Avatar billede fishbone Nybegynder
23. september 2001 - 16:14 Der er 1 løsning

Håndtering af filer

Mjello\'

Jeg har brug for at kunne arbejde med filer; først og fremmest mangler jeg metoder til at kunne gøre noget i retning af:
copy(fil1, fil2);
, hvor fil1 er sti plus filnavn på kildefilen og fil2 er sti og det navn, som filen skal have efter kopieringen.

Samtidig har jeg brug for en metode til enten at kontrollere, om en mappe er tom, eller kontrollere om en bestemt fil eksisterer.

Jeg har ledt nettet og dokumentationen tyndt, men jeg har kun kunnet finde noget om det at læse og skrive til filer.

Jeg har allerede fundet nogle klasser kaldet Excalibur, men de virker ikke helt, som jeg vil have dem til.

/fish
Avatar billede lbhansen Nybegynder
23. september 2001 - 16:48 #1
alt hvad du har brug for findes i java.io.File
//checke om en fil findes
if(new File(\"/en_mappe/eksisterer_fil.txt\").exists())
  System.out.println(\"filen eksisterer\");
else
  System.out.println(\"filen eksisterer ikke\");

//checke om et katalog har nogle filer
if(!new File(\"en_mappe\").list().length==0)
  System.out.println(\"mappen er tom\");
else
  System.out.println(\"mappen er ikke tom\");

For at kopiere, opretter du en File til hvor filen kommer fra, og så opretter du en ny File til hvor den skal hen, så læser du indholdet af den første fil, og skriver det over i indholdet af den anden fil