Avatar billede petercardel Nybegynder
21. september 2001 - 16:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sikring database

Hej Alle

Hvordan sikrer man sin database, så der ikke er andre der kan gå ind og ændre i tabeller/forspørgelser osv.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. september 2001 - 16:34 #1
Ligger den uden for webscope og sætter password på (som ikke er navnet på din hund eller din mors navn skrevet bagfra ;-)

Avatar billede petercardel Nybegynder
21. september 2001 - 16:38 #2
Hmmmm....nu bruger jeg ikke databasen i websammenhæng. Det er et opslagsværk, som jeg ikke vil have andre (brugeren) til at ændre i. Kan du helt konkret sige mig hvor og hvordan jeg sætter et password på min db?

/Peter
Avatar billede terry Ekspert
22. september 2001 - 14:00 #3
You can use Access\'s own security. Te following is taken from Access help. Is suggest you take a look at it.
Secure a database

Microsoft Access provides two traditional methods of securing a database: setting a password for opening a database, or user-level security, which can be used to limit what parts of the database the user can access or change. In addition to these methods, you can remove editable Visual Basic code from your database and prevent modifications to the design of forms, reports, and modules by saving it as an MDE file.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
24. september 2001 - 12:09 #4
Du kan også gøre sådan at du opretter en tabel med navn og kode, og når de har indtastet navn og kode, tjekker den om den findes i tabellen, gør den det, smutter den videre.

Terry kan helt sikkert fortælle hvordan det gøres :o) Ik\'os\' Terry?
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2001 - 12:17 #5
Hi again fastwrite!
If it has to be secure then it isnt a good idea to have names/passwords in a table. Anyone can just take a look.
With Access security it is very  easy (once you understand how it works)to control each users permissions on each form/report etc. without having to make a single line of code.
Avatar billede mugs Novice
25. september 2001 - 13:15 #6
Hvis din db ligger på et netværk, kan du benytte samenkædet tabelstyring (også kaldet opdelt database).

Du har herved 2 eller flere db (1 backend, og 1 eller flere frontend). disse er indbyrdes forbundne med tabeller der er sammenkædede, så en ændring i 1 af db vil afspejles i de andre.

Din backend er en helt normal db, som normalt er administrators. Frontend er måske en række sagsbehandlere, der kan have hver sine rettigheder til at læse / skrive data. Ved at hente backend-tabellerne over i frontend, opnår du desuden den fordel, at kun data skal transorteres over netværket, idet forespørgsler, formularer og rapporter ligger lokalt på f.eks arbejdsstationernes C-drev.

Det lyder lidt kompliceret, men er i grundes ganska enkelt. Er du interesseret kan jeg lave et par små db, når jeg kommer fra arbejde. Blot smid din e-mail her.
Avatar billede terry Ekspert
25. september 2001 - 13:31 #7
hi mugs!
mugs I am not sure how this approach answers the question. In your answer you yourself write \"Frontend er måske en række sagsbehandlere, der kan have hver sine rettigheder til at læse / skrive data.\" - but how is this (rettigheder)IMPLEMENTED?
Terry:)
Avatar billede mugs Novice
25. september 2001 - 15:14 #8
Hi Terry
Alle frontend trækker på samme backend, men hver frontend er designet til brugeren, både hvad angår design og rettigheder.

Det er nok muligt, at spørgeren ikke tænker på netværk, men på den anden side udelukker han det jo heller ikke.

I have tried to explain this in English, but i can\'t find the correct words. My English is too bad, as you know.

mugs:)
Avatar billede terry Ekspert
25. september 2001 - 15:17 #9
Your English is fine mugs:)

But this approach means that you have to have different front ends. What does this give in maintenance overheads?
Avatar billede mugs Novice
25. september 2001 - 18:28 #10
Terry > Du har naturligvis ret i, at flere frontend giver mere vedligeholdelse for administrator. Men det var nu også et tænkt eksempel. Det vil være normalt, at sagsbehandlere har de samme rettigheder, og derfor benytter en frontend der også ligger på et netværk.

Tag f.eks. et offentligt kontor som at arbejdsanvisningskontor med en række socialrådgivere, de vil typisk benytte samme frontend, da de har samme arbejdsfunktioner og dermed rettigheder.

jeg vedligeholder og ajourfører en database for et lamdsdækkende firma. Her er der ca 50 brugere i alle landsdele, men vi har kun 2 frontend, een til afdelingslederne fordi de absolut ikke skal have mulighed for at ændre data, og en anden een til sagsbehandlerne med andre rettigheder, fordi de skal have mulighed for at se og behandle data som afdelingslederne ikke behøver.
Avatar billede terry Ekspert
27. december 2001 - 22:28 #11
hey Petre, do you think we can close this question before 2002?
Avatar billede terry Ekspert
10. januar 2002 - 20:18 #12
thanks :o)