Avatar billede smackers Nybegynder
10. september 2001 - 17:09 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

simpel tekst-indsamler

Hejsa,

Jeg forsøger at lave en simpel form hvor brugeren indtaster sit brugernavn, kodeord og mobilnummer. Disse data skal lagres i en simpel tekstfil på webserveren, som jeg senere kan merge med en database.

Kan det lade sig gøre med ASP? (og hvordan??)

Mvh smackers

ps. jeg er ganske ny i ASP, så jo mere udførligt jo bedre <:)
Avatar billede sone Nybegynder
10. september 2001 - 17:14 #1
...hvorfor indsætter du ikke bare direkte i databasen?
Avatar billede smackers Nybegynder
10. september 2001 - 17:15 #2
godt spørgsmål!
jeg har endnu ikke oprettet databasen, og har forresten ikke den fornødne viden (endnu)

//smackers
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2001 - 17:23 #3
det er mindst lige så let at lave en database og opdatere den, som at vedligeholde en text fil. Måske endda lettere med database.
Avatar billede smackers Nybegynder
10. september 2001 - 17:58 #4
OK - den æder jeg...

Hvor simpelt er det så? ;)
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2001 - 18:05 #5
Du skal havde defineret en database som indeholder en tabel.

Den tabel skal så indeholden nogle felter:
ID : autonummer
brugernavn : tekst
kodeore : tekst
mobilnummer : tekst

Du kan lave en access database.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2001 - 18:08 #6
Eks. på en form hvor data til ny bruger kan indtastets:

<html>
<head>
<title>Opret Ny Bruger</title>
</head>

<body>
<p>På denne side kan du oprette en ny bruger.</p>
<table border=1>
<form method=\"post\" action=\"gembruger.asp\">
  <tr><td>Bruger navn:</td><td><input name=\"brugernavn\"></td></tr>
  <tr><td>kodeord:</td><td><input name=\"kodeord\" ></td></tr>
  <tr><td>Mobil nummer:</td><td><input name=\"mobilnummer\" ></td></tr>
  <tr><td colspan=2 align=\"center\"><input type=\"submit\" value=\"Opret Bruger\" name=\"Action\"></td></tr>
</form>
</table>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2001 - 18:14 #7
Filen gembruger:

<% Response.Buffer = True %>
<html><head>
</head><body>
<%
\'connection string
path = Server.MapPath(\".\")
DataBase = \"DBQ=\"&path&\"\\FILNAVN.mdb;DefaultDir=\"&path&\";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}\"
Set myConn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
\'lav connection til database
myConn.Open (DataBase)
Set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")

\'Hent data fra indtastnings form
brugernavn = Request.Form(\"brugernavn\")
kodeord = Request.Form(\"kodeord\")
mobilnummer = Request.Form(\"mobilnummer\")

strSQL = \"INSERT INTO brugerinfo(brugernavn, kodeord, mobinummer) \"
strSQL = strSQL & \"VALUES (\'\" & brugernavn & \"\',\"
strSQL = strSQL & \" \'\" & kodeord & \"\',\"
strSQL = strSQL & \" \'\" & mobilnummer & \"\');\"

Response.Write strSQL
rs = myConn.Execute (strSQL)

myConn.Close
\' De to næste linier vil sende browseren tilbage til opret bruger.
\'Response.Clear
\'Response.Redirect(\"nybruger.asp\")
%>
</body>
</html>
Avatar billede tq Nybegynder
10. september 2001 - 22:20 #8
Af ren nysgerrighed (Jeg er gammel CF mand og relativ ny til ASP),

Eagleeye - Hvorfor laver du et recordset?
Har jeg overset noget eller ville man ikke spare et object ved at droppe følgende:

Set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")

og ændre følgende:

rs = myConn.Execute (strSQL)
til
myConn.Execute (strSQL)

TQ
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2001 - 22:25 #9
Det har du ret i. Tak.
Der er ingen grund til at lave et recordset i det tilfælde. :)
Avatar billede tq Nybegynder
10. september 2001 - 22:35 #10
Det er mig (og mit nyligt boostede ego) der takker ;)

I min indlæring har jeg haft problemer med at forstå mange ASP scripts og deres brug af (i mine øjne) unødvendige recordset objects, istedet for at bruge SQL til at udføre hvad man vil opnå.

Jeg er dog stadig ikke klar over hvad der bedst kan betale sig at benytte i visse tilfælde (jvf mit spm om effektiv recordtæller m.m.)

TQ
Avatar billede eagleeye Praktikant
11. september 2001 - 08:15 #11
Jeg er nu også mest til at lave tingene med SQL strings uden for meget brug af recordset (hehe næsten).

Jeg ved helle ikke hvad der er bedst, men ved INSERT eller UPDATE vil jeg gætte på SQL er hurtigere. Jeg har ingen tal/bevis/opserveringer der kan bevise det, jeg gætter.