Avatar billede netrnger Nybegynder
30. januar 2000 - 16:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Musen skifter baggrundsfarve i tabel

Hvordan får man tabel-celler til at skifte farve alt efter om musen er over tabellen eller ej.
Jeg har set effekten på f.eks. www.spilzonen.dk og www.itbutikken.dk
Har jeg ret i at det har noget med CSS at gøre?
Avatar billede silberbauer Nybegynder
30. januar 2000 - 17:54 #1
Ja det er korrekt. Prøv det her (ikke testet, men ideen skulle virke):
<html>
<head>
<style>
.cellnormal {background-color:white}
.cellcolor {background-color:red}
</style>

<script language="javascript">
function skiftfarve(celle) {
  celle.classname="cellcolor";
}

function skifttilbage(celle) {
celle.classname="cellnormal";
}
</script>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td ID="celle1" classname="cellnormal" onMouseOver="skiftfarve(celle1)" onMouseOut="skifttilbage(celle1)">
BLa blablabla
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede netrnger Nybegynder
30. januar 2000 - 18:01 #2
Det ser desværre ikke ud til at virke. Der sker ihvertfald ingenting... :(
Avatar billede jt Nybegynder
30. januar 2000 - 19:21 #3
Der er et script her:

http://wsabstract.com/script/cut97.shtml

der gør det for en hel tabel. Jeg vil tro, at du kan få det til at virke for enkelte celler også, ellers kan du jo bare oprette en tabel med én celle inde i en celle.

Scriptet virker i hvert fald i MSIE 4.0+, men om det virker i Netscape, skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede silberbauer Nybegynder
30. januar 2000 - 22:34 #4
Nå nej - onMouseOver skal være på et link og ikke selve cellen. Dumt.
Avatar billede sokristi Nybegynder
31. januar 2000 - 10:31 #5
Her er muligvis svaret på dine bønner:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/highlighttable.htm

Vær opmærksom på, at det kun virker i IE 4.x+. Jeg tror faktisk ikke, at du kan bygge denne funktion sådan, at den virker i NS!
Avatar billede netrnger Nybegynder
31. januar 2000 - 17:11 #6
Jeps! Det var svaret på mine bønner - takker...