - 10:59 #6
Frametypes på klienten er også korrekt.
- Altså manuelt sat/låst til samme frame som serveren.

JEsper
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 10:59 #7
Ja UKDTOM\'s er en mulighed....

Ellers hvad viser den hvis du skriver Display networks i consollen??

Gylden
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 11:02 #8
Og loader du IPXRTR før netkortene??

Gylden
Avatar billede ukdtom Nybegynder
26. september 2001 - 11:02 #9
Sidder du på samme LAN som Serveren.

Hvilket OS og klient kører du pt. på din Wkstn. ???

mvh

UKDTOM
Avatar billede jespere Nybegynder
26. september 2001 - 11:15 #10
IPXRTR bliver ikke loaded.

Jeg vedlægger lige autoexec.ncf:

file server name XXX
ipx internal net 250
load 3c509 port=300 frame=ethernet_802.3
bind ipx to 3c509 net=fedabe
load remote XXX
load rspx
load pserver XXX

Mangler der noget i denne ?

Klienten sidder på samme LAN og kører win95.
Jeg har også testet med en dos-klient.

Jeg sidder ikke ved serveren lige nu, så jeg kan ikke fortælle jer hvad den viser, hvis jeg skriver \"Display networks i consollen\".

JEsper
Avatar billede gylden Nybegynder
26. september 2001 - 11:18 #11
Du skal name netkortet som jeg sagde og binde til det

Jeg ville lægge Load IPXRTR lige før netkortene og restarte serveren og arbejdsstationerne

Gylden
Avatar billede jespere Nybegynder
26. september 2001 - 11:27 #12
Jeg tester senere og vender tilbage med svar.

JEsper
Avatar billede jespere Nybegynder
30. september 2001 - 00:04 #13
Hej igen.

Jeg har nu prøvet lidt ting.
1: Jeg har givet netkortet navne på de enkelte frames og bundet til navnene.

2: Jeg har skrevet \"Display networks\" og får følgende svar: \"00FEDABE 0/1  01FEDABE 0/1\"

3: Jeg har prøvet at loade IPXRTR, men denne er nok ikke en standard nlm i en ikke-patchet server - eller hvad ?
Jeg får ihvertfald at vide, at den ikke findes.

Er der andre gode råd ?
Hilsner
Jesper
Avatar billede jespere Nybegynder
30. september 2001 - 00:16 #14
Hov, jeg var vist lidt hurtig.

2: Når jeg skriver \"Display networks\" får jeg følgende svar: \"
  00000250 0/1    00FEDABE 0/1    01FEDABE 0/1
There are 3 known networks
\"
Avatar billede ukdtom Nybegynder
30. september 2001 - 11:23 #15
Den fortabte søn er vendt tilbage, lad os slagte fedekalven :-)

Tja, så har du forbindelse til verdenen iflg. din server. Kan du fra monitor se om der genereres trafik på dine NIC ???

mvh

Gæt :-)
Avatar billede jespere Nybegynder
30. september 2001 - 13:09 #16
Som tidligere skrevet så kan jeg i monitor se aktivitet (send & recieve) på kortene når jeg forsøger at attache til serveren fra min klient.

Ligger problemet på klienten ?
Kan man ikke attache til en ikke-patchet server (dvs. originale nlm\'er på serveren) med en ny novell-klient.
Jeg talte med en anden fyr som fortalte, at Novell\'s klient skulle være bagudkompatibel ned til ver 2.

/JEsper
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. oktober 2002 - 10:32 #17
Jeg ville prøve med den gode gamle VLM klient og en DOS 5 eller 6. Sikre mig at du sidder på samme switch som serveren. Eventuelt prøvet med et krydset kabel.

Har du eventuelt prøvet om rconsole kan finde den?
Avatar billede jensendk Nybegynder
20. november 2002 - 10:27 #18
Nogle lukker bare aldrig....
Avatar billede jespere Nybegynder
12. oktober 2003 - 23:10 #19
lukket