Avatar billede møller Nybegynder
06. februar 2000 - 18:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

bedre forespørgsel

Jeg er med i en 12 år gammel kortklub.
Jeg har deltagerlisterne for hver uge for alle årene, der viser hvem der har deltaget og hvem der har vundet den pågældende aften.
Jeg er nu ved at lave en database, der gerne skulle resultere i at jeg kan se, hvor mange medlemmer vi har haft i alt gennem årene.
Derudover vil jeg gerne kunne se, hvor mange gange hver enkelt har deltaget, og hvor mange gange hver enkelt har vundet en præmie, og evt. hvor mange gange i det enkelte år.

Jeg har lavet en tabel  over medlemmerne med feltnavnene Medlemsnr., Fornavn, Efternavn, Adresse, den viser det samlede antal medlemmer.
Dersuden har jeg lavet en tabel for hver af de første 3 år med feltnavnene
Posteringsnr. (autonummerering +) medlemsnr., Ugenr., og Præmie
Ved at lade posteringsnummereringen starte forfra hvert år, kan jeg på antallet af posteringer se frem og tilbagegang for klubben, på antallet af posteringer .

Ved at lave relation mellem de fire lister og lave en forespørgsel med kriteriet ”over nul” i feltet Præmie der bliver markeret med et ettal , når spilleren har vundet, får jeg en liste med alle vindere. Det er fint, men der er mange, der har vundet flere gange, de kommer så op under hinanden, det antal gange de har vundet.
Spørgsmålet er: Kan nogen fortælle mig hvordan jeg laver en forespørgsel, der resulterer i en liste der vise at f.eks. A har vundet 8 gange, C 12 gange og  F 3 gange
På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2000 - 22:23 #1
Du skal lave en sql-sætning hvor du bruger følgende:
SELECT medlemmer.medlemsnavn, (det sted hvor du har antalet af vundne gange) COUNT AS [antal vundne gange]
FROM tabelnavnene med komma imellem
GROUP BY navn på medlem/årstal;
Hvis det ikke virker kan prøve at sende mig en kopi af db.
Avatar billede møller Nybegynder
07. februar 2000 - 10:11 #2
pinochio
Tak for dit svar,og tilbud om at jeg må sende en kopi, det vil jeg gerne,men dette er mit første forsøg på at få hjælp,hvordan sender jeg noget til dig
hilsen
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2000 - 23:09 #3
Send den til ejler@post9.tele.dk