Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 07:38 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

KALDE ACCES FRA EXCEL

Kan man hente navn,adresse,kundenummer og telefon nummer fra acces til excel,så når man har skrevet noget af det bliver resten udfyldt af sig selv, oplysningerne skal selvfølgelig stå i seperate celler.og ikke mindst hvordan ? jeg har prøvet at indspille en makro til at åbne acces med men der kom ikke en sti i syntaxen.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. september 2001 - 08:20 #1
Du kan lægge dine data ind i en komboboks.
Når du så begynder at skrive, vil komboboksen begynde at matche med det emne på listen, som passer bedst.
Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 08:36 #2
Hvad så med dataene skal ind i forskellige celler
Avatar billede janvogt Praktikant
18. september 2001 - 08:41 #3
Ud fra valget i din komboboks kan du lave opslag i din database.
Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 08:57 #4
Hej Jan Får jeg så ikke igen udskriftsproblemer, komboboks kontra datavalidering som vi har været inde på tidligere, men jeg prøver lige
Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 09:53 #5
Det kan jeg ikke finde ud af, det går da helt galt, jeg skal også have reteuneret de nye indtastninger i databasen(acces)så det er en kode man skal have fat i eller hvá ?
Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 10:05 #6
det kan være man skal bruge en excel fil til database man kan næsten søge og filtrere på samme måde i excel
Avatar billede janvogt Praktikant
18. september 2001 - 10:13 #7
Ja, mindre databaser opretter jeg altid i Excel.
På en eller anden måde er data mere tilgængelige der, og nemmere at arbejde videre med. Og du har ret: Der er et hav af databasefunktioner i Excel.
Avatar billede lillejens Nybegynder
18. september 2001 - 11:24 #8
Så har jeg et andet problem jeg får fejl på denne kode
Worksheets(\"DATABASE\").Select
    Range(\"A65536\").End(xlUp).Select
    iRow = ActiveCell.Row
For Each rCell In Worksheets(\"TILBUDSARK\").Range(\"BA4:BA36\")
    iX = iX + 1
        Worksheets(\"DATABASE\").Cells(iRow + 1, iX) = rCell
Next rCell
Worksheets(\"TILBUDSARK\").Select
det er denne linje error 1004
Range(\"A65536\").End(xlUp).Select
Avatar billede janvogt Praktikant
18. september 2001 - 15:41 #9
Prøv evt. at maile arket til mig så skal jeg kigge på det.
Avatar billede lillejens Nybegynder
19. september 2001 - 07:41 #10
Er sendt
Avatar billede lillejens Nybegynder
21. september 2001 - 11:31 #11
Hej Jan har du ikke modtaget filerne
Avatar billede lillejens Nybegynder
21. september 2001 - 14:06 #12
Jeg kender ikke den knap du har indsat og kan ikke læse koden,men den kode jeg har skrevet tidliger er den anderledes fra den som du har sat ind ?
Avatar billede janvogt Praktikant
21. september 2001 - 15:33 #13
Den kode jeg har sat ind er præcis den kode du angiver her ovenfor.
Den virker fint - dog er det vigtigt, at du altid får en værdi ind i feltet BA4; ellers vil databasen ikke blive opdateret rigtigt.

Bemærk, at koden kører på samme fil. Skal du have have gemt din database i en helt anden fil, ser koden anderledes ud.
Avatar billede lillejens Nybegynder
22. september 2001 - 20:06 #14
så for pokker ,det er det jeg skal og det var derfor jeg sendte  2 filer til dig,man kan nok ikke forvente at andre brugere kan finde ud af at gemme tingene korrekt
Avatar billede lillejens Nybegynder
24. september 2001 - 08:08 #15
Hej Jan jeg har prøvet og prøvet men jeg får den samme fejl hver gang og det er i linjen
(Range(\"A65556\").Select.End(xlUp).Select)
jeg får fejlen run-time error 1004 jeg har prøvet at hente databasen og den bliver godtnok åbnet men der sættes ikke noget ind her er en kopi af koden og der er en værdi i BA3

Workbooks.Open Filename:=\"C:\\WINDOWS\\Skrivebord\\DATABASE TILBUD.xls\"
    Range(\"A65556\").Select.End(xlUp).Select
  iRow = ActiveCell.Row
For Each rCell In Worksheets(\"Ark1\").Range(\"BA3:BA36\")
  iX = iX + 1
  Worksheets(\"DATABASE TILBUD.xls\").Cells(iRow + 1, iX) = rCell
Next rCell
  Worksheets(\"TILBUDSARK\").Select
Avatar billede janvogt Praktikant
24. september 2001 - 08:40 #16
Excel har kun 65536 rækker, så linien skal ændres til:
Range(\"A65536\").Select.End(xlUp).Select
Avatar billede lillejens Nybegynder
24. september 2001 - 09:52 #17
Jeg har opdaget fejlen men det hjælper ikke aligevel koden er sat ind i en længere koder kan det være derfor for hvis jeg kører koden på en makro virker den  her er hele koden
KONTROLERER RABATSATS
  Application.ScreenUpdating = False
If Range(\"G2\").Value = \"\" Then
  msg = msg & \"DU HAR IKKE VALGT TILBUDSNUMMER\"
  svar = MsgBox(msg, vbOKOnly, \" MANGLER TILBUDS NUMMER NUMMER \")
Exit Sub
End If

If Range(\"G1\").Value <> \"\" And Not Range(\"J1\").Value <> \"\" Then
  msg = msg & \"DU HAR VALGT DDT\"
  svar = MsgBox(msg, vbOKCancel, \" RABAT TYPE \")
ElseIf Range(\"J1\").Value <> \"\" And Not Range(\"G1\").Value <> \"\" Then
  msg = msg & \"DU HAR VALGT ALM.RABAT\"
  svar = MsgBox(msg, vbOKCancel, \" RABAT TYPE \")
ElseIf Range(\"G1\").Value <> \"\" And Range(\"J1\").Value <> \"\" Then
  msg = msg & \"DU HAR VALGT BEGGE RABAT TYPER OG DET MÅ DU IKKE!\"
  MsgBox msg, vbOKOnly, \"RABAT TYPE\"
Exit Sub
ElseIf Range(\"G1\").Value = \"\" And Range(\"J1\").Value = \"\" Then
  msg = msg & \"DU HAR IKKE VALGT RABAT TYPE SOVER DU ?\"
  MsgBox msg, vbOKOnly, \"RABAT TYPE\"
Exit Sub
End If
If svar = vbCancel Then Exit Sub
\'OVERFØRER DATA
Worksheets(\"DATABASE\").Select
  Range(\"A65536\").End(xlUp).Select
  iRow = ActiveCell.Row
For Each rCell In Worksheets(\"TILBUDSARK\").Range(\"BA3:BA36\")
  iX = iX + 1
  Worksheets(\"DATABASE\").Cells(iRow + 1, iX) = rCell
Next rCell
  Worksheets(\"TILBUDSARK\").Select

\'UDSKRIVER
  Application.CutCopyMode = False
  ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=1, To:=1, Copies:=1, Collate _
        :=True
\'\'GEMMER I MAPPE
Range(\"A2:M65\").Select
  Selection.Copy
  Path = \"C:\\WINDOWS\\Skrivebord\\Danlamin\\Tilb.2001\\\"
  Name = Worksheets(\"TILBUDSARK\").Range(\"G2\")
  MsgBox Path + Name + \".txt\"
  Workbooks.Add
  Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
False, Transpose:=False
  Selection.PasteSpecial Paste:=xlFormats, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
False, Transpose:=False

  ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True \'<-------- her :)

  ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Path + Name

  ActiveWorkbook.Close
If Range(\"A2\").Value = \"\" Then
  Range(\"A2\").Select
End If

End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
24. september 2001 - 10:19 #18
OVERFØR DATA delen, som du oprindelig spurgte om er ihverfald ok.
Avatar billede lillejens Nybegynder
24. september 2001 - 10:37 #19
ja men hvorfor melden den fejl, kan det være noget andet, du kan prøve den på det ark som jeg sendte dig
Avatar billede janvogt Praktikant
24. september 2001 - 11:02 #20
Koden til OVERFØR DATA melder ikke fejl.
Avatar billede lillejens Nybegynder
24. september 2001 - 11:31 #21
jeg sender lige mit ark igen så kan du se fejlen derudover har jeg problemer med parameterene i den første kode jeg sender mere beskrivelse med filern hilsen lillejens
Avatar billede bak Seniormester
24. september 2001 - 17:48 #22
Din fejllinie kan muligvis skyldes at du vil beskytte den og samtidig døber filen \".txt\".
Det hænger ikke sammen
Avatar billede gonzoo Nybegynder
24. september 2001 - 22:11 #23
Hej bak det er dennelinje der er problemer i \" Range(\"A65536\").End(xlUp).Select\"
  den linje hvor \"txt\" forekommer, fejler ikke noget, grunden til txt er den tekst som er i cellen der opsamles og giver filen navn .Grunden til fejlen tror jeg nok er noget med formateringen eller den aktive celle i database arket jeg prøver at flyte data over i.koden er sådan set rigtig nok når den køres på en makro men ikke i samenhæng med hele syntaxen så jeg forstår det ikke rigtig,men håber Jan har styr over det, for jeg er gået helt i selvsving
Avatar billede bak Seniormester
24. september 2001 - 23:52 #24
gonzoo>jeg har kørt din kode og den virker glimrende. Jeg fik en fejl 1004, men det var fordi jeg havde glemt at oprette biblioteket \"danlamin\" først, altså min sti var ikke korrekt. Databasen bliver også opdateret korrekt. Der fik jeg også en lille egenfejl. Jeg havde tastet i felter AB3:AB36, men i makroen står BA3:BA36. Derefter kørte den korrekt.
Avatar billede lillejens Nybegynder
25. september 2001 - 08:31 #25
koden for overførsel til data arket virker, men ikke i sammenhæng med resten af koden for kopiere jeg koden over på data arket,og kører den seperat så er den ok.så nu prøver jeg om det hjælper at aktivere commandoknappen på data arket fra koden men jeg ved ikke lige hvordan,jeg prøver at læse i bogen
Avatar billede bak Seniormester
25. september 2001 - 08:50 #26
Jeg har kørt hele koden fra det sted der står OVERFØRER DATA og den virker stadig fint., både med database, udskrift og dannelse af fil.
Check at du har oprettet stien korrekt, at du har filnavn i G2 (giver fejl 1004)
Avatar billede bak Seniormester
25. september 2001 - 08:52 #27
og den virker fra begge ark (DATABASE og TILBUDSARK)
Avatar billede lillejens Nybegynder
25. september 2001 - 09:09 #28
jeg fatter ik´en ski´ på min computer hjemme og her vil koden ikke virke,det er linjen
\"Range(\"A65536\").End(xlUp).Select\" altså kan den ikke finde celle \"A65536\" resten af koden er ok det er måske en computer eller program fejl koden er sgu rigtig jeg prøver at lave en hel ny fil og ser om det så virker
Avatar billede bak Seniormester
25. september 2001 - 09:14 #29
Har du en e-mail adr. så sender jeg lige det ark som jeg lige har kørt, så kan du jo se om det virker hos dig.
Avatar billede lillejens Nybegynder
25. september 2001 - 09:36 #30
jli@dfi-as.dk
Avatar billede lillejens Nybegynder
25. september 2001 - 10:17 #31
den virker godtnok, hvis jeg laver koden seperat vil den også kører, sætter jeg en kopi af koden fra dit ark ind går det galt igen jeg  opgav at bruge acces, da det er en begænset datamængde der skal behandles, og det kan excel godt klare jeg tror fejlen ligger et andet sted end i koden foran koden er der også en hel del kode og at begynde forfra vil ikke være så rart da det har taget mig meget lang tid at komme hertil,der er meget lopslag og datavalidering i arket det næste der må prøves er at aktivere en makro på ark 2 men jeg ved ikke lige hvorda jeg gør det, det må være løsningen da den trykknap på ark 2 virker
Med venlig hilsen
lillejens
Avatar billede lillejens Nybegynder
27. september 2001 - 13:57 #32
Hej ,jeg har løst problemet med at sende oplysningerne over i
databasen (excel)DET VIRKER, her er e kopi af koden
Public Sub overførdata()
  Workbooks.Open Filename:=\"C:\\WINDOWS\\Skrivebord\\Database Tilbud.xls\"
  Worksheets(\"Ark1\").Select
  Range(\"A65536\").End(xlUp).Select
  iRow = ActiveCell.Row
    Windows(\"Ny Tilbud  3000 6000.xls\").Activate
  Sheets(\"TILBUDSARK\").Select
For Each rCell In Worksheets(\"TILBUDSARK\").Range(\"BA3:BA34\")
  iX = iX + 1
  Windows(\"Database Tilbud.xls\").Activate
  Worksheets(\"Ark1\").Cells(iRow + 1, iX) = rCell
Next rCell
  ActiveWindow.Close
  Worksheets(\"TILBUDSARK\").Select

Med venlig hilsen
LILLEJENS