Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 15:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tæl antallet af forekomster med bestemt værdi i tekst eller tal felt.

Har netop fået hjælp til at finde antallet af forekomster med værdien i et afkrydsningsfelt. Skal nu bruge nogenlunde samme hjælp, idet jeg skal tælle antallet af forekomster i et tekst eller tal felt. Ønsker at vise resultatet i en tekstboks, og koden skal derfor indtastes i tekstboksens kontrolelementkilde...
10. september 2001 - 15:06 #1
Hej igen,

Jeg mener stadig at du kan bruge DCount således:

=DCount(\"*\";\"Tabel\";\"DitFelt =\'Søgetekst\'\")

Hvis feltet er et talfelt, skal den se således ud (altså uden \'er)

=DCount(\"*\";\"Tabel\";\"DitFelt = Søgetekst\")

Hvis du skal hente din søgetekst fra en anden tekstboks, kan du skrive:
Hej igen,

Jeg mener stadig at du kan bruge DCount således:

=DCount(\"*\";\"Tabel\";\"DitFelt =\'Søgetekst\'\")

Hvis feltet er et talfelt, skal den se således ud (altså uden \'er)

=DCount(\"*\";\"Tabel\";\"DitFelt = \'\" & [Søgetekst] & \"\'\")
eller
=DCount(\"*\";\"Tabel\";\"DitFelt = \" & [Søgetekst])

for henholdsvis tekst- og tal-søgning.

/Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 15:25 #2
Det funker altså ikke.... Nok bare mig der ikke kan læse hvad du skriver. Forstår ikke hvad alle de der appostroffer skal være godt for ? Du skrev tidligere noget med at semikolon skulle erstattes af komma i VBA. Gentager lige at jeg gerne vil lave en tekstboks, og at at syntaksen skal skrives i txt boksens kontrolelementkilde.
10. september 2001 - 15:33 #3
Oppostrofferne skal med, hvis det er et tekst-felt, som du vil søge på. Ellers ikke.

Denne funktion er beregnet til at skrive direkte ind i f.eks. en tekstboks. Du skal selvfølgelig lige udskrift \"Tabel\" med navnet på din egen tabel, ligesom \"DitFelt\" og \"Søgetekst\" skal udskiftes med de respektive værdier.

Kan du fortælle mig præcis hvad tabellen hedder, hvilket felt og hvilken værdi du ønsker at optælle. Så skal jeg skrive den som den skal se ud.

mvh
Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 15:42 #4
Så spiller det..., skrev den aktuelle formulars navn i det felt hvor du skrev tabel navn. Har nu skrevet navnet på den underliggende tabel, og så virker det. Tak for hjælpen Thomas.
10. september 2001 - 15:45 #5
Jeg takker også...var helt bekymret for om det var mig, som huskede helt galt :o)
10. september 2001 - 15:47 #6
Hvis du oplever at feltet kommer lang tid efter resten af felterne, så er det en god ide at benytte VBA til dette, da det er mange gange hurtigere end at lave beregninger direkte i feltet.

Men hvis det kører fint nok, så er der ingen grund til at gøre mere ud af det :o)
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 15:57 #7
Nu du siger det, kan jeg da godt se at den er lidt sløv i betrækket med at få vist resultatet. Er det alt for langhåret at lave det i VBA ??
10. september 2001 - 16:05 #8
Nææ. Jeg skal dog lige vide om du valgte det udtryk, som var afhængig af et andet tekstfelt?

Hvis den bare skal beregnes når formularen åbnes, skal du finde den hændelsesegenskab, som hedder VedIndlæsning og herefter klikke på knappen med 3 prikker til højre. I den fremkomne dialogboks vælger du Kodegenerator. Herefter skal koden se således ud:

Private Sub Form_Load()
  Me!DitTekstfelt = DCount(\"*\",\"Tabel\",\"DitFelt =\'Søgetekst\'\")
End sub

(her kom komma\'erne ind)

/Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 16:27 #9
Kan ikke finde hændelsesegenskaben VedIndlæsning, har fundet den der hedder VedIndgang, men det er vist ikke den du mener. Går udfra at det er OK at jeg starter med Private Sub Tekst26_Enter() ???.
10. september 2001 - 16:28 #10
Sorry, glemte lige at sige at VedIndlæsning ligger på formularens egenskaber og ikke på tekstboksens ;o)