Avatar billede _sandy Nybegynder
15. september 2001 - 18:23 Der er 5 kommentarer og
8 løsninger

Ny PC

Jeg skal anskaffe mig en ny pc til max. 10.000 kr.

Jeg regner med en T-bird processor ( minimum 1000 Mhz), 256 MB Ram ( gerne DDR - og gerne mere end 256). Harddisken skal være på 40 GB og der skal være en god brænder.

Derudover skal jeg have et godt grafikkort - jeg skal bruge det til at lave grafik, ikke til at spille.

Jeg er blevet anbefalet et Geforce 2 GTS 32 MB grafikkort - er det godt?

Jeg overvejer at bruge 2 skærme, men skal jeg så vælge 2 skærmkort eller 1 skærmkort, der kan trække 2 skærme?

Og hvad er forskellen på et Geforce grafikkort og et ATI grafikkort? - og hvad med Nvidia Geforce og ASUStek?

Er der nogen, der kan svare på disse spørgsmål og evt. give mig et tip til, hvor jeg får PC\'en billigst - det gør ikke noget at jeg skal samle selv.
Avatar billede jeps Nybegynder
15. september 2001 - 18:31 #1
brug www.edbpriser.dk til at finde de billigste steder at handle, læse anmeldelser om hardwareen du vil købe.
Avatar billede duxxxz Nybegynder
15. september 2001 - 18:55 #2
Gå ind på Midtdata.dk og under saml selv computer
der kan du helt selv bestemme hvilke komponenter du vil have i
og det er en af danmark billigste og bedste forhandler
www.midtdata.dk
Avatar billede -sofus- Nybegynder
15. september 2001 - 18:58 #3
Sad lige og kiggede på edbpriser.dk
her er de komponenter jeg ville vælge:

Kabinet    Aopen HX45        569
MB          ABIT K7A           1.285
CPU         Athlon 1.4 Tbird  1189
RAM        2x256 DDR        870
HD        IBM Deskstar 40gb 1195
grafik      Asus Gf2 GTS      1262

Avatar billede jeps Nybegynder
15. september 2001 - 18:58 #4
LØGN! Midtdata er billig, men ikke billigst. Og især ikke med hensyn til graffikkort, da deres udvalg ikke er så stort. det kan sagtens svare sig at handle flere steder, når du selv vil samle.
Avatar billede fangel Nybegynder
15. september 2001 - 18:59 #5
Et godt grafikkort til at lave grafik er Nvidia Quardro ( eller sådan noget i den stil). bare brug en AMD K-7 1200 ( den har jeg, den er fin), hvis du bor i nærheden af roskilde ( sjæland) så tjek InterCon Data ( www.intercondata.dk) de har OK priser.

Dea_PG
Avatar billede parazite Nybegynder
15. september 2001 - 18:59 #6
Hvis du overvejer at køre med 2 skærme (VIRKELIG lækkert!), så kan jeg på det kraftigste anbefale Matrox\' DualHead-serie. Kører selv med et Matrox G450 Millenium DualHead med 32 mb DDR-RAM. Det kører uden problemer 1600 * 1200 @ 32 bit på begge udgange - og sikkert også mere end det. Desværre kan mine skærme max. trække 1600 * 1200.
Du får også mulighed for TV-out på dette kort - endnu en fordel.
Kortet koster omkring 1100 kr. og er perfekt til 2D-grafik og udemærket til 3D, eksempelvis spil.
Avatar billede -sofus- Nybegynder
15. september 2001 - 19:01 #7
men det er hos forskellige forhandlere..
Avatar billede parazite Nybegynder
15. september 2001 - 19:01 #8
Derudover synes jeg du skal genoverveje DDR-RAM på systemet. Ydelsen er kun ca. 30% bedre end SD-RAM, men de koster meget mere. Køb i stedet 512 mb PC133 SD-RAM.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
15. september 2001 - 19:34 #9
Køber du en CPU på 1200-1400 Mhz, så er DDR-ram guld hver, da SD-ram ikke rigtig kan følge med.

Har selv 640 SD og det kører perfekt til min 700.

Overvej forresten Hercules 4500 - Kyro II - det skulle være fortrinligt til prisen.

//Johan
Avatar billede Peter Praktikant
16. september 2001 - 00:56 #10
abit kg7 bundkort, det er rigtig godt til prisen, især også fordi det kører med AMD761 chipset. Du skal bare være opmærksom på, at de nogen steder blander kg7 og kg7-lite sammen, forskellen er at kg7 har 4 ram slots hvor kg7 lite kun har 2.
Jeg har lige købt crucial ram, det skulle være det bedste. Prisen er højere i DK, men hvis du køber fra deres butik i England koster 2x256 mb kun 850 kr, adressen er www.crucial.com herfra skal du gå ind på den engelske side for at undgå moms og told (EU).
Grafikkortmæssigt kan jeg anbefale et daytona Geforce 2 Pro med 64 mb ddr ram til 1199 kr. Men selvfølgelig hvis du vil køre med 2 skærme vil jeg anbefale matrox ligesom parazite, jeg havde et g400 i min gamle maskine, det var udemærket, men ikke det bedste til 3d spil, men det skal du jo heller ikke bruge det til.
Med processoren kan det næsten ikke svare sig at spare 75 kr ved at købe en 1200, køb en 1400 mhz. Køb en IBM 60 gpx på 40 gb, god harddisk til billig penge.
Jeg har selv lige købt ovenstående og er indtil videre tilfreds, men jeg har dog ikke fået testet det ordentligt igennem.
Hvis du købet en TB cpu skal du være opmærksom på, at du skal have en ordentlig køler, den bliver varm. Jeg kan anbefale en molex med kobberkerne.
Avatar billede rasta Nybegynder
17. september 2001 - 10:48 #11
den computer du selv påpeger er god....
jeg ville anbefale at købte et Geforce 3 kort (DET SPARKER RØV!!!!), og et Nvidia lydkort...
Det kommer til at koste lidt mere, men du vinder virkelig på det...

/rasta
Avatar billede parazite Nybegynder
06. oktober 2001 - 22:35 #12
Takker for point. :)
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. oktober 2001 - 21:49 #13
Takker for point...