Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 20:29 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Lidt Matematik A

hej folkz,
Jeg har lige brug for et par kloge matematik hoveder her.

Opgaven lyder som følger:

For hvilke værdier af t står vektorerne:

              ( 2t-1 )                        (3-t)
vektor a  =  (t*+t+3)    OG  Vektor b    =  ( 2 )

vinkelret på hinanden?

Det var så opgaven. * = i anden. Til oplysning står vektor a vinkelret på vektor b, når vektor a gange tværvektor b = 0. Tværvektor b = ( -2 )
                                ( 3-t)

håber i kan hjælpe lidt.
Hvis i mener at det vil tage længere tid, skal jeg nok afsætte flere poeng, hvis det bare er det der skal til.

\'vuf
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 20:31 #1
a=
(2t-1  )
(t*+t+3)

b=
(3-t)
( 2 )
Avatar billede prof2 Nybegynder
12. september 2001 - 20:49 #2
Hvad er en vektor ?
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 20:53 #3
hvaaøøhh skal jeg til at forklare dig det? Så tror jeg vidst ikke du kan løse det.
btw. : en streg, linie fra et punkt til et andet.
Avatar billede krusnof Nybegynder
12. september 2001 - 21:02 #4
Jeg ved at AxC=-1 for at de står vinkelret på hinanden!! Så du må udregne en værdi således at de to tal ganget hinanden giver -1

Krusnof
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 21:16 #5
Således ikke sandt ...
[ http://repsac.whitehat.dk/mat.jpg ]

² = Alt+0178 ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 21:20 #6
=>krusnof: nope ... to vektorer ganget sammen der giver nul er vilkeltrette på hinanden, eller generelt:

(a og b er ikke nul-vektoren og v er viklen mellem vektor a og vektor b)
a * b = |a|*|b|*cos(v)

cos([pi]/2) = 0 (radian)
cos(90°) = 0 (grader)

... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 21:26 #7
hehe ... fjern selv overflødige bogstaver ... :)
(vinkelrette og nul-vektorer ... :))

° = Alt+0176
[pi] = ??? - er der nogen der kan det?
Avatar billede jokn Nybegynder
12. september 2001 - 21:34 #8
spørger du hvad pi er?

pi = 3.14
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 21:58 #9
vildt svar jokn
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:23 #10
=>jokn: Nisse! 3,14159265359 (det var det jeg kunne huske i hovedet)
Ved du hvordan man laver tegnet pi? - det var det jeg spurgte om!
Nej nej ... man slynger om sig med vektorregning og trigonometri, men aner intet om hvad pi er ... virker en kende usansynligt efter min mening.

=>vuffe: forstår du?
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 22:29 #11
hvad er det lige jeg skal forstå? formler har jeg sq nok af, men har brug for at vide hvordan man regner denne her satan ud.
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:32 #12
Jeg kan ikke finde pi-tegnet ... :-/
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 22:34 #13
du skal overhovedet ikke bruge Pi i denne sammenhæng, det ved jeg.
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:35 #14
Hmmm ... har du ikke set mit link???
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:36 #15
du skulle måske se det i sammenhængen! ... så ville du nok forstå hvorfor jeg kommer ind på pi (eller nærmere pi/2) ...
Avatar billede vuffe Nybegynder
12. september 2001 - 22:46 #16
jow nu har jeg set dit link, men man skal jo have tværvektoren til b, ska man ik?
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:50 #17
π - men vi kan jo ikke bruge html her på eksperten ...
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:54 #18
Hvis to vektorers skalarprodukt giver nul er de to vektorer vinkelrette på hinanden. Eller sagt på en anden måde determinanten taget på vektor a og vektor b er det samme som de to længder ganget sammen da sin(pi/2)=1
Eller på endnu en måde:
to vektorers skalarprodukt er lig med længden af vektor a gange længden af vektor b gange cosinus til vinklen mellem vektor a og vektor b, men da cos(pi/2)=0 giver vektor a og vektor b\'s skalarprodukt nul. Dermed er de vinkelrette ...
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:56 #19
Tag lige din formelsamling frem og slå op på den rigtige side (side 8+9 i min) ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:57 #20
Men hvis du ikke har 3-årrigt a-niveau så ved jeg sq ikke rigtigt hvilken side det er på ... find noget om vektorer og hvordan skalarproduktet defineres ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:59 #21
π lidt fusk, men nu kan den da C&P\'es ... ;)
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 22:59 #22
øvsus bøvsus! - havde lige hapset det fra
[ http://www.html.dk/dokumentation/tegn/greek.asp ]
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 23:00 #23
pi findes tilsyneladende ikke i verdana ... :(
Avatar billede repsac Nybegynder
12. september 2001 - 23:03 #24
Hmmm ... well ... så går jeg da også i seng ...
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 11:53 #25
repsac, jeg tror du har løst problemet. når vektor a gange vektor b er nul er de vinkelrette på hinanden. problemet var bare at jeg havde forestillet mig at de var vinkelrette, når vektor b gange tværvektor a = 0. Men det var jo så en fejl fra min side. Så har du jo regnet rigtig.
Tak for svarene!

Jeg har dog også lige en smule andet der driller... jeg poster det lige når jeg kommer hjem fra skole.
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 19:21 #26
repsac, så er der lidt mere at tygge på: kan du ikke lige regne disse tre stykker ud (du skal nok få xtra poeng hvis det er det der skal til):

vektor A=
(2)
(0)

vektor B=
(4)
(5)

vektro C=
(0)
(3)

Bestem:
1. (A*B*)*C
2.  A*(B*C)
3.  A*(B+C)

på forhånd tak for hjælpen - der skal svares i aften, da det skal afleveres i morgen. Håber du gider lidt endnu.
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 19:21 #27
* betyder selvfølgelig \"gange\"
Avatar billede repsac Nybegynder
13. september 2001 - 19:32 #28
Hmmm kender du ikke at gange vektorer sammen?

vektor*vektor = tal
tal*vektor = vektor

[ http://repsac.whitehat.dk/mat2.jpg ] - så kan du vist selv regne resten.
Avatar billede repsac Nybegynder
13. september 2001 - 22:01 #29
Hmmm ... er du helt fortabt eller ... ?
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:08 #30
det hedder ikke gange men prikke!!!!!!
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:10 #31
hvis de andre kloge hoveder ikke har løst dit problem, så skal du i princippet bare løse to ligninger med to ubekendte. Rent folkeskolestof....
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:16 #32
vil mene t=1/3. har jeg ret? Kan give dig løsningsforslaget...
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:19 #33
repsac> jow tak, den er hjemme nu. vi har bare lige lært en helvedes masse nye formler på det sidste, så det hele myldrer lidt rundt inde i knolden på mig. Men mange tak for hjælpen ska du sq ha Carsten - osse sønderjyje.
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:20 #34
(2t-1;t^2+t+3)*(3-t;2)=0

6t-2t^2-3+t+2t^2+2t+6=0

6t-3+t+2t+6=0

9t+3=0  => t=-1/3    (ups, fejl før. glemte minuset)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:23 #35
afvist?????? Har jeg da ikke ret?
Avatar billede repsac Nybegynder
13. september 2001 - 22:25 #36
=>fisherprice: jo det har du, men det er da godt og vel et døgn siden jeg løste hans opgave ...
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:25 #37
sorry fisherprice, havde ikke set dit sidste bud.
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:26 #38
og i bund og grund er det jo det samme som repsac skrev i starten
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:28 #39
kan ikke se repsac´s løsning. desuden kalder han det gange og ikke prikke, så han hænger lidt i bremsen
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:30 #40
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:34 #41
måske, men muligvis det stadig er -1/3 og ikke +1/3. En dum fejl, men desværre ikke korrekt. LAvede den også selv først, men rettede den trodsalt!!!
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:35 #42
ja okay, men jeg kunne jo ikke regne den slags opgaver før jeg fandt denne side
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:36 #43
i øvrigt repsac, min lærer i bær siger at folk med grim håndskrift o dårlig orden som regel er tegn på man har styr på tingene (altså de teoretiske). En kompliment
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:47 #44
jeg tror og¨så han har skrevet det på computer...sååhh det er vidst helt godt kalret
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:51 #45
nu du siger det (-: Hvis det er, så kan du sende andre spørgsmål til min email, så skal du nok få hjælp, hvis jeg kan.... Har selv bestået HTX og har der haft mat A. Går nu på teknikum og har stadig mat. gider bare ikke oplyse min mail har, men hvis du vil have den finder vi ud af noget, f.eks. kan du få et icq nummer som du kan sende den til
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:54 #46
det lyder sq da dejligt fisherprice, rart med folk der vil gøre noget for andre.
Mit ICQ:129215445
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2001 - 22:57 #47
men det er jo ikke sikkert at jeg lige støder på noget for nylig, for jeg er ellers rimlig skrap til MAT, men det er altid rart lige at have nogen der ved noget om det.
Avatar billede repsac Nybegynder
14. september 2001 - 23:51 #48
=>fisherprice: Det er faktisk fantastisk svært at skrive i paint ... specielt taget i betragtning at jeg fornylig er begyndt at veksle mellem højre og venstre hånd (for at \"fordele\" musearmen) ... Læs at jeg skrev det med venstre ... ;)

Jeg mener selv jeg har en rimelig håndskrift! - men tilgengæld har jeg også styr på hvad jeg laver ... :)

Man ganger to vektorer sammen ... man tager deres skalarPRODUKT da facit er et skalar ...
Et produkt er en resultat af en multiplikation (gange). Jeg forstår ikke hvorfor du vil kalde det \"prikke\" frem for \"gange\" ...
Avatar billede repsac Nybegynder
14. september 2001 - 23:53 #49
en resultat ... man skulle måske overveje at blive språvli\' får ad lare nået dansg ... ;o)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
17. september 2001 - 07:33 #50
det hedder at prikke, for i principet ganger du jo ikke kun! Du kan jo altid kikke i din formelsamling! Det korrekte er at ved at prikke to vektorer får man et skalar, som er en talstørrelse! Hvor går du i skole? Kan ikke være ret meget mere end folkeskolen. Lige begyndt på vektorer? Nå, hvad skidt du lærer det jo nok engnag!

Det hedder nu en resultat der hvor jeg kommer fra, at det af resten af Danmark så har en anden opfattelse, kan jeg jo så bare grunde over....
Avatar billede repsac Nybegynder
17. september 2001 - 17:55 #51
Resultaten ... *LOL*

Jeg har lige haft min formelsamling åben for første gang i dette skoleår. Jeg kan ikke finde et eneste sted hvor der står \"prikke\".
Det eneste jeg kan finde er i 2.g bogen under skalarprodukt, der står:
\"Definition. Ved skalarprodukt (prikprodukt) af vektorerne ...\"

Min lærer siger altid gange - faktisk har jeg aldrig hørt \"at prikke\" før ...

Mest logisk ville det dog være at kalde det gange mener jeg da man kalder resultatet for et skalarprodukt. Da et produkt er resultatet af en multiplikation (som i menneskesprog hedder gange) ville det da være indlysende at kalde det gange.

Jeg kan godt se iden med at kalde det for prikke da det så muligvis er nemmere at huske forskellen mellem at gange to skalare størrelser sammen og to vektorer.
Hvad vil du så kalde at gange et skalar med en vektor?

Nej jeg er ikke lige begyndt på vektorer. Det er 2.g-stof ... faktisk er vi også ved at være færdige med vektorfunktioner ... :)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
17. september 2001 - 21:17 #52
tjah hvis du ganger en skalar (et tal) på en vektor så ganger du, men hvis du ganger to vektorer så prikker du. prikprodukt fortæller da også lidt derom. Har du heller ikke set at prikket mellem to vektorer så er denne større end gange tegnet.
Avatar billede repsac Nybegynder
17. september 2001 - 21:29 #53
Det er i hvert fald 100% umuligt at se i både min formelsamling, mine mat.bøger og mine fysikbøger ...

Hvad laver du siden du ved sådanne spidsfindige ting?
Avatar billede fisherprice Nybegynder
17. september 2001 - 21:33 #54
ikke noget specielt. Ved det fra HTX. Fik altid at vide at det ikke hedder gange men prikke. I principet gør man det samme, men ved at sige prikke ved man at der er tale om vektorer og ikke tal!
Avatar billede fisherprice Nybegynder
17. september 2001 - 21:35 #55
har desuden lige spurgt min kammerat og han siger det samme.....
Avatar billede repsac Nybegynder
17. september 2001 - 22:04 #56
Og hvis jeg spørger alle i min klasse så holder de med mig, og min far er stærkere end din! *LOL*
Rolig nu ikke ... :)

Jeg argumenterer somend bare for min måde at udtrykke det på. Faktisk mener jeg selv at argumentet holder ... ellers havde jeg nok ikke argumenteret for det ... :)
Jeg går så på gym. 3.g (2-årrigt højniveau eller hva\' fa\'en det nu end hedder). Vi har aldrig fået andet at vide end at det hedder \"gange\", men jeg bøjer mig i støvet ... jeg skal gerne spørge min mat.lærer ad i morgen hvis jeg da lige kan finde ham (han underviser også på uni. så han har ikke ret mange timer på gym.) da jeg ikke har mat. om tirsdagen ... :)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
17. september 2001 - 22:07 #57
du kender ikke min far..... Spørg du bare din lærer
Avatar billede repsac Nybegynder
17. september 2001 - 22:12 #58
Kom bare an!!! *ROFL*
Det vil jeg såmend gøre ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
18. september 2001 - 21:24 #59
Fandt ham aldrig, men jeg skal have mat. i morgen ... :)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
19. september 2001 - 13:41 #60
nå, men jeg har spurgt gud og hver mand, de gir mig ret. Desuden har jeg snakket med min lærer i dag, og han siger det samme. Har du heller ikke hørt om at krydse to vektorer?
Avatar billede repsac Nybegynder
20. september 2001 - 20:19 #61
Hwups ... glemte at skrive i går - sorry!

Og alle jeg har spurgt ad giver mig ret ... ;)

Citat Thomas Broue Jensen (mit mat.lærer): \'Prikprodukt, ja - det er bare et \"kælenavn\"\'

Han har bare aldrig nævt det for os, derfor ... :)

Men jeg vil stadig mene at det er mest logisk at kalde det \"gange\" da resultatet er et produkt, som ved en multiplikation ... :)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
20. september 2001 - 22:22 #62
ja, men hvad du mener er vel ikke så relevant.... hvis hele den matematiske verden har en anden definition så hjælper det jo bare ikke så meget. Hvad mener du i øvrigt med \'Prikprodukt, ja - det er bare et \"kælenavn\"\'
Avatar billede repsac Nybegynder
21. september 2001 - 00:03 #63
Min sofistikerede matematiklærer udtalte sætningen. Jeg mener ikke noget med det andet end at min matematiklærer mener at det kan hedde begge dele ... :)
Måske er det ikke hele den matematiske verden der bruger det i og med at det ikke står i nogle af mine bøger (andet at \"prikprodukt\" nævnes), hverken lærebøger eller formelsamlingen ...
Deslige er jeg ude af stand til at se forskellen på et \"gange\" og en \"prik\" ... men ok ... vi fra den sorte del af sønderjylland har tilsyneladende fået specieltlavede bøger der fupper os så vi når vi kommer ud i den \"rigtige\" verden ikke kan bruge en pind af hvad vi har lært ... ;o) - bare for sjov ... :)

Nu er jeg jo ikke andet end gym.elev så jeg ved derfor ikke alskens ting, men jeg siger blot hvad jeg har lært ... og så hvad jeg umiddelbart finder mest logisk ... :)
Avatar billede fisherprice Nybegynder
21. september 2001 - 14:04 #64
jeg kan ikke sige andet end at jeg altid har hørt: Det hedder ikke gange, men prikke. Desuden siger min mat lærer at det hedder prikke!!! Og min gamle mat lærer sagde det samme. Og alle jeg nu går i klasse med, der kommer fra hele landet, siger det hedder prikke, også dem fra Sønderjylland!!!!

Men nu er denne diskussion også ved at løbe ud i sandet. Jeg fastholder dog at det hedder prikke, men nu må du jo se til eksamen, hvis du skal til den slagsi mundtlig mat!
Avatar billede repsac Nybegynder
22. september 2001 - 00:11 #65
Hihi ... Jeg skal love får at man ikke sparer på udråbstegnene :)
Jeg kan kun vidderebringe hvad jeg har lært.
Ud over det mener jeg det mest logiske ville være at kalde det gange, men whatever. Bare vi mener det samme og gør det rigtigt :)

Sæføli\' ska\' jeg da op i mundtlig mat. - også selvom jeg er fra sønderjylland ... ;o)