Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:08 Der er 46 kommentarer og
6 løsninger

Fejl - hjælp

Hvorfor giver nedenstående en fejl i linje 2?

<?php
for($i = 0; $i < sizeof($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse . $checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}

echo $bokse;
?>
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:10 #1
Der findes ved ikke en metode som hedder sizeof, gør der?

::sunlock.dk::
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:10 #2
<?php
Prøv...

for($i = 0; $i < sizeof(\"$checkbox\"); $i++)
{
    $bokse = $bokse . $checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}

echo $bokse;
?>
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:15 #3
>milpoer

Det gør desværre ingen forskel...

Søren
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:16 #4
Hedder det ikke count i stedet for sizeof???

::sunlock.dk::
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:18 #5
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:18 #6
fra siden jeg henviste til lige før...

The sizeof() function is an alias for count().

See also count().

Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:19 #7
Hvis det er et alias for count, hvorfor så ikke bruge count????

::sunlock.dk::
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:20 #8
Prøv:

<?php

$var = \"sizeof($checkbox)\";

for($i = 0; $i < $var ; $i++)
{
    $bokse = $bokse . $checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}

echo $bokse;
?>
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:20 #9
Hvordan opretter du dine checkbokse?
checkbox[] ???

::sunlock.dk::
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:23 #10
formen med checkbokse se ud som følger:

<Form Method=GET Action=side2.php>
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsættere\">asdds<br>

<input Type=submit Value=\"Send\"><input Type=reset Value=\"Slet\">
</form>
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:25 #11
Hvad så med det her:
-----
<?
$bokse = 0;
for($i = 0; $i < count($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse.$checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}

echo $bokse;
?>
-----

::sunlock.dk::
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:28 #12
Det giver stadig fejl - men nu i linje 1!

Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:29 #13
ved ikke om det giver nogen mening men prøv at sætte

$bokse = \" \";
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:32 #14
Om det giver mening skal jeg ikke helt kunne sige - men det virker ikke :-)

Søren
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:35 #15
Der hvor du opretter checkboksene, skal det ikke også være:
method=post
i stedet for
method=get
????
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:38 #16
Det er muligt at jeg skal bruge post og ikke get - men det gør ingen forskel hvad fejlen angår.

Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:38 #17
du skal også lige have \"\" omkring din \"post\" og \"action\"
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:40 #18
altså

<form method=\"post\" action=\"side2.php\"></form>
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:42 #19
Stadig fejl.

her er min for på side 1
<b>Jeg vil gerne tilmelde mig til:<br></b>

<Form Method=\"post\" Action=\"side2.php\">
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsættere\">asdds<br>

<input Type=submit Value=\"Send\"><input Type=reset Value=\"Slet\">
</form>

Og på side 2:
<?
$bokse = 0;
for($i = 0; $i < count($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse.$checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}
echo $bokse;
?>
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:43 #20
Tror altså bare det skal være checkbox uden []

<Form Method=\"post\" Action=\"side2.php\">
<INPUT NAME=\"checkbox\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsættere\">asdds<br>
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:43 #21
Hvad er det for en fejl? Hvad siger den?
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:44 #22
milpoer <<<

Det skal være MED [], fordi det opretter et array, og det er det svs vil bruge i sin PHP-kode.

::sunlock.dk::
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:44 #23
Parse error: parse error in /web/www.aarhus-stiftscentral.dk/program/side2.php on line 1
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:44 #24
for det name er jo den variable du sender og du har inger variable på side to der hedder $checkbox[] så prøv det.
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:46 #25
Sådan som det står nu.. vil din $checkbox være tom.. der bliver jo ikke sendt noget til den variabel..
Avatar billede milpoer Nybegynder
07. september 2001 - 22:47 #26
du skal sende et eller andet til variablen $checkbox, den er jo tom og den kan jo ikke køre i lykke fra 0 til \"tom\"
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:47 #27
svs <<<

Det virker hos mig:
http://212.10.176.127/test/

::sunlock.dk::
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 22:51 #28
>sunlock
Vil du ikke lige sende hvad du har stående i side2.php??

Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:53 #29
<?
for($i = 0; $i < sizeof($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse.$checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}
echo $bokse;
?>

Det du selv har :)

::sunlock.dk::
Avatar billede coderdk Praktikant
07. september 2001 - 22:54 #30
Du kan se hvad $checkbox indeholder ved at skrive dette i toppen:

echo \"<pre>\";
var_dump($checkbox);
echo \"</pre>\";
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 23:00 #31
Jeg fatter det ikke; Jeg har nøjagtig det samme som dig, men alligevel får jeg fejl.

se evt:
http://www.aarhus-stiftscentral.dk/program/side1.php

Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 23:01 #32
Hehe... spooky ;)

::sunlock.dk::
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 23:05 #33
Hvad så hvis du laver det hele i én fil?
-----
<b>Jeg vil gerne tilmelde mig til:<br></b>

<Form Method=\"post\" Action=\"side1.php?send=ok\">
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsættere\">asdds<br>

<input Type=submit Value=\"Send\"><input Type=reset Value=\"Slet\">
</form>

<?
if($send=\'ok\'){
for($i = 0; $i < sizeof($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse.$checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}
echo $bokse;
}
-----

::sunlock.dk::
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 23:13 #34
Jeg har nu prøvet på to forskelligem servere  - fuldstændige uafhængige af hinnanden - samme resultat. Mærkeligt - meget mærkeligt!!!?

Søren
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:15 #35
Vil du bare checke på om begge er blevet checket af... for så har jeg løsningen.. 2 sek.. finder den lige..
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
07. september 2001 - 23:15 #36
Det tør siges, det virker fint hos mig... der er ikke noget der...

::sunlock.dk::
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:17 #37
<?
if ($checkbox1 == \"On\")
{
//Kode indsættes her..
}
elseif ($checkbox2 == \"On\")
{
//Kode indsættes her..
}
else
{
// ingen checkbox trykket..
}

?>
<Form Method=GET Action=side2.php>
<INPUT NAME=\"checkbox1\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox2\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsættere\">asdds<br>

<input Type=submit Value=\"Send\"><input Type=reset Value=\"Slet\">
</form>
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:18 #38
SVAR ->
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 23:22 #39
jeg vil ikke bare checke om de begge er checked af - jeg vil have dem der er checked skrevet ud på side to. Det drejer sig om 8-10 checkbox, de to her er bare som eksemple.

Søren
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:22 #40
Du kan naturligvis osse checke for om den ikke er xét ved at sige if ($checkbox1==\"Off\") eller if ($checkbox1!=\"On\")
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:28 #41
ok.. lad mig se.. bruger klikker på x ud af y checkboxe. Dem der er klikket i skal vises med f.eks. tekst på side 2..Ok.. Skulle være muligt..
Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:29 #42
prøv evt. og smid hele koden her.. så kigger jeg lige asap på tingen.. KAFFEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!! ;-)
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 23:34 #43
På side et har jeg følgende:

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body>

<b>Jeg vil gerne tilmelde mig til:<br></b>

<Form Method=\"post\" Action=\"side2.php\">
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for begyndere\">asdds<br>
<INPUT NAME=\"checkbox[]\" TYPE=CHECKBOX VALUE=\"kursus i stangtennis for fortsÊttere\">asdds<br>

<input Type=submit Value=\"Send\"><input Type=reset Value=\"Slet\">
</form>

</body>
</html>

og på side 2:
<?
for($i = 0; $i < sizeof($checkbox); $i++)
{
    $bokse = $bokse.$checkbox[$i] . \"<br>\\n\";
}
echo $bokse;
?>

På side to skulle value fra de checkbokse der er valgt - og kun dem - skrives ud.

M.v.h. Søren
Avatar billede svs Nybegynder
07. september 2001 - 23:44 #44
Jeg mistænker efterhånden min texeditor - bbedit eller mit  ftp program, for at være årsag til problemerne, siden det ser ud til at virke for andre.

Jeg går i seng nu - men vender frisk tilbage i morgen!!

Søren

Avatar billede bigo Nybegynder
07. september 2001 - 23:47 #45
rite.. jeg stopper osse så.. ;-)
Avatar billede webson Nybegynder
08. september 2001 - 00:10 #46
ændre denne linie
/web/www.aarhus-stiftscentral.dk/program/side2.php

til

/web/aarhus-stiftscentral.dk/program/side2.php

Avatar billede webson Nybegynder
08. september 2001 - 00:12 #47
evt:
/web/aarhus-stiftscentral/program/side2.php
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
08. september 2001 - 00:32 #48
Det her er uden tvivl det mest scary jeg har været ude for hvad angår PHP, man begynder jo næsten at tro på spøgelser :)

jeg fik samme fejl som Søren da jeg cut \'n pastede koden her fra debatten, men da jeg så slettede den problematiske linie, og skrev (IKKE cut \'n pastede) den igen virkede det. Det syntes jeg jo var ret mærkeligt, især taget i betragtning at det jeg skrev (så vidt jeg kunne se) var AKKURAT det samme som det jeg cut \'n pastede.
Jeg tænkte at det enten måtte være windows eller min hjerne der messede med mig, så jeg prøvede én gang til - med præcis samme resultat. Da dette skete igen tredje gang gav jeg simpelthen op, det GIVER ganske enkelt ikke mening (i det mindste i mit hoved).

Mit eneste råd er altså at du simpelthem sletter hele lortet og skriver det ind manuelt, i stedet for at cut \'n paste det. Ja, det er et latterligt råd, men det var det der virkede for mig.

Med skræmt hilsen
Sune
Avatar billede mr_iceman Nybegynder
08. september 2001 - 01:35 #49
tja jeg har en ide..det kommer an på hvilken editor i bruger fordi hvis i paster teksten ind i en grafisk editor..så bliver tegn som < omdannet til tekst...ved ikke om det kan forklare det...har selv haft problemet fordi den parsede det men det funkede ikke så gjorde jeg det med at kopiere koden ind i et kodeeditor program så virkede det helt perfekt...

Hilsen Michael
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
08. september 2001 - 02:47 #50
Jeg har aldrig hævdet at være Einstein - men SÅ meget dummere end gennemsnittet, at jeg kunne finde på at lave ovenstående fejl, tror jeg nu næppe jeg er :)
Avatar billede svs Nybegynder
08. september 2001 - 07:57 #51
Jeg har nu skrevet det hele ind igen - ikke noget klip og klister - og nu virker det

Mærkeligt, mystisk
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
09. september 2001 - 15:35 #52
Takker for points ;)

::sunlock.dk::