Avatar billede tax Nybegynder
17. september 2001 - 17:00 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket programmeringssprog?

Vi er 2 studerende der netop er startet på et simuleringsprojekt, hvor vi skal simulere noget (simplificeret) væskeflow i et rørsystem. Rørsystemet får information om pumpe- og ventil-indstillinger igennem en socketforbindelse.

Vi skal udfra dette generere et billede af flowet i systemet, hvor man kan følge væsken på partikelplan. Vi simplificerer vædsken til \"kun\" at bestå af 2000 - 3000 partikler der skal regnes på.

Opgaven er tung!!!

Til at starte med forsøgte vi at generere en win32 applikation i ren C++. Dette viste sig hurtigt at være for tungt at kode. (Det tager en krig at lave GUI)

Derfor kunne jeg godt tænke mig at se lidt nærmere på hvordan man laver et C++ baseret komponent til at udføre simuleringen. -Og importere dette i et VB projekt for GUI.

Er der nogen der kender en god bog på området eller en fed tutorial? -Eller blot har en god ide til hvad vi skal gøre.

Vi har overvejet at anvende JAVA til opgaven, men tror at opgaven er for tung til dette. ???

Alle kommentarer eller gode råd modtages gladeligt!!!
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
17. september 2001 - 17:05 #1
Brug C++ Builder i stedet!
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
17. september 2001 - 17:06 #2
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
17. september 2001 - 17:06 #3
Skal det være en klient- eller server applikation? Du nævner socketforbindelsen og JAVA...

Er det en klient applikation?
Visual Basic med Internet objekt er det nemmeste.
Avatar billede tax Nybegynder
17. september 2001 - 17:14 #4
Det er en applikation, der skal bruges til at kunne teste et pumpestyringssystem, vi omdirigerrer blot styresignalerne fra de rigtige pumper til vores model, og leverer signaler fra div (virtuelle) sensorer tilbage.

Kommunikationsmessigt opretter bi blot en messagestruct, som sendes frem og tilbage med de hændelser der sker i pumpesystemet.

Grunden til at vi bruger en Socketforbindelse er at styringssystemet er baseret på WxWorks som understøtter sockets.

Det jeg fisker efter er en tutorial i hvordan man laver c++ baserede komponenter til VB. Så jeg kan holde GUI og Modellering adskilt.

/TAX

P.S.
Tak for den hurtige interesse. Det er under 20 min siden jeg postede! :)
Avatar billede disky Nybegynder
18. september 2001 - 08:44 #5
Visual basic er bestemt ikke nemmere end Java,

Lav projekter i Java, det er ikke for tungt. Med denHotSpot compiler der er i JVM\'en idag går det tæt på ligeså hurtigt.

Og java er perfekt til client/server løsninger. Men selvfølgelig også hvis du ønsker GUI osv.
Fordellen ved Java frem for andre applikationer er det er Platformsuafhæning, i modsætning til VB, C++ osv.

Avatar billede jakoba Nybegynder
18. september 2001 - 21:22 #6
Netop de tunge beregninger var det måske em ide at lave i C istedet. Det er immevæk hurtigere end hele tiden at skulle igennem de lag indpakning c++ lægger om koden.

Konceptuelt er pascal nok nemmere at hægte sammen med C og C++. Hvad med at lave GUI\'en i Delphi.

mvh JakobA
Avatar billede disky Nybegynder
19. september 2001 - 09:09 #7
Forskellen på C og C++ er minimal. Kompilerne er idag så gode at forskeln er forsvindendende lille.

Men lige frem at skulle bøvle med at koble delphi og C++ sammen er nok overkill.
Avatar billede tax Nybegynder
19. september 2001 - 09:11 #8
Vi har besluttet at lave en MDI løsning i VC++, og må tage de problemer der kommer. Men tak for hjælpen allesammen.

Avatar billede disky Nybegynder
19. september 2001 - 09:23 #9
tax: ganske fornuftigt, og tro mig det skaber færre problemmer end at forsøge at koble delphi og C++.

MDI er rimeligt nemt at styre.
Avatar billede jesper2009 Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:58 #10
Java har 2D + 3D API\'er og med JNI kan man lave rutiner i f.eks. C hvis det er beregningstungt.
Avatar billede tax Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:05 #11
Thanx, men vi har allerede implementeret i c++.