Avatar billede tirdyr Nybegynder
08. februar 2000 - 16:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

rullende overskrift

Hvordan laver jeg rullende overskrifter på mine Html sider???

Jeg undskylder dette næsten latterlige spørgsmål, men jeg er rimelige grøn indenfor html
Avatar billede 8ball Nybegynder
08. februar 2000 - 17:14 #1
<html>
<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">

<!-- Begin
var display_text  = "Dette er din tekst - "
+ " dette er mere af din tekst. "
var display_text;
var place;
var meter;
var out = " ";
var place = 50;
function scroll_text() {
for (meter = 0; meter < place; meter++) {
out += " "}
if (place >= 0)
out += display_text
else out = display_text.substring(-place,display_text.length)
document.scroll_form.field.value = out
out = " "
place--
if (place < -(display_text.length)) {
place = 50
}
setTimeout('scroll_text()',100)
}
// End -->
</SCRIPT>

<BODY onload="scroll_text()">

<CENTER>
<FORM NAME="scroll_form">
<input type="text" name="field" size="50">
</FORM>
</CENTER>

</body>
</html>

- køre i en textbox...
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
08. februar 2000 - 17:17 #2
Hvis du vil undgå den tekst boks kan du også lave det i ren HTML hvor du så indsætter denne kode <marquee>Tekst</marquee>
Avatar billede 8ball Nybegynder
08. februar 2000 - 17:22 #3
så starter den til gengæld også i den ene side af skærmen og ænder i den anden side...

- 8ball
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
08. februar 2000 - 17:25 #4
Nej ikke nødvendig vis man kan jo afgrænse den rulle område. Ved at bruge følgende kode<MARQUEE ALIGN="" HEIGHT="XXX" WIDTH="XXX" DIRECTION="" SCROLLAMOUNT="" BEHAVIOR="" SCROLLDELAY="" HSPACE="" VSPACE="" LOOP=""></MARQUEE> i denne kode er der jo også et par andre finuligheder. :o)

Avatar billede 8ball Nybegynder
08. februar 2000 - 18:11 #5
Ok... har bare aldrig brugt det, da jeg ikke synes om effekten.
Men hver sin smag - så heller lidt flash eller DHTML ;-)
Svaret er dit mikkel.jor

- 8ball
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
08. februar 2000 - 18:15 #6
-->8ball

Det er okay. Sig mig lige har du god forstand på DHTML eller andre programmeringssprog ? :o)
Avatar billede 8ball Nybegynder
08. februar 2000 - 18:24 #7
mikkel.jor >> Det kommer an på hvad - javascript, VB, ASP, PHP og lign. har jeg ikke en fløjtende forstand på. I hvert tilfælde ikke nok til at kunne skrive det i notepad..*S*
Avatar billede tobias Nybegynder
08. februar 2000 - 19:20 #8
Det her funker ihvertfald i begge browsere og uden tekstboks, for mikkel.jor---><marquee> virker kun i ie!

God fornøjelse!

<script language="JavaScript1.2">

/*
Cross browser marquee script-
© Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com)
For full source code, installation instructions,
100's more DHTML scripts, and Terms Of
Use, visit dynamicdrive.com
*/

//Specify the marquee's width (in pixels)
var marqueewidth=330
//Specify the marquee's height (in pixels, pertains only to NS)
var marqueeheight=20
//Specify the marquee's scroll speed (larger is faster)
var speed=6
//Specify the marquee contents
var marqueecontents='<font face="Arial"><strong><big>Thank you for visiting <a href="http://dynamicdrive.com">Dynamic Drive.</a> If you find this script useful, please consider linking to us by <a href="../link.htm">click here.</a> Enjoy your stay!</big></strong></font>'

if (document.all)
document.write('<marquee scrollAmount='+speed+' style="width:'+marqueewidth+'">'+marqueecontents+'</marquee>')

function regenerate(){
window.location.reload()
}
function regenerate2(){
if (document.layers){
setTimeout("window.onresize=regenerate",450)
intializemarquee()
}

function intializemarquee(){
document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.write('<nobr>'+marqueecontents+'</nobr>')
document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.close()
thelength=document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.width
scrollit()
}

function scrollit(){
if (document.cmarquee01.document.cmarquee02.left>=thelength*(-1)){
document.cmarquee01.document.cmarquee02.left-=speed
setTimeout("scrollit()",100)
}
else{
document.cmarquee01.document.cmarquee02.left=marqueewidth
scrollit()
}

window.onload=regenerate2
</script>

<ilayer width=&{marqueewidth}; height=&{marqueeheight}; name="cmarquee01">
<layer name="cmarquee02"></layer>
</ilayer>
Avatar billede tirdyr Nybegynder
08. februar 2000 - 23:03 #9
Er der ikke noget simpelt ligesom marquee der virker i alle browsere!!

tobias>> det kan godt være at dit virker, men jeg er ikke sikker på at jeg kan overskue at skulle bruge e rimelig avanceret javascript (for der er jeg helt grøn) Hvis der ikke kommer andre simple forslag end marquee vil han få pointne

Hilsen tirdyr
Avatar billede zane Nybegynder
08. februar 2000 - 23:45 #10
marquee er ikke en officiel del af HTML, derfor uinteressant.

Og nej, der er ikke en tilsvarrende tag.

~zane~
Avatar billede dar Nybegynder
17. februar 2000 - 12:46 #11
Og hvad mere er; DET SER LATTERLIGT UD!
Avatar billede zane Nybegynder
17. februar 2000 - 17:38 #12
Jeps
Avatar billede tobias Nybegynder
17. februar 2000 - 18:05 #13
Som sagt er der ikke nogen simpel kode i HTML men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at der er et andet Javascript der er kortere men det er jo egentligt lige meget hvor langt det er!

Og hvis du for probs med at få det til at køre så sig bare til!
Avatar billede dar Nybegynder
17. februar 2000 - 19:39 #14
Hvor skulle det bruges? Jeg spørger for at prøve at finde på et mindre latterligt resultat...:-)
Avatar billede tobias Nybegynder
17. februar 2000 - 21:56 #15
Hvor skulle hvad bruges???
Avatar billede cyigen Nybegynder
18. februar 2000 - 17:52 #16
<marquee>Rullettext ( Din text her)</marquee>
Avatar billede mikkel.jor Nybegynder
20. februar 2000 - 14:23 #17
Hovsa cyigen det har jeg også skrevet længere oppe på siden
Avatar billede dar Nybegynder
20. februar 2000 - 14:27 #18
tobias>>rulleteksten
Avatar billede cyigen Nybegynder
21. februar 2000 - 15:09 #19
ja okey ups
Avatar billede tobias Nybegynder
22. februar 2000 - 15:49 #20
Jeg forstår stadig ikke hvorfor du ikke kan bruge mit Java script tirdyr???
Avatar billede tirdyr Nybegynder
26. februar 2000 - 17:03 #21
tobias>> jeg er ikke klar over hvor jeg skal skrive min overskrift ind i dit javasrict. (husk jeg er helt grøn inden for javasript)

Så hvis du vil forklare mig det skal du få dine point!!
Avatar billede tobias Nybegynder
28. februar 2000 - 09:09 #22

                Det her funker ihvertfald i begge browsere og uden tekstboks, for mikkel.jor---><marquee> virker kun i ie!

                God fornøjelse!

                <script language="JavaScript1.2">

                /*
                Cross browser marquee script-
                © Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com)
                For full source code, installation instructions,
                100's more DHTML scripts, and Terms Of
                Use, visit dynamicdrive.com
                */

                //Specify the marquee's width (in pixels)
                var marqueewidth=330
                //Specify the marquee's height (in pixels, pertains only to NS)
                var marqueeheight=20
                //Specify the marquee's scroll speed (larger is faster)
                var speed=6
                //Specify the marquee contents
                var marqueecontents=' HER SKAL DIN TEKST STÅ, HUSK AT SKRIVE DET INDEFOR APOSROFERNE '

                if (document.all)
                document.write('<marquee scrollAmount='+speed+' style="width:'+marqueewidth+'">'+marqueecontents+'</marquee>')

                function regenerate(){
                window.location.reload()
                }
                function regenerate2(){
                if (document.layers){
                setTimeout("window.onresize=regenerate",450)
                intializemarquee()
                }

                function intializemarquee(){
                document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.write('<nobr>'+marqueecontents+'</nobr>')
                document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.close()
                thelength=document.cmarquee01.document.cmarquee02.document.width
                scrollit()
                }

                function scrollit(){
                if (document.cmarquee01.document.cmarquee02.left>=thelength*(-1)){
                document.cmarquee01.document.cmarquee02.left-=speed
                setTimeout("scrollit()",100)
                }
                else{
                document.cmarquee01.document.cmarquee02.left=marqueewidth
                scrollit()
                }

                window.onload=regenerate2
                </script>

                <ilayer width=&{marqueewidth}; height=&{marqueeheight}; name="cmarquee01">
                <layer name="cmarquee02"></layer>
                </ilayer>
Avatar billede minau Nybegynder
07. oktober 2000 - 21:24 #23
Tirdyr--> Du siger at du er meget grøn - men hvordan tror du ma bliver bedre? - du kunne jo prøve på at bruge en eftermiddag på at bryde det lange javascript nd i små bidder for til sidst at forstå det :->

          minau
Avatar billede tobias Nybegynder
07. oktober 2000 - 21:32 #24
Er det bare mig eller der der gået over et halvt år siden vi har hørt fra tirdyr ... !?

Jeg hader folk der snyder.