Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

FTP server fra internt net hvordan

Jeg har forgæves forsøgt at lave en ftp server, men ingen kan komme i contakt med serveren??
Jeg har cybercity abbonoment med en cisco 677 router. Tre computer er koblet på internettet via et lokal netværk, er det på grund af det interne netværk at andre ikke kan se mig udefra??????
Alt skulle være configuret korrect både med hensyn til port nr, IP-adress, uder name, password o.s.v i ftp serveren.
HVAD er der galt??????????

Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 13:25 #1
Det er vidst kun EN af computerne, som folk udefra kan komme ind på. Det skal gerne være den computer, som routeren er tilsluttet til.
Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:35 #2
Mit netværk er således opbygget:
I røven af routern er der en swits som alle computere er sat op på, så alle kan komme på internet samtidig er det denne konstallation som gør at man ikke kan se mig udefra eller hva, og hvad kan jeg gøre ved det??????. Alle computere er sat til at hente IP automatisk i kontrolpanelet, skal jeg ændre på det????
Avatar billede trille Nybegynder
08. september 2001 - 13:36 #3
Du skal lave en port-mapping i din router, således at folk som forsøger at connecte via FTP på din faste IP bliver mappet over til den rigtige server.
Avatar billede morpheus Nybegynder
08. september 2001 - 13:38 #4
Du bør sætte fast IP adresse på den computer du har som ftp server. Eks. 10.0.0.5

Så telnetter du op til din router...
Og skriver:

SET NAT ENTRY ADD 10.0.0.5 20 0.0.0.0 TCP
SET NAT ENTRY ADD 10.0.0.5 21 0.0.0.0 TCP

REBOOT
WRITE

Efter dette skulle det hel være klappet og klart !
Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:38 #5
Hvordan laver jeg en port mapping`??????
Avatar billede trille Nybegynder
08. september 2001 - 13:39 #6
Ja - du skal lave en fast IP til de servere som skal køre - dvs. HTTP-server, FTP-server ovs. Der efter konfigurerer du routeren således:

Et andet eksempel kunne være at man ville køre en FTP-server:
Nogle FTP-servere kræver at der kan bruges to porte. I det næste eksempel er det port 20 og 21. Klienten har i dette eksempel IP\'en 10.0.0.2.

set nat entry add 10.0.0.2 20 din.wan.ip.adresse 20 tcp
set nat entry add 10.0.0.2 21 din.wan.ip.adresse 21 tcp

din.wan.ip.adresse er den IP-adresse routeren har på ydersiden.

:o) Claus
Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:41 #7
Men 10.0.0.5 er en intern IP addresse kan man se serveren fra feks holland med den IP????
Avatar billede trille Nybegynder
08. september 2001 - 13:41 #8
fra cybercity\'s guide til at opsætte Cisco 677 - som du kan se på: http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/
Avatar billede trille Nybegynder
08. september 2001 - 13:42 #9
naj - du skal tjekke hvad din ydre ip adresse er...

Log ind på routeren, og skriv:

sh nat

Her vil komme en del tekst. Men du skal bare lede efter din ip som er: 195.184.114.199 , hvis du vel at mærke sidder på din egen linie. Ellers har Cybercity følgende ip-rækker til DSL: 212.242.*.* og 217.157.*.*
Avatar billede trille Nybegynder
08. september 2001 - 13:44 #10
Se lige bort fra nederste afsnit - det var bare min IP
Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:44 #11
Jeg har allerrede lavet nat entrys på routern, ja faktisk den selv samme som du nævner her trille. Skal jeg ind i netværks opsætningen på comp og skrive frks som her 10.0.0.2????
Avatar billede fut21 Nybegynder
08. september 2001 - 13:45 #12
og jeg kender min ydre IP addresse men alligevel dur det ikke!!!!
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2001 - 13:55 #13
Du henter blot min pakkeløsning af serveru
http://www.mulle.adsl.dk/serveru . Der medfølger dansk vejledning. Når du så har fulgt denne anvisning så skulle du være klar til at køre, med de indbyggede brugere, som du så kan rette etablere til dine egne. Hvad angår at komme i forbindelse med din ftp, så skal du lige tænke på din firewall.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2001 - 13:56 #14
Hvis du ikke internt kan komme i forbindelse med din ftp server, så kan dine pc\'er heller ikke kontakte hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2001 - 02:28 #15
fut21 Du kører XP med firewall ikke, derfor kan ingen komme i kontakt med dig. Jeg har hjulpet andre med disse problemer, men du har jo ikke nævnt nogen ip endnu. Og da det er CC du har som udbyder lige som mig, så skulle der ingen problemer være. Du kan blot tjekke ftp://mulle.adsl.dk , der kan du nemt komme ind. Hvis du ikke kan det , så er det din port 21 der ikke åben.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2001 - 02:30 #16
Tjek lige din adresse via www.myip.dk, da du som cc kunde ikke har en 195 adresse, men en 212.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2001 - 02:33 #17
Du behøver ikke en fast ip, hvis du blot bruger enten et klient program som holder dig fast til en given adresse, eller www.dyndns.dk ,som hvis du også har en lille hjemmeside kan holde dig fast på et given navn, hvor ip adressen så gemmer sig bag ved. Hos CC har du fast ip.
Avatar billede fut21 Nybegynder
09. september 2001 - 10:13 #18
Ja det er rigtigt jeg køre windows xp, med firewall på halv kraft,jeg kan komme ind på siden FTP://mulle.adsl.dk
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2001 - 10:20 #19
Stop den firewall i xp, den kan aligevel ikke holde nogle ude, da den ikke er fædig udviklet endnu. Der findes store sikkerhedshuller i den endnu. Endvider er det ikke sikert at din ftpserver er helt klar til xp endnu.

Slå firewall fra og prøv min pakkeløsning med server u.  Brug Tiny Firewall i stedet for, den er færdigudviklet, og virker fint under Xp. Tiny kan konfigureres mere avanceret end Xp\'s indbygget firrewall.