Avatar billede freeman Nybegynder
07. september 2001 - 09:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm når man starter ?

Jeg er ved at lave en computer for en ven som ikke kan få den til at virke..

Problem er, at man man tænder for skærmen, så er den sort.. der sker altså ikke noget af hvad man kan se ?..

Harddisk mv. køre som den skal ??
Avatar billede phrozia Juniormester
07. september 2001 - 09:37 #1
Du skal også tænde for selv computeren.. :)

ej, kommer der nogle bibs?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 09:37 #2
Hm... hvilken maskine er det? Prøv med ny skærm, hvis den stadig ikke fungerer, så se om alle kort, RAM osv. er sat ordenligt i. Hvis ikke så prøv et andet skærmkort!
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 09:41 #3
Hvilken skærm er det??? Hvis der er BNC og SUB-D ingang, kan det være at den står på den forkerte - og ikke selv skifter ved modtaget signal. Check i skærmens OSD menu. Hvis der ikke kommer underlige bips fra computeren, når du starter den, skulle der ikke være noget i vejen med grafikkortet...
Avatar billede freeman Nybegynder
07. september 2001 - 09:46 #4
der kommer ikke nogen bip :-(
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 09:48 #5
Prøvede du OSD menuen på skærmen - eller virkder den overhovedet. Hvilken skærm er det, og hvilket grafikkort???
Avatar billede phrozia Juniormester
07. september 2001 - 09:48 #6
ok.. Prøv lige at pille rammene ud, og se om den bibber når du starter op..

Har har forresten vendt IDE kablerne korrekt? Hvis ikke, kan det godt være derfor..
Avatar billede bigmike Nybegynder
07. september 2001 - 09:51 #7
hvis skærmen virker på andre computere så er der en meget stor chance for, at det er grafikkortet det er galt med, specielt  S3 savage 4 er kendt for lige netop det problem
Avatar billede bigmike Nybegynder
07. september 2001 - 09:56 #8
ang bip og grafik kort, der behøves absolut ikke at komme nogen bip hvis det er grafik kortet det er galt med.
tro mig jeg har været med til at fejlfinde på en del pcère med netop S3 grafikkort og ikke en af dem gav så meget som et pip fra sig \"compaq\"
Avatar billede freeman Nybegynder
07. september 2001 - 09:58 #9
nu har jeg pillet lidt rundt i ram\'ene, uden det hjælp det store.. Det er sjovt at \"tænke\" knappen lyser hele tiden og det kendte bip kommer heller ikke

Skærmen er en gammel tulip som jeg bruger til at teste med.. den virker fint.

Avatar billede freeman Nybegynder
07. september 2001 - 09:59 #10
jeg tror ikke det er grafikkortet, så vil man jo kunne høre at de begynder at starte windows op osv.. det gør den heller ikke :-(
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 10:00 #11
Har samme problem!

>freeman > du kan også følge med i mit spm.

>bigmike > jeg har netop et S3 Savage 4 kort i. Vil du venligst også klikke på nedenstående link.

http://www.eksperten.dk/spm/106717
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 10:01 #12
Hvis tænke knappen er HDD LEDen, har du sikkert vendt HDD kablerne forkert - eller måske sidder processoren ikke ordentligt i.

Prøv eventuelt at fjerne alt bortset fra RAM, grafikkort og Processor...
Avatar billede phrozia Juniormester
07. september 2001 - 10:05 #13
\"det kendte bip\" er lige før POST. Prøv at tag alt ud, undtagen MB, RAM og CPU..

sætter du HDD i, så Grafikkort og så resten..

så kan du se hvor det går galt.. Hvis du da ellers kan få liv i den.. :)

Sidder der 1 eller 2 harddiske i?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 10:19 #14
Det kan næsten kun være fordi du har vendt stikket til HDD forkert, det farvede bånd på controllerkablet skal vende til samme side som strømstikket til HDD, check det!
Avatar billede freeman Nybegynder
07. september 2001 - 10:35 #15
retaxes --> HDD, der mener du den som styre den røde \"tænke\" knap ?.. jeg har taget ledningen og vendt den og nu lyser den ikke mere..

Phrozia --> Jeg kan ikke få liv i dyret. Strømen starter og man kan se at harddisk lyser (der sider den pære derpå) og at blæseren til processoren køre.

Jhol00 --> Jeg har taget processoren ud & ind igen.. den sad ok..
Avatar billede atila Nybegynder
07. september 2001 - 10:39 #16
Retaxes>> http://www.eksperten.dk/spm/106694
Gutten mangler hjælp i elektronik?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 10:49 #17
freeman> ja, lampen (eller lysdioden) som du kalder for tænkelampe må ikke lyse, står der HDD ved lampen (rød) eller er det en gul (Power)?

atila> Det må man sige ja til!
Avatar billede freeman Nybegynder
23. september 2001 - 23:17 #18
det var bundkortet som ikke virkede mere :-(