Avatar billede muffegris Nybegynder
24. september 2001 - 20:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer hvorn gør man???

Jeg har en PC på 950 MHz med Win 98 se.
Men nu ska jeg også ha win2k!
Hvordan deler jeg drevet i to? Evt. med fDisk???

Jeg har hørt at win2k selv spørger om drevet ska deles! Men kan man så selv bestemme hvor stort det ska være???

Den der har bedste bud løber med ALLE ti - meget eftertragtede point :-/
Avatar billede konex Nybegynder
24. september 2001 - 20:17 #1
Du skal brug et program der hedder PQMAGIC
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 20:20 #2
Har du prøvet med Partition Magic, den er go for to!
Men, selvfølgelig den koster jo!
Avatar billede muffegris Nybegynder
24. september 2001 - 20:23 #3
Jamen jeg er mere interreseret i ovenstående spørgsmål!!!
Avatar billede f_rollo Nybegynder
24. september 2001 - 20:39 #4
Brug Fdisk.

Drevet skal desværre formateres bagefter. Hvis det er en forhindring må du finde en anden vej...
Inde i fdisk skal du oprette en udvidet partition og oprette et drev til den.
Avatar billede f_rollo Nybegynder
24. september 2001 - 20:40 #5
Hvid du skal bruge mere detaljerede oplysninger så sig lige til. Så er jeg lige nød til at lukke ned og gå ind i det...
Avatar billede muffegris Nybegynder
24. september 2001 - 21:06 #6
Ja tak, hvis du gider. Jeg ska bar ha delt mit drev til to partitioner på forsk. kapacitet!! og hvordn jeg gør!!!
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 22:45 #7
Her er instruktionen:

Start Fdisk
klik 3->1 (så sletter du hele din partition)
Klik 1->1 (her oprettes en primær partition. Her skal du vælge størrelsen af dit c-drev.
klik 1->2 (her vælger du 100%)
klik 1->3 (her vælges også 100%)
Klik 2->1 (her vælges dit c-drev som aktiv partition)

Tryk Escape og genstart på en bootdiskette. Nu skal du formatere dit c-drev og d-drev.
Nu skal du først installere Win 98. Når dette er gjort, installerer du win2000. Dette vil så havne på dit d-drev, og du vil under boot få muligheden for at vælge mellem begge systemer.
Avatar billede supermother Nybegynder
25. september 2001 - 10:37 #8
Win2K kan selv partitionere og har også indbygget boot manager. man kan selv bestemme størrelsen. PQMagic er noget lort, og fdisk fra win98 kan ikke håndtere NTFS partitioner som jeg klart vil anbefale til Win2K. Så bare smid Win2K cd\'en i og genstart.
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. september 2001 - 20:57 #9
UFC>> Men bliver de to nye drev så \"delt over\" i to lige dele??? Ka man oprette 3 drev?? F. EKS:
1 win2k part.        (5GB)  NTFS
1 win98 part.        (5GB)  FAT32
1 Part til spil osv. (20 GB) FAT32

Hvis du svarer for du 15 points :)

NB! 3. Drev er så jeg ka læse spil osv. fra begge styresystemer!!!!

supermother>> Jeg er ik interesseret i NTFS, for så ka jeg jo ik se win2k-drevet fra win98 :(
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2001 - 22:21 #10
I min instruktion deles den i 2 lige store dele. Hvis du vil have dem som du skriver, skal du gøre følgende:

Start Fdisk

klik 3->1 : så sletter du hele din partition
Klik 1->1 : her oprettes en primær partition. Her skal du vælge 5000 (tallet skrives som Mb) som bliver dit c-drev.
klik 1->2 : her vælger du 100%
klik 1->3 : her vælges 5000 (størrelsen af dit D-drev)
Klik 1->3 : Nu vælger du 100% (størrelsen af dit E-drev
Klik 2->1 (her vælges dit c-drev som aktiv partition)

Med hensyn til NTFS behøver du ikke lave din Win2000 partition om til NTFS. Den kører fint på FAT32. På denne måde kan du også se alle drev på din 98-maskine.
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. september 2001 - 22:49 #11
Tusind tak for hjælpen!!!! Du fortjener dem alle 15!!! :)

Lige noget andet! Kommer der automatisk en menu hvor man ka vælge mellem de to styresystemer???
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. september 2001 - 22:51 #12
Jeg laver lige et nyt spm!!! Der ka du få de sidste fem!!!!
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. september 2001 - 22:54 #13
I HARDWARE >>> Generelt!!!
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. september 2001 - 22:56 #14
Unskyld!! I HARDWARE >>> PC :-/
Avatar billede jokn Nybegynder
25. september 2001 - 22:58 #15
muffegris: ja, der kommer en menu

og desuden er det ikke nødvendigt at lave en partition til win 2k.... jeg har både win me og 2k liggende på samme partition... køre perfekt