Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

XML som DB

Jeg er begyndt at rode lidt med XML & XLT så jeg har et par spørgsmål til dem der ved lidt bedre.

Jeg har en DB som jeg ønsker lave udtræk til web således DB > ASP > HTML
Hvis jeg istedet laver DB > ASP > XML > XLS > HTML, er der nogen fordel i det ?
Kunne man evt. helt erstatte DB\'en og have alle data i XML så jeg bare laver udtræk fra XML/Schema > XLS > HTML ?
Kan man lave udtræk fra XML som f.eks et recordset eller indlæses hele XML-dokumentet i browseren ?

Jeg har lidt svært ved at se hvorfor XML
Avatar billede altinet Nybegynder
10. september 2001 - 16:12 #1
En klar fordel ved at gå som du siger: DB > ASP > XML > XLS > HTML, er at klienten kan cache hele designet med tabeller, gif\'er etc., uden at man kan se data i de cachede filer.
Samtidig behøver man kun at kalde webserveren i det første kald hvor der hentes data. Herefter kan alle data holdes i et XML DOM object på klienten, så visning af f.eks. næste vare i en varegruppe kan ske blot ved at vælge næste node i XML træet.
Det er KLART en fordel at bruge XML, det er nemt at \"navigere\" i og nemt at manipulere, og det sparer kald til serveren, hvilket gør det hele lidt hurtigere.

:-) Lars
Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:16 #2
Fedt..det var hvad jeg håbede.
Problemet er bare at når jeg henter en XML så kan jeg se alle data hvis jeg vælger vis kilde, uanset hvilken jeg data jeg lader xsl vise i browser.
Avatar billede kresten Nybegynder
10. september 2001 - 16:19 #3
XML bliver tit sammenlignet med en database, det er det jo slet ikke. XML er et meta sprog som BESKRIVER data.

Glem database delen, det er \"bare\" et lager for dine data. Det er er interessant er hvordan din XML ser ud og hvem/hvordan den bliver lavet. Denne del er din business logic.

XSL\'en er dit UI/GUI/brugergrænseflade hvor du bestemmer HVORDAN dine data skal vises. Dette giver nogle bedre, mere fleksible måder, at vise dine data på ved at apply\'e de forskellige stylesheets på dine data.

På denne måde kan du også bedre skifte udseende eller skifte mellem browser, WAP eller palm pilot f.eks.
Avatar billede altinet Nybegynder
10. september 2001 - 16:26 #4
Du laver en alm. HTML side.
Her sætter du en <DIV id=\"xslTarget\"></DIV> ind, f.eks. med
Så laver du lidt javascript...

function makeXML(){
  objXML= new ActiveXObject(\'Microsoft.XMLDom\');
  objXMLYdsKat.load(\'asp_side_der_returnerer_xml.asp);
}

function setDiv InnerHTML(){
  document.getElementById(\'xslTarget\').innerHTML = objXML.transformNode(\'dit_xsl_dokument.xsl\')
}

Hvis du får kaldt disse, f.eks. på onload på din HTML side, skulle det funke.
..og så ser man ikke andet end <DIV>\'en hvis man bruger \"vis kilde\"

:-) Lars
Avatar billede altinet Nybegynder
10. september 2001 - 16:27 #5
(2. linie: \"Her sætter du en <DIV id=\"xslTarget\"></DIV> ind, f.eks. med \" ..skulle slutte efter \"ind\")

:-) Lars
Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:31 #6
Smart nok.

Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:37 #7
Findes der iøvrigt et godt program til at lave SVG med andet end Adobes egne ?
Avatar billede altinet Nybegynder
10. september 2001 - 16:41 #8
SVG?..aner det ikke...
:-) Lars
Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:47 #9
www.adobe.com/svg
Prøv lige at dyrke deres eksempler.
SVG er Scalable Vector Graphic tror jeg nok.
Det er et design-sprog der er baseret på XML.
Det tror jeg har en fremtid.
Avatar billede euroman28 Nybegynder
10. september 2001 - 16:47 #10
Eksemplerne står under linket inspiration