Avatar billede bss Nybegynder
21. september 2001 - 23:30 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er *.tpl filer ?

Jeg så på en hjemmeside at filerne sluttede med .tpl
Hvad slags er det ?
Er det et programeringssprog, eller bare noget helt andet ?
Avatar billede dr.truti Nybegynder
21. september 2001 - 23:36 #1
Her er dit svar !!!!
http://www.daimi.aau.dk/~urban/tlp/tlp.html

Truti [DK]
Avatar billede bss Nybegynder
22. september 2001 - 00:21 #2
tak til dr.truti
Er det muligt at få nogen bemærkninger omkring tpl ?
Er det noget gammelt noget - eller nyt ???
Har det fordele i forhold til f.eks. ASP ?
Eller er det bare noget helt andet ?
Avatar billede dr.truti Nybegynder
22. september 2001 - 00:35 #3
bss du må ikke spørge mig alt for meget om dette men hvad jeg såden lige kan se så er tpl noget ikke helt nyt.....
.tpl bruges også til at angive Header filer til programmering.... om det lige har noget med ASP ved jeg ikke men man kan bruge mange .tpl Header filer til C,C++

Truti [DK]
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2001 - 01:02 #4
.tpl bliver også generelt brugt til templates i forskellige webudviklingssprog - FastTemplates til php navngiver deres templates som navn.tpl...
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2001 - 01:02 #5
Du kan jo principielt bruge templates i ASP og kalde dem .tpl...
Avatar billede bss Nybegynder
22. september 2001 - 14:25 #6
Da jeg gerne vil ha nogen ting uddybet sætter jeg nogen flere poeng til.

coderdk:
Kan du forklare lidt nærmere, hvad \"templates i forskellige webudviklingssprog\" er ?
Er det nogen \"forudlavede\" koder man bare paster ind i f.eks. html dokumenter, eller ... ?
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2001 - 23:57 #7
templates bruger man når man gerne vil adskille logik (programmeringssprog som f.eks. PHP) fra HTML, således at hvis man vil skifte layout, så skal der kun laves HTML, der er intet af selve koden der skal laves om. Det er meget lækkert :)

Til PHP er fasttemplates populær: http://www.thewebmasters.net/php/FastTemplate.phtml - jeg synes nu ikke den er særlig smart - på http://startsiden.telia.dk/ bruges der også templates - men der har vi valgt at bruge et subset af PHP som templatesprog da det er hurtigere og enklere :)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2001 - 00:01 #8
en .tpl fil i fasttemplates kan se sådan ud:

<tr>
<td valign=\"top\">{NAVN}</td>
<td valign=\"top\">{ALDER}</td>
</tr>