Avatar billede steen_e Nybegynder
22. september 2001 - 17:31 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

backgroundColor i Netscape ???

Jeg har et div:

<div id=\"hejsa\" class=\"diverse\" onMouseOver=\"taend()\">Hej med dig!</div>

Funktionen taend() sætter hejsa.style.backgroundColor = \"CC0000\" - men det virker ikke i Netscape - heller ikke i 6\'eren.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede steen_e Nybegynder
22. september 2001 - 17:33 #1
...og iøvrigt virker \"cursor: hand;\" i stylesheetet heller ikke i NS...
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. september 2001 - 17:51 #2
prøv at sætte # foran farven. NS6 er fuzzy med sådannoget.  \"#CC0000\"
Avatar billede starvision.dk Nybegynder
22. september 2001 - 17:58 #3
Skriv sådan istedet, så virker det:
background-Color = \"CC0000\"
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2001 - 18:01 #4
<ole>
Intet virker, hvis man gør det forkert. Du sætter ikke en hex-farve, da en sådan _altid_ starter med et hashmark: \"#cc0000\".
Prøv \'cursor:pointer\' i NS6. Kør evt. denne funktion på onload:
function NScursor() {
  if (document.getElementById && !document.all) document.getElementById(\"hejsa\").style.cursor=\"pointer\";
}
/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2001 - 18:02 #5
starvision.dk >> Nej, det virker ikke her, da der sættes en farve med JavaScript. Det, du taler om, er CSS...det er noget andet  :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2001 - 18:03 #6
...og du skal stadig huske \'#\'. Det er ufravigeligt i følge standarden...det ved IE desværre bare ikke  :(
Avatar billede starvision.dk Nybegynder
22. september 2001 - 18:10 #7
måske sådan:
hejsa.this.style=\"background-color=\'#CC0000\'\"
Avatar billede steen_e Nybegynder
22. september 2001 - 18:24 #8
Undskyld, jeg skrev forkert - selvfølgelig har jeg hashmark med...
Men nu har jeg prøvet

hejsa.style.backgroundColor = \"#CC0000\"; // den oprindelige
hejsa.style.background-Color = \"#CC0000\";
og
hejsa.style.this.background-Color = \"#CC0000\";

...og ingen af dem virker :-(
Avatar billede starvision.dk Nybegynder
22. september 2001 - 18:33 #9
Glem netscape det er spild af tid :)
Avatar billede steen_e Nybegynder
22. september 2001 - 21:56 #10
...ja, men nu vil jeg jo altså også gerne have, at idealistiske mennesker, som f.eks. kører linux, også får det fulde udbytte af mit site :-)

Jeg er HELT sikker på, at det kan lade sig gøre...
Avatar billede steen_e Nybegynder
22. september 2001 - 21:56 #11
...og iøvrigt har de forbedret sig meget med 6\'eren i forhold til 4.7\'eren...
Avatar billede starvision.dk Nybegynder
23. september 2001 - 09:04 #12
Du skrev du også havde prøvet:
hejsa.style.this.background-Color = \"#CC0000\";

\'this\' skal foran \'style\' som her:
hejsa.this.style=\"background-color=\'#CC0000\'\";
Avatar billede roenving Novice
24. september 2001 - 00:41 #13
Det\'r da noget vrøvl at bruge \'this\' inde midt i en adressering af et element ?·]

this henfører til det aktive element og kræver derfor ikke anden henvisning end sig selv, hele adresseringen er der:

enten:
document.formNavn.feltNavn.style...osv.

eller:
this.style...osv.

Og der er *ingen* - (bindestreger) i nogen af javascript-parametrene (dem er der en hel del af i CSS), så det\' ...

hth
jes
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 16:06 #14
starvision>> Pas på at rakke for meget ned på Netscape, ellers går olebole bare \"helt rokoko\"! :-)
Og så kan man ikke bruge \"-\" på sammen måde som i CSS i JavaScript, da JS vil tolke det som et minus-tegn, og vil tolke:
hejsa.style.background-Color = \"#CC0000\";
som:
hejsa.style.background MINUS color, DER ER LIG MED \" (aaah et hex-tegn) #CC0000\"... SE, DET MÅ GIVE... JA, HVAD EGENTLIG???
Avatar billede starvision.dk Nybegynder
24. september 2001 - 17:10 #15
Ja undskyld mig mine tørre facts om netscape :)

Men så vil jeg da forslå steen_e, helt at droppe javascriptet og lave det i rent html/css som eksemplet forneden.
Her har du så også en masse andre ting du kan styrer via stylet.

<STYLE>
.knapop {font-family:\'verdana\';font-size:10px;padding:3px;cursor:hand;color:000000;text-decoration : none;background-color:DDAA33;border-top:1px solid #000000;border:1px solid #000000;width:100px;text-align:center}
.knapned {font-family:\'verdana\';font-size:10px;padding:3px;cursor:hand;color:000000;text-decoration : underline;background-color:FFCC00;border-top:1px solid #000000;border:1px solid #000000;width:100px;text-align:center}
</STYLE>
<DIV CLASS=knapop onMouseOver=\"this.className=\'knapned\';\" onMouseOut=\"this.className=\'knapop\';\">Hej med dig!</DIV>

Avatar billede starvision.dk Nybegynder
24. september 2001 - 17:13 #16
fin justeret:

<STYLE>
.knapop {font-family:\'verdana\';font-size:10px;padding:3px;cursor:hand;color:000000;text-decoration : none;background-color:DDAA33;border:1px solid #000000;width:100px;text-align:center}
.knapned {font-family:\'verdana\';font-size:10px;padding:3px;cursor:hand;color:000000;text-decoration : underline;background-color:FFCC00;border:1px solid #000000;width:100px;text-align:center}
</STYLE>
<DIV CLASS=knapop onMouseOver=\"this.className=\'knapned\';\" onMouseOut=\"this.className=\'knapop\';\">Hej med dig!</DIV>

Avatar billede steen_e Nybegynder
25. september 2001 - 10:39 #17
Jo, tak, men den der \"this\"-ting kan jeg jo ikke kalde fra en funktion - eller hva\'? Det virker ihvertfald ikke, hvis jeg skriver

onMouseOver=\"taend()\"

-og i scriptet:

function taend() {
  this.className=\'knapned\';
}
Avatar billede steen_e Nybegynder
25. september 2001 - 10:40 #18
...desuden MÅ der da være en måde, man kan referere til baggrundsfarven på et div i netscape...???
Avatar billede roenving Novice
25. september 2001 - 16:12 #19
onMouseOver=\"taend(this)\"

-og i scriptet:

function taend(denne) {
  denne.className=\'knapned\';
}
Avatar billede steen_e Nybegynder
26. september 2001 - 11:43 #20
SÅ! Nu har jeg selv fundet en måde at gøre det på, som er simpel, og som fungerer cross-browser.

  document.getElementById(\"hejsa\").style.backgroundColor=\"#CC0000\";

...og det virker altså BÅDE i IE5 og i NS6!

Selvom jeg selv fandt svaret til sidst, synes jeg det har været en god diskussion, så I får 10 point hver som tak for indsatsen :-)