Avatar billede heroine Nybegynder
11. september 2001 - 18:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan findes og mountes hdds i Red Hat 7.1

Jeg har netop installeret Red Hat Linux på min maskine.
Samtidig kører jeg win2k.
Jeg ønsker at kunne accesse mine fat32 drev i Linux.
Jeg kender til kommandoen mount, men hvordan får jeg en oversigt over hvilke drev jeg har til rådighed, og hvordan lyder kommandoen helt præcist?
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 19:47 #1
Avatar billede cuddles Nybegynder
11. september 2001 - 21:12 #2
fdisk -l /dev/hda

til den sekundære hd:

fdisk -l /dev/hdb

eller, hvis det er SCSI:

fdisk -l /dev/sda

og så videre dernedad i alfabetet for flere diske. Husk på, at der er forskel på om det er primære partitioner eller extended partitioner (primære ligger generelt i området 1-3, f.eks. hda1, extended ligger så vidt jeg husker omkr. 5 og opefter f.eks. hda5).
Avatar billede agony Nybegynder
12. september 2001 - 14:13 #3
Efter du har brugt fdisk til at få et overblik over hvilke partitioner du vil have mountet, kan du med fordel indsætte disse i /etc/fstab filen, så de automatisk bliver mountet når linux booter.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
12. september 2001 - 15:46 #4
mmm... lad være med at gøre som \"aogny\" siger, fordi så har alle brugere jo også adgang til dine \"vfat\" dreve! - og sådan skulle det jo helt ikke være... *eller hvad*...
Avatar billede harpocrates Nybegynder
12. september 2001 - 15:46 #5
wops...  aogny = agony
Avatar billede struds Nybegynder
12. september 2001 - 21:22 #6
harpocrates: Kan ikke se logikken i din kommentar.
Når partitionen er mountet kan alle aligevel se den!
Avatar billede agony Nybegynder
12. september 2001 - 22:32 #7
hvorfor skal mit nick i \" \" ????
Avatar billede langbein Nybegynder
13. september 2001 - 17:59 #8
Tror ikke at det uten videre lar seg gjøre å mounte fat32 partisjoner i Linux. Mulig det finnes ekstra \"ikke standard\" rpm\'s som kan gjøre dette mulig. Det skal da i hvert fall finnes rpm\'s som gjør det mulig å lese dos disketter. Det finnes også Linux som kjører på Fat 32 (Slackware, ikke særlig bra i fat32 utgave).
Kan det forrseten være at jeg tar feil mht lesing (?) ... Man kan jo opprette Fat32 partisjoner i disk druid (??), skal man ikke da også kunne lese dem (??). Noen som har prøvd ? Dersom man kan mounte, kan man ikke da bruke chmod for å sette rettigheter / gjøre usynlig ??
Avatar billede langbein Nybegynder
13. september 2001 - 22:44 #9
Hjelper dette ? (Fra Red Hat FAQ):

4.2. How Do I Access Files on My DOS Partition or Floppy?
Use the DOS file system, type, for example:

  $ mkdir /dos
  $ mount -t msdos -o conv=text,umask=022,uid=100,gid=100 /dev/hda3 /dos

If it\'s a floppy, don\'t forget to umount it before ejecting it!

You can use the conv=text/binary/auto, umask=nnn, uid=nnn, and gid=nnn options to control the automatic line-ending conversion, permissions and ownerships of the files in the DOS file system as they appear under Linux. If you mount your DOS file system by putting it in your /etc/fstab, you can record the options (comma-separated) there, instead of defaults.

Alternatively, you can use mtools, available in both binary and source form on the FTP sites. (``Where Can I Get Linux Material by FTP?\'\')

A kernel patch (known as the fd-patches) is available which allows floppies with nonstandard numbers of tracks and/or sectors to be used; this patch is included in the 1.1 alpha testing kernel series.

Avatar billede langbein Nybegynder
13. september 2001 - 22:47 #10
Litt mere:

4.1. Can Linux Share My Disk with DOS? OS/2? 386BSD? Win95?
Yes. Linux uses the standard MS-DOS partitioning scheme, so it can share your disk with other operating systems.

Linux has loadable kernel modules for (presumably) all versions of Microsoft FAT and VFAT file systems, including Windows 2000 and WindowsMe. In a correctly configured system, they should load automatically when the partitions are mounted.

Note, however, that many other operating systems may not be exactly compatible. DOS\'s FDISK.EXE and FORMAT.EXE, for example, can overwrite data in a Linux partition, because they sometimes incorrectly use partition data from the partition\'s boot sector rather than the partition table.

In order to prevent programs from doing this, it is a good idea to zero out—under Linux—the start of a partition you created, before you use MS-DOS—or whatever—to format it. Type:

  $ dd if=/dev/zero of=/dev/hdXY bs=512 count=1

where hdXY is the relevant partition; e.g., /dev/hda1 for the first partition of the first (IDE) disk.

Linux can read and write the files on your DOS and OS/2 FAT partitions and floppies using either the DOS file system type built into the kernel or mtools. There is kernel support for the VFAT file system used by Windows 9x and Windows NT.

There is reportedly a GPL\'d OS/2 device driver that will read and write Linux ext2 partitions.

For information about FAT32 partition support, see http://bmrc.berkeley.edu/people/chaffee/fat32.html.

See, (``What Software Does Linux Support?\'\') for details and status of the emulators for DOS, MS Windows, and System V programs.

See also, \"Can Linux access Amiga file systems? \", \"Can Linux access Macintosh file systems? \", \"Can Linux access BSD, SysV, etc., UFS? \", and \"Can Linux access SMB file systems? \"

There are said to be NTFS drivers under development, which should support compression as a standard feature.

Avatar billede cuddles Nybegynder
13. september 2001 - 22:56 #11
Jeebers!
Det var ikke for at få info om mount kommandoen, men et spørgsmål om at få fat i partitionerne.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. september 2001 - 12:03 #12
Man får vel sannsynligvis fat i fat partisjonene ved å mounte dem .. Har så langt ikke gjort dette i praksis (Med fat32 på hd). Skal legge beskjed dersom jeg får tid til å teste dette. (Interessant.)
Avatar billede cuddles Nybegynder
14. september 2001 - 14:05 #13
Jeg plejer at mounte fat32 partitioner med eks:

mount -t vfat -o nonumtails /dev/hda5 /C-drev
Avatar billede langbein Nybegynder
14. september 2001 - 15:58 #14
meget interessant. Da blir vel spørsmålet å vite om det dreier seg om hda1, hda2, hda3, osv ?
Kanskje man kan kjøre diskdruid et stykke på vei for å sjekke og se og så la være å skrive ny partisjon. Eller er det best å bare prøve seg fram ?
Avatar billede langbein Nybegynder
14. september 2001 - 16:02 #15
Ditt spørsmål: Få fatt i fatt partisjonene .. er det dette det dreier seg om .. ? Kanskje er jeg lit treg til å fatte ..
Avatar billede heroine Nybegynder
16. september 2001 - 21:53 #16
Ville bare gerne vide hvordan jeg kunne se hvilke hdx en partition havde, og hvordan jeg derefter mountede dem (FAT32) i Linux.
Men jeg tror Cuddles har dækket det ret godt ind.
Tak