Avatar billede fireworld Nybegynder
13. september 2001 - 20:29 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

replace???

Hvordan laver man i en SQL så den replacer noget før den skriver det ud?

f.eks jeg har et row og nå den løber det igennem skal den bytte A ud med E hvordan det?

har kigget lidt på

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_ra-rz_76lh.asp
Avatar billede struds Nybegynder
13. september 2001 - 20:30 #1
Vil du \"update\" databasen, eller kun formatere output?

Hvis det er output du vil formatere, skal du have fat i nogle streng-manipulerings funktioner (afhænger af hvilken database du bruger)
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
13. september 2001 - 20:31 #2
Du kan ikke (så vidt jeg ved) gøre det i din sql, du skal høre den i dit recordset.

Hvis dit recordset hedder rs gør det sådan:

<%=Replace(rs(\"ditfelt_i_db\"),\"A\",\"E\")%>
Avatar billede fireworld Nybegynder
13. september 2001 - 20:33 #3
får denne error

Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0414)
Cannot use parentheses when calling a Sub
/system/chat.asp, line 33, column 30
Replace(rs(\"c_txt\"),\"m\",\"test\")
-----------------------------^
Avatar billede fireworld Nybegynder
13. september 2001 - 20:34 #4
sql = \"select c_txt from chat_txt where c_to=\'1\' or c_to=\'0\' order by id DESC limit 20\"
set c_sql = aspconn.execute(sql)
Replace(c_sql(\"c_txt\"),\"m\",\"pik\")
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
13. september 2001 - 20:36 #5
Er de 3 linier en del af en sub du har lavet ?
Avatar billede fireworld Nybegynder
13. september 2001 - 20:39 #6
nope
Avatar billede horsmark Nybegynder
13. september 2001 - 21:32 #7
kan du ikke blot lave en select inde i replacen (har lige set ms eksemplet)

SELECT REPLACE((SELECT mitFelt From tblChat WHERE id=et-eller-andet), \"A\", \"E\")

?

<mvh>Onkel HorsMark</mvh>
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 11:51 #8
Således min ven.

<%
do while not (rs.eof or rs.bof)
  strTemp = rs(\"c_txt\")
  str Temp = Replace(strTemp,\"m\",\"test\")
  response.write strTemp
  rs.movenext
loop
%>

mvh Kenneth Nielsen
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 11:54 #9
dr-kermit >> jowjow :-) det kan jo sagtens ordnes via asprecordsettet men problemet er vel at gøre det i ren SQL, det er vel det fireworld leder efter eller?
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 11:54 #10
Hvis det er ren sql du vil lave så gør du sådanne i din sql sætning.

strSQL = \"SELECT REPLACE(c_text, \'m\', \'test\') FROM T_TABEL)

Dette virker ihvertfald på en SQL server, er ikke klar over om det virker på en Access base.

MVH Kenneth Nielsen
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 12:01 #11
Den sidste parantes skal lige slettes. ;o) sorry

strSQL = \"SELECT REPLACE(c_text, \'m\', \'test\') FROM T_TABEL\"
Avatar billede fireworld Nybegynder
14. september 2001 - 15:00 #12
hva der så galt her?

sql = \"select REPLACE(c_txt,\'m\', \'test\'),c_to,c_from,c_dato,c_fromname from chat_txt where c_to=\" & Session(\"uid\") & \" or c_to=\'0\' or c_from=\" & Session(\"uid\") & \" order by id DESC limit 20\"
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 15:03 #13
hvad er den korrekte fejlmeddelelse? (asp fejl)

prøv lige dette mens du giver fejlen til os:
sql = \"select REPLACE(c_txt,\'m\', \'test\'),c_to,c_from,c_dato,c_fromname from chat_txt where (c_to=\'\" & Session(\"uid\") & \"\' or c_to=\'0\' or c_from=\'\" & Session(\"uid\") & \"\') order by id DESC limit 20\"
Avatar billede fireworld Nybegynder
14. september 2001 - 15:19 #14
Error Type:
ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.
/system/chat.asp, line 44

i den linie er

response.write \"Fra: \" & c_sql(\"c_fromname\") & \" : \" & c_sql(\"c_txt\") & \"<br>\"
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 15:27 #15
skal se sådan her ud:

sql = \"select REPLACE(c_txt,\'m\', \'test\') as TXT ,c_to,c_from,c_dato,c_fromname from chat_txt where c_to=\" & Session(\"uid\") & \" or c_to=\'0\' or c_from=\" & Session(\"uid\") & \" order by id DESC limit 20\"

response.write \"Fra: \" & c_sql(\"c_fromname\") & \" : \" & c_sql(\"TXT\") & \"<br>\"

MVH Kenneth Nielsen
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 15:28 #16
Det du skal lægge mærke til er  :

select REPLACE(c_txt,\'m\', \'test\') as TXT, etc etc

og

c_sql(\"TXT\")

Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 15:30 #17
sql=\"select REPLACE(c_txt,\'m\', \'test\') AS c_txt, \" &_
    \"c_to AS c_to, \" &_
    \"c_from AS c_from, \" &_
    \"c_dato AS c_dato, \" &_
    \"c_fromname AS c_fromname \" &_
    \"FROM chat_txt WHERE (c_to=\'\" & Session(\"uid\") & \"\' OR c_to=\'0\' OR c_from=\'\" & Session(\"uid\") & \"\') \" &_
    \"ORDER BY id DESC LIMIT 20\"
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 15:30 #18
argh pis *GG* for langsom ;-)
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 15:32 #19
Horsmark:

du behøver ikke at skrive \"c_to as c_to\" etc etc, kun den du manipulere med.

Mvh Kenneth Nielsen
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 15:34 #20
oki jeg blev nemmerlig lige i tvivl eftersom han ikke har en \'SELECT * blabla\'  med... så det var bare for en sikkerheds uskyld *G*

Avatar billede fireworld Nybegynder
14. september 2001 - 15:34 #21
takker alle for hjælpen
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
14. september 2001 - 15:39 #22
;o)

så bliver der vel delt point ud nu

Kenneth Nielsen
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. september 2001 - 15:42 #23
så lidt... anytime 8-D
Avatar billede fireworld Nybegynder
14. september 2001 - 15:49 #24
hmmmm det havde jeg sq da gjort.... mystisk *GG* prøver igen