Avatar billede 2xa Nybegynder
10. september 2001 - 16:59 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

XML ??

Er der nogen der på en \"ikke-nørdet\" måde kan fortællle mig hvad XML er? Hvad bruger man det til?
Jeg har ladet mig fortælle at det kan bruges i forbindelse med dokumenthåndtering - hvordan?
Avatar billede nute Nybegynder
10. september 2001 - 17:01 #1
dette website har en rimelig ok nybegynner tutorial:

http://www.kandu.dk/dk/kurser/xml/XML_Kursus.asp
/nute
Avatar billede kresten Nybegynder
10. september 2001 - 17:02 #2
XML bruges til at definere/opbygge en datastruktur som beskriver hvordan dine data hænger sammen.

Jo, den kan da godt bruges i forbindelse med dokumenthåndtering, men der er ikke nogen begrænsning på anvendelsesområde. Det er jo en måde at beskrive noget på.
Avatar billede zteven Nybegynder
10. september 2001 - 17:02 #3
xml benytter ikke faste tags ligesom html gør.
I html er tags\'ene fastlagt, eks. <html></html>
i xml bestemmer man selv:
<ost></ost>

Man kan bruge det sådan:
<menu>
<burger>
Big Mac
</burger>
<burger>
Litlle Mac
</burger>
</menu>

Zteven
Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 17:07 #4
<DOKUMENT>
<TITEL>Eventyret</TITEL>
<FORFATTER>H.C. Andersen</FORFATTER>
  <KAPITEL nr=1>
  <TEKST>Der var engang..</TEKST>
  </KAPITEL>
  <KAPITEL nr=2>
  <TEKST>...............</TEKST>
  </KAPITEL>
</DOKUMENT>

Sådan kan XML eksempelthvis bruges til at opbevare et dokument.
Man kan så med et XLS formatere og ligge styles på dokumentet.

XML kan ikke noget i sig selv, det bruges til at beskrive og opbevare data...der er alle de værktøjer til at behandle dataerne med der er interessante.
Avatar billede oleprds Nybegynder
10. september 2001 - 19:18 #5
Prøv her:

http://www.w3schools.com

:-)
ole
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
18. september 2001 - 18:34 #6
XML er en Datastruktur, som skal bygges op omkring fastsatte regler. Herved er det nemt at tilgå dataene i strukturen, fordi _alle_ er enige om hvordan en XML-struktur er bygget op!

Normalt er en struktur bygget op omkring en DTD (document type definenition), men dette er ikke strengt nødvendigt, dog er det meget fornuftigt at gøre. Dette sikre nemlig at data-typen er fastsat, og derved mindske at en forkert data-type kommer i strukturen.

www.w3c.org kan man læse om XML, og udviklingen inden for XML (og meget andet).

Eks:

<?xml version = \"1.0\" encoding=\"ISO8859-1\" ?>
  <!DOCTYPE bog-list [
    <!ELEMENT bog-list (bog)* >
    <!ELEMENT bog (navn, forfatter) >
    <!ELEMENT navn (#PCDATA)>
    <!ELEMENT forfatter (#PCDATA)>
    ]>
<bog-list>
<bog>
  <navn>Lille peder</navn>
  <forfatter>HC.Petersen</forfatter>
</bog>

<bog>
  <navn>Store peder</navn>
  <forfatter>HC.Assen</forfatter>
</bog>

</bog-list>