Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 20:48 Der er 20 kommentarer

til ny!

Jeg selv kodet et debat forum i PHP og bruger MySQL som database og det virker perfekt :) Men nu kommer så problemet, jeg har en side hvor man opretter indlæg på, men hvordan får jeg den til at vise indlæget som jeg har skrevet når jeg trykker send.

Altså ligesom her på eksperten.dk går den til indlæget man har skrevet. Jeg kan jo ikke have en hedder når jeg ikke kender id???

stien er debat/read.php?mid=$id&kat=$kat
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 20:53 #1
du kender også ID efter du indsætter det...
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-insert-id.php

/ LJ
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 20:54 #2
Er der ikke nogle der kan give nogle eksempler ???
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 20:55 #3
En mulighed er at lave din insert i MySQL, låse tabellen, selecte den nyeste id, låse tabellen op, redirecte med den selectede id.
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 20:56 #4
Ja men det er noget kode jeg gerne vil se :) altså hvordan headeren skal se ud ;)
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 20:57 #5
$sql = mysql_query(\"INSERT INTO mintable (vara, varb) VALUES (\'a\', \'b\')\");
echo \"Whee, jeg fik ID : \".mysql_insert_id($sql);

ps. et id felt der er en type int, unsigned, autoincrement, primary key hjælper gevaligt på sagen !
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 20:58 #6
el_barto >> den kommentar mener du ikke, vel ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 20:59 #7
header(\"Location: debat/read.php?mid=\".mysql_insert_id($sql).\"&kat=\".$kat);
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 21:02 #8
ljweb> Vi kan jo ikke alle være lige gode vel?

Vi har alle vores stærke og svage sider :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 21:05 #9
el_barto >> right, det lød måske ikke helt heldigt indrømmer jeg *s* godt ord igen fra min side - det var blot den mest db tunge løsning man kunne finde på...
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:06 #10
Jeg får denne når jeg bruger din header:

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hosting/side/www/debat/new.php on line 8

dette er linie 8

header(\"Location: debat/read.php?mid=\".mysql_insert_id($sql).\"&kat=\".$kat);
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 21:08 #11
jeg lærte så noget idag, altså det med insert_id\'en...
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:10 #12
Jeg bruger denne insert:

$sql = mysql_query(\"INSERT INTO debat (kat, info, email, fra, spm, id2, tid, emne) VALUES (\'$kat2\', \'$info\', \'$email\', \'$bruger2\', \'$besked\', \'$mid\', \'$tid\', \'$emne\')\");
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 21:16 #13
og du har en autoincrement id i den table ?
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:18 #14
Ja der er: d  int(10)  UNSIGNED Nej    auto_increment
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 21:20 #15
prøv header(\"Location: debat/read.php?mid=\".mysql_insert_id().\"&kat=\".$kat);
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:27 #16
Nu skriver den...

MySQL: A link to the server could not be established in /hosting/

det første af min fil (new.php ser sådan ud!

<?
if ($skriv){

require(\"config.php\"); mysql_connect($dbhost,
                    $dbuser, $dbpass); mysql_select_db($database);
header(\"Location: read.php?mid=\".mysql_insert_id().\"&kat=\".$kat);

}

?>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 21:28 #17
husk at kære din query også :))
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:30 #18
hvordan det ???
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 21:34 #19
<?php
  if ($skriv){
    require(\"config.php\");
    mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
    mysql_select_db($database);

    $sql = mysql_query(\"INSERT INTO debat (kat, info, email, fra, spm, id2, tid, emne) VALUES (\'$kat2\', \'$info\', \'$email\', \'$bruger2\', \'$besked\', \'$mid\', \'$tid\', \'$emne\')\");
    header(\"Location: read.php?mid=\".mysql_insert_id().\"&kat=\".$kat);
  }
?>
Avatar billede subcenx Nybegynder
07. september 2001 - 21:37 #20
Nåe...jaja men det virker stadig ikke for jeg prøvede at slette headeren og længre nede på siden under min query lavede jeg denne:

echo \"Whee, jeg fik ID : echo \"Whee, jeg fik ID : \".mysql_insert_id($sql).\";

og det virker ikke!