Avatar billede hyldgaard Nybegynder
03. februar 2000 - 10:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Andre computere i netværket

Hej
Jeg bor på et kollegie hvor vi har et netværk. Problemet er at da jeg kørte med win98 kunne jeg se alle de andre computere i netværket, nu kan jeg kun se nogle få af dem, og bl.a heller ikke vores server som kører UNIX. Jeg har installet de samme protokoller som før.
Håber at nogle kan hjælpe mig.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. februar 2000 - 10:41 #1
Problemet ligger formentligt i TCP/IP.

Har alle maskinerne samme subnetmask ?
Det gælder for øvrigt også routere og evt. bridges mellem etager/bygninger o.s.v.

Bruger I samme TCP/IP segment numre ?

f.eks. 192.168.0.xxx (igen gælder det også routere/bridges)

Hvad med domainnavn ? er det ens for alle, og hvis ikke, er de forskellige domains kendt af den NT server du er tilkoblet (kendt af ?)

Disse ting skal være i orden for at du kan se de andres maskiner, og en sidste detalje er at det kan tage op til 15-30 minutter fra en pc kobler sig på netværket til serveren / serverne har sendt en ny, opdateret, liste rundt til alle arbejdspladser, der indeholder info. om hvilke maskiner der p.t. er aktive. Du kan kun se de maskiner der er tændt på det tidspunkt du kigger.

sjensen
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
03. februar 2000 - 10:52 #2
Jeg kører med den sammen subnetmask som før 255.255.255.0, jeg har fast IP adresse som referer til mit MAC nummer på netværkskortet. Jeg tror ikke vi bruger domain, derimod er den sat op til vores workgroup.
Avatar billede ero Nybegynder
03. februar 2000 - 12:16 #3
Alle skal have installeret IPX og TCP/IP.
Den Computer med Windows 2k skal have IP´en 10.10.10.1, og dem med Windows 98 skal bare have en IP med 10.10.10.?.
Når du share files er det vigtig at de skal logge sig ind med "everyone" ellers virker det ikke!!!!
Prøv det eller skriv tilbage!!
Hilsen Ero
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
03. februar 2000 - 17:53 #4
Jeg kan stadig ikke få det til at virke, jeg kan ikke forstå at det ikke virker når det er sat op på samme måde som da jeg kørte win98. :-/
Min IP kan ikke sættes til 10.10.10.1 da vi kører med faste IP adresser og min skal være 192.38.54.205
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:07 #5
Har du checket din DNS opsætning ?

\\Hanno
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:11 #6
Og din Gateway ?

Avatar billede hyldgaard Nybegynder
08. februar 2000 - 22:24 #7
Ja de er sat rigtig op, det er desværre ikke det, ellers tak for budet :-)
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:26 #8
Hvis du kender navnet på en af de masiner du ikke kan "se", kan du prøve at pinge navnet f. eks Ping computernavn

\\Hanno
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
08. februar 2000 - 22:30 #9
Hvordan ping´er man i win2k, når jeg bruger telnet virker det ikke.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
08. februar 2000 - 22:32 #10
Jeg har fundet ud af det, jeg glemte at tænke mig om!!!
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:33 #11
Du skal ud i en Dos prompt (Start + Kør + cmd) ENTER skriv ping computernavn

\\Hanno
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
08. februar 2000 - 22:33 #12
Når jeg pinger en af dem jeg ikke kan se i andre computere, så kommer den godt nok med dens ip adresse osv.
Men hvad gør jeg så??
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:38 #13
Så skal du checke om i ikke har et domænenavn, som du så angiver som Workgroup, ellers prøv at se om din Workgroup er det rigtige navn... Prøv også at skrive "net use * \\computernavn\sharenavn" for at se du kommer på...

\\Hanno