Avatar billede thomashansen Nybegynder
14. september 2001 - 09:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan etablerer jeg adgang til en Access-database på internet via \"browser\" ?

Det er meningen, at andre skal kunne søge i databasen og være uafhængige af de udtræk jeg kan generere som HTML-filer.

Da jeg er absolut nybegynder, men gerne vil delagtiggøre andre i mine data har jeg behov for noget instruktion.
Avatar billede gittemejlhede Nybegynder
14. september 2001 - 15:54 #1
du skal bruge 4 dokumenter:
1) hvor din søgeformular skal ligge
2) hvor søgningen realiseres
3) include file: DBconn open
4) include file: DBconn close

ad 1)
<FORM METHOD=POST ACTION=\"visSoegeresultat.asp\" target=\"main\">
<BR>
<TABLE align=\"right\">
    <TR>
        <TD><FONT FACE=\"arial black\" SIZE=\"2\" COLOR=\"#000000\">søg efter et eller andet!</FONT><BR>
            <INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"soegeord\"><BR>
        </TD>
    </TR>
    <TR>
        <TD align=\"right\"><INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"søg\"></TD>
    </TR>

ad 2)

<%@language=VBScript LCID=1030%><%Option Explicit%>
<!--#INCLUDE FILE=\"DBconn_open.asp\"-->
<html>
<head><title>xxx</title>
<link rel=\"StyleSheet\" href=\"../stylesheets/style.css\" type=\"text/css\">
</head>
<body topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\">
<TABLE width=\"450px\" height=\"100%\" align=\"right\" border=\"0\">
<%
Dim soeg
soeg = Trim(Request.Form(\"soegeord\"))

Dim arraysoeg
arraysoeg=split(soeg,\" \")

Dim strSQL
strSQL = \"SELECT t_tabel.fieldID, t_tabel.field1, t_tabel.field2 ...(osv)FROM t_tabel WHERE (1=1) \"

Dim element

For each element in arraysoeg
    strSQL = strSQL & \" AND navn LIKE \'%\" & element & \"%\'\"

Next

strSQL = strSQL & \";\"

Dim RS
Set RS=DBconn.Execute(strSQL)

if (RS.BOF or RS.EOF) Then
    response.Write \"<tr><td valign=\'top\'>Søgningen gav intet resultat, prøv igen</td></tr>\"

else
    Response.write \"<tr><td>Søgningen gav følgende resultat:</td></tr>\"

    Do while not RS.EOF
    Response.write\"<tr><td valign=\'top\'><A HREF=\'mereInfo.asp?id=\" & RS(\"fieldID\") & \"\' target=\'main\' >\" &_
    RS(\"field1\") & \"</A>&nbsp;&nbsp;(<FONT SIZE=\'1px\'>\" & RS(\"field2\") &_
    \"</FONT>)</td></tr>\"

    RS.Movenext
    Loop
End if
%>
</table>
</body>
</html>

<!--#INCLUDE FILE=\"/DBconn_close.asp\"-->

I dette tilfælde ligger DBconn_open og DBconn_close i samme mappe som udfører scriptsene.

ad 3)

<%
    dim strConnect, DBconn

    strConnect = \"Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};\" &_
    \"dbq=\"&Server.MapPath(\"dinDatabase.mdb\")

    set DBconn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")

    DBconn.open strConnect

%>

ad 4)

<%
    DBconn.close
    set DBconn = nothing
%>
Avatar billede gittemejlhede Nybegynder
14. september 2001 - 15:56 #2
Hej igen.
Jeg opdagede lige en fejl i ad 2) Der er en / foran DBconn_close. Den skal slettes!
God fornøjelse!
Avatar billede thomashansen Nybegynder
15. september 2001 - 19:10 #3
Jeg er helt nybegynder så jeg må nok lige have uddybet ovenstående
Avatar billede gittemejlhede Nybegynder
17. september 2001 - 08:55 #4
Det er meget svært og tidskrævende at uddybe ovenstående, når jeg ikke ved hvad du er i tvivl om. Kan du programmere i html?, for hvis du ikke kan det har du ikke en chance for at tyde koderne.
Det, der ståer imellem <%  %> er vb-script-kode, som bruges til at programmere i ASP, som er måden hvorpå man kan få kontakt til databasen. Men, vær mere specifik.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
18. september 2001 - 09:21 #5
OK, jeg er nybegynder i både Access og HTML så det kan godt være, jeg skal hjem og læse...
Sagen er den, at den hjemmeside jeg gerne vil lave kræver en form for søgefunktion da den skal indeholde mange oplysninger. Jeg har oplysningerne i en nyoprettet Access database (Access97).
Jeg kan muligvis løse problemet ved, at lave rapportudtræk som HTML-filer. Søgningen bliver dog ikke så flexibel som jeg havde tænkt mig.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
14. september 2003 - 10:24 #6
Jeg lukker og slukker