Avatar billede ripley Nybegynder
01. februar 2000 - 12:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stylesheets forskellig tekst i tables

Jeg har en "header.html", der inkluderes i mine andre html-sider. I denne header har jeg en lang smøre med <style></style>, hvor der er angivet forskellige farver, baggrund, skrifttyper osv.
Jeg har så en hel del tabeller rundt omkring på de forskellige sider - og i disse tabeller har jeg 3 forskellige skriftsstørrelser. Indtil videre har jeg bare klaret det med <font size=..></font> osv. rundt om det forskellige tekst i <TD>´erne.

Mit spørgsmål er nu, om dog ikke man kan flytte angivelse i font-størrelsen op i min <style> - således, at jeg med ét slag kan ændre i denne header og dermed ændre skriftstørrelse overalt i ét hug.

Det duer ikke med

TD {
  font-size : 12pt;
}
- For så slår det jo igennem i alle <TD> - og det skal jo netop kunne veksle.
Jeg har også prøvet at definere en H1, H2 og H3, f.eks.:

H2 {
font-size : 12pt;
}
- som jeg så kunne bruge - men H1, H2 og H3 skaber en hel del irriterende afstand og især i Netscape ser det ikke pænt ud.
Jeg mangler altså et eller andet tag, jeg kan definere i mit stylesheet - som jeg så kan udskifte f.eks. <font size="12pt"></FONT> med.

Det er vigtigt, at det virker både i Netscape og IE - men kun i nyeste versioner...
Avatar billede knogle Nybegynder
01. februar 2000 - 12:32 #1
td1 {
font-size: 12pt; color: red;
}
td2 {
font-size: 12pt; color: blue;
}
td3 {
font-size: 12pt; color: green;
}

derefter:

<td class="td1" blah blah..>Type 1</td>
<td class="td2" blah blah..>Type 2</td>
<td class="td3" blah blah..>Type 3</td>

.. det skulle virke, prøv at lege med det :)
Avatar billede knogle Nybegynder
01. februar 2000 - 12:33 #2
hov, det var jo egentligt et svar ;)
Avatar billede theartist Nybegynder
01. februar 2000 - 13:12 #3
du kan også span'ne nogle forskellige class i dit stylesheet og kalde dem med <span class="table1">inhold i table 1 </span>

og i dit stylesheet skal det så hedde

.table1 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt; font-weight: normal; color: #FFFFFF } eller noget andet...

--:TheArtist:--
Avatar billede theartist Nybegynder
01. februar 2000 - 13:13 #4
inhold = indhold
Avatar billede nep Nybegynder
01. februar 2000 - 13:55 #5
...sorry but kknogle has forgotten the dots in the style declaration...
...You can do like this...
<style>
  .small{font-size:  10pt; color: #ff0000}
  .normal{font-size: 12pt; color: #00ff00}
  .big{font-size:    14pt; color: #0000ff}
</style>
<table>
  <tr>
      <td class=small>red  10pt</td>
      <td class=normal>blue 12pt</td>
      <td class=big>green  14pt</td>
  </tr>
  <tr>
      <td colspan=3 align=center>or</td>
  </tr>
  <tr>
      <td><span class=small>red  10pt</span></td>
      <td><span class=normal>blue 12pt</span></td>
      <td><span class=big>green  14pt</span></td>
  </tr>
  <tr>
      <td colspan=3 align=center>or</td>
  </tr>
  <tr>
      <td colspan=3>
        <span class=small>red  10pt</span>
        <span class=normal>blue 12pt</span>
        <span class=big>green  14pt</span>
      </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede ripley Nybegynder
02. februar 2000 - 10:13 #6
Nu har jeg spekuleret lidt over det med de points - Knogle bragte mig på rette vej og jeg fandt selv ud af, at der manglede et punktum foran - det åbnede en hel ny verden og løste nogle andre af mine problemer. Dermed var min dag reddet og jeg var vildt glad. Derfor får han point´ene - men tak alligevel til jer andre! :-) Havde jeg ikke fundet ud af det med det punktum før jeg så jeres indlæg, så havde en af jer andre fået pointene.
Avatar billede knogle Nybegynder
02. februar 2000 - 10:17 #7
Virkede det så? :)
Avatar billede ripley Nybegynder
02. februar 2000 - 10:42 #8
Ja, gu´ virkede det. Jeg spekulerede over at bruge en .tr i stedet for, så jeg kunne spare en masse "class="td2", men det ville Netscape ikke gå med til.

Jeg kan bare ikke få tekstfarven til at ændre sig - hverken i Netscape eller IE.
Altså, "color" har ingen effekt i:
td1 {
font-size: 12pt; color: red;
}
Heller ikke font-color...Det må der være en eller anden løsning på!

Avatar billede knogle Nybegynder
02. februar 2000 - 11:58 #9
Hvis du laver en .tr { blah }
så mener jeg ikke punktum'et skal være med.. prøv at fjerne det.